Schlager-Micke

2014-05-10
13:48:00

Jag tror det blir Eurovision i Wien nästa år
Ikväll är det dags för final i Eurovision Song Contest 2014 och efter att ha varit i Köpenhamn en dryg vecka är man smått sönderfestad och överdoserad med Eurovision. Det kunde med andra ord inte vara bättre :) Hur går det ikväll då? Jag tror att det blir en historisk seger för Österrike. Historisk i så motto att man måste gå tillbaka oerhört långt i historien, till 1966, för att hitta Österrikes enda seger i ESC. Ja egentligen deras enda framgång i ESC. Österrike tillhör ett av ESC-historiens största losers. De bidrar sällan med något man minns och och man minns det så är det knappast för att det var så bra. Men i år är de bra! 

Conchita Wurst har en helt fantastisk röst och närvaro på scen. Låten är oerhört pampig och går knappt att stå emot. Och det stöd som Conchita fick av oss i arenan i torsdags var något jag aldrig varit i närheten av på ett ESC och det handlar nog inte enbart om låten utan även att Conchita blir en symbol för kamp mot homofobi som tyvärr sprider sig snabbt i Europa idag.

Det talas oerhört mycket om Sverige här också och faktum är att Sverige har lägst odds av alla inför ikväll! Det brukar innebära en mycket god chans att vinna och jag tycker att Sannas nummer och låt är näst intill perfekt. Men det stora problemet är Österrike. Österrike uppträder två låtar innan Sverige och när jag tittar på de två numrena så kan jag inte se hur Sverige kan kunna få fler röster än Österrike. Sanna är fantastisk men Österrike är unik. Men jag tror ändå att det räcker till en topp-5-placering. 

 
 
Ett annat land det talas mycket om är Nederländerna. Deras lågmälda countrylåt har uppenbart tilltalat många och låten har rusat upp på Itunes-listor i Europa. Den har ett helt annat uttryck än det mesta ikväll. Den tränger sig inte på och då den dessutom har ett bra startnummer i slutet så kommer den inte att glömmas bort. Nederländerna lär komma mycket högt men jag ser den helst inte som en vinnare. Även om jag tycker att låten är behaglig så känns den som ett albumspår på en vanlig countryplatta för mig. Jag vill att de ska vinner ESC ska vara förstasinglar. Hits med en tydligare hook. 

Personligen är jag väldigt svag för Malta i år, de kör också på countrystuket men i betydligt högre tempo och detta gillar jag bättre. De har också ett bra startnummer och jag tror på en topp-10-placering. Rumäniens Miracle är en annan låt jag är svag för och det verkar jag vara ganska ensam om att vara här. I torsdags gick jag runt med en rumänsk flagga och det räckte för att bli intervjuad i rumänsk TV där jag fick berätta vad som var så bra med Rumäniens bidrag. Och sen ville de förstås att jag skulle sjunga lite på den men det är inte det enklaste. Den är ju ett hopkok av ganska många stilar och tyvärr kommer det inte att bli seger för Rumänien i år heller. Nej jag tror inte ens att det kommer att gå bra. 

Mest chanslösa ikväll är länder som Tyskland, San Marino och Slovenien. Jag vill gärna lägga till Vitrysslands vedervärdiga nummer också men vågar inte tippa bort den en gång till och bli allt för besviken. Hur går det för Norden då? Sverige kommer att komma högst. Danmark har en låt som tillhör mina personliga favoriter. En låt som är så simpel, medryckande och löjligt trallvänlig. Många tror att den slåss om segern men jag tror inte att jurypoängen kommer att räcka till för det. Men en framskjuten placering tror jag det blir. Så pass många telefonröster kommer den att få. 

Mitt tips inför ikväll blir:

Topp 5
1. Österrike
2. Nederländerna
3. Sverige
4. Armenien
5. Azerbajdzjan
 
Strax utanför topp 5
Ungern
Ukraina
Malta
Storbritannien
 
Chanslösa
Tyskland
San Marino
Slovenien
Island

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: