Schlager-Micke

2015-02-22
08:53:00

Jon Henrik kan mycket väl vinna finalen
Det blev två stora genombrott igår. Det ena var ett mycket väntat och det andra mer överraskande. Om vi börjar med det sistnämnda så var det kul att se 16-åriga Isa så genomproffsig på scen. Låten var för mig inget speciellt, tonårspop utan riktig udd, men Isa överglänste låten och det räckte. Att en 16-åring, till synes helt utan nerver, går in och bara levererar är imponerande! 
 
Jon Henrik Fjällgren skulle enligt alla tips gå till final och det fanns ju inget som kunde stoppa den jojkande samen. Publiken i arenan lyfte fram honom likt VM-publiken i Falun gav Charlotte Kalla nya krafter och det fanns nog ingen TV-tittare som kunde undvika att påverkas av det. Jag vet själv inte riktigt hur jag ska förhålla mig till den här låten. Jag tycker att den är rogivande att lyssna på men det tycker jag om bakgrundsmusiken på ett spa också. Tonartshöjningen i låten är riktigt mäktig och gör mig glad men samtidigt får jag inte riktigt grepp om det här. Kanske är det en bakomliggande känsla som gror, att vi återigen röstar på en person och ett fenomen snarare än en låt. 
 
Är detta Sveriges bidrag i Wien? Ja kanske
 
När Yohio slog igenom 2013 så kändes det uppebarligen så att folk röstade på Yohio och inte på Heartbreak hotel. Hajpen svepte fram över Sverige och stoppades först av den internationella juryn i finalen som såg saken för vad det var - en utklädd tonåring med begränsad sångröst som sjöng en medioker rocklåt som man hör fyra gånger per timme på radio. Så hade troligen Europa resonerat också om vi hade skickat Yohio till ESC. Min gissning är att han hade kommit sämre än Robin Stjernberg (plats 20-24 är en rimlig gissning). Hur många av de som röstade på Jon Henrik igår kan på rak arm säga vad låten heter? Ja det räcker med den svenska titeln :-)
 
Jag säger inte att Jon Henriks låt är dålig för det tycker jag inte. Den är i mina öron betydligt bättre än Yohios Heartbreak hotel (förmodligen är det första gången någon nämner de låtarna i samma mening). Men jag tror att många charmerats av Jon Henrik som person eftersom han har en "Ingemar Stenmark-aura" som är näst intill 100%-ig. Man kan inte annat än gilla en enkel, fåordig kille som pratar om renar som kommer till den galna melodifestivalcirkusen och fortsätter att vara en enkel fåordig kille som pratar om renar. Men ska vi verkligen skicka det till Wien? Om internationella juryn gör tumme upp så är det en bra fingervisning men jag är långt ifrån säker på det. 
 
I övrigt då. Jag hade på förhand mycket höga förväntningar på Kristin Amparo. En riktigt stor svulstig ballad med en Adele-liknande sångerska som skulle spränga taket i arenan. Riktigt så blev det inte. Jag tyckte inte att låten lyfte riktigt och tyckte inte att Kristin levererade. Nu är jag ganska säker på att vi får se henne i final ändå. Hälten av låtarna från AC går till final och Kristin måste ju bara vara en av dem. Men någon slutgiltig vinnare (som vissa hade förutspått) är det nog inte. 
 
Nej du kan bättre än så här Kristin
 
Andreas Weises låt kändes krystad, Ellen Benedictsons låt var för krånglig, Andreas Johnson...ja.....vad sysslar karln med? Trodde han att han skulle få särskilt många röster på den låten? Tycker han på allvar att det är den bästa han har tävlat med? Han verkar ha som mål att sänka sitt eget facit i den här tävlingen och ger sig inte förrän han kommit sist. Mission accomplished!
 
Om jag ska lyfta fram någon av de övriga i positiv dager så är det Kalle Johansson. Hans sommarpop tycker jag var riktigt bra. Däremot lyckades inte Kalle riktigt leverera den men den kan nog få ett antal spelningar i P4 framöver och jag lyssnar mer än gärna på den. 
 
Slutligen, själva programmet. Med risk för att upprepa mig men snälla SVT, var det värt att plocka bort en låt i startfältet för att ersätta det med 5 minuter Kalle Moraeus? Eller att ersätta det med 5 minuter Filippa Bark? Eller 5 minuter krystade sketcher med Sanna och Robin? Okej, Sanna i Så ska det låta var kul, men i övrigt så höll manuset inte i det här programmet. Men det är inte Sanna och Robins fel utan ballongblåsarens. Ja det är han som skriver allt manus till programmet i år, David Sundin heter han och hn har mycket kvar att bevisa. 
 
Jag tycker inte att jag har hört en vinnare i programmet hittills men jag tror mycket väl att vi kan ha fått en - Jon Henrik Fjällgren. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: