Schlager-Micke

2010-01-17
21:49:18

Internationella juryn får större inflytande i MF
SVT gör förändringar i upplägget av årets Melodifestival. Vilken överraskning!! Nej, knappast. Det har varit en tradition i den här tävlingen under de senaste åren att det alltid tillkommer minst en nyhet. Vissa av de blir succéer som lever vidare och utvecklas (dueller och jokrar), andra försvinner lika fort som de kom (ex. den hemliga delfinalsjuryn). I år är det följande två förändringar som gäller för årets festival:

1. Finalens elva jurygrupper har delats upp så att fem av dem är svenska och sex är europeiska. 

2. I deltävlingarna går det bidrag som får flest röster i första röstningsomgången direkt till finalen i Stockholm, utan att behöva vara med i den andra röstningsomgången. 

Förändringen att en internationell jury får mer makt kan tyckas märklig med tanke på att internationella juryn inte blev särskilt uppskattad av folket i fjol, men jag tycker att den här förändringen är positiv. Med tanke på att hela folket har hört låtarna flera gånger i finalen så är de lika mycket experter som de som sitter i de elva jurygrupperna. Jag har därför svårt att förstå varför just de få personer (uppskattningsvis 60-70 stycken) som sitter i jurygrupperna ska sitta på hälften av alla röster. Om det ska finnas ett jurysystem kombinerat med folkets röster så ska det finnas en särskilt anledning till att juryn finns. Att det är personer från andra länder, med annan musikalisk referensram är en sådan anledning till att ha ett jurysystem och för mig får gärna samtliga 11 jurygrupper vara utländska.

När det gäller ändringen i röstningen i delfinalerna så är det ur rent sportslig synpunkt en bra förändring. Den som får flest röster får sin finalplats utan att behöva ställas i en duell där alla möjliga omständigheter kan avgöra ödet. Dessutom ger det en anledning för de som gillar en låt att rösta direkt och inte vänta ut omgång 1, omgång 2 och duellen.

Däremot är jag lite förvånad över den här förändringen av en annan anledning. Normalt sett brukar det vara väldigt hemligt hur rösterna har fallit i delfinalerna eftersom det ger en så tydlig hint om vilka som har chans att vinna i finalen. Vadslagningen är en stor business i MF-sammanhang med mycket pengar i omlopp men i år lär satsningarna vara fördelade på betydligt färre låtar än vanligt eftersom man nu kommer veta vilka fyra låtar som vann sina delfinaler. Att en låt som inte fick flest röster i sin delfinal skulle gå och vinna finalen får bedömas som mindre troligt. Visserligen var Caroline af Ugglas nära att vinna hela finalen förra året, trots att hon gick via andra chansen, men det var ett undantag. Än så länge har ingen låt som inte vunnit sin delfinal stått som slutsegrare i Globen. I praktiken innebär detta att alla vet vilka fyra låtar som har chans att vinna och att de övriga sex låtarna i praktiken är chanslösa. Nu vet jag inte om det här systemet innebär att duellerna helt plockas bort från delfinalerna. Jag hoppas det eftersom jag inte tyckte att de tillförde någonting alls förra året.

2010-01-10
19:17:45

00-talets sämsta Melodifestivalbidrag
Jag anammade med glädje Britas förslag om att även göra en lista över decenniets sämsta låtar. En lista som definitivt är svårare att göra eftersom man behöver lyssna in sig igen på låtar man glömt. De sämsta låtarna har ju sällan gått varma i I-poden eftersom de är just - dåliga. Jag sa spontant att konkurrensen är minst sagt tuff men när jag kollar igenom startlistorna för decenniets tio festivaler, och i synnerhet de åtta år då det varit 32 låtar som deltagit, så är det förvånansvärt få kalkoner. Melodifestivalen här sällan sänkt sig till parodiska nivåer utan urvalsjuryn har mestadels hållit uppe en riktigt hög lägstanivå. Bara under ett vanligt Eurovision-år deltar fler kalkoner än det gjort under hela 00-talet i Melodifestivalen i mitt tycke. 

Jag har valt att plocka fram de fem sämsta bidragen och där har jag försökt att väga in så många aspekter som möjligt. Vissa låtar klingar väldigt illa i mina öron då jag inte alls förstår själva musikgenren, även om låten i sig kan vara hyfsad i sin genre. Andra låtar funkar att lyssna på på CD men föll pladask när det framfördes i tävlingen och så finns det låtar som bara är dåliga. Den här listan rymmer nog lite av varje och jag börjar med den femte sämsta låten och vandrar uppåt (om man nu kan tala om uppåt i sådana här fall...)

5. Kuddkrig - Pandang (2006)


Jag förnekar inte att det finns en viss charm i all naivitet som den här låten innehåller. Inte minst texten om att växa upp med turtles-gubbar för att snabbt inse att man blivit för gammal för stureplan. Men att gammal som ung borde sluta upp i ett härligt kuddkrig. Låtens refräng är stor lyrik:
Jag vet, om vi kommer igång
Kasta kuddar, natten är lång
Dansa salsa alla tillsammans
Ta min hand och na-na-nanana
Men som låt betraktat är den genomusel och det låter ju nästan som att killarna i Pandang "rappar falskt" hur nu det är teoretiskt möjligt.


4. Lovin your feen - Kwanzaa (2005)


En av de låtar som fått minst antal tittarröster sen systemet med delfinaler infördes 2002 och det är fullständigt välförtjänt. Det här är inte charmigt utan bara obegripligt och extremt irriterande att lyssna på.


3. Clubbin - Adis black widow (2007)


Det har funnits sämre låtar i den här tävlingen under 00-talet men jag har ta mig tusan aldrig sett ett sämre framträdande. Hade det här varit klockan två på Gröne jägarns karaoke så hade det bara varit dåligt. I det här sammanhanget är det fullständig katastrof och det var knappast så att de hade otur när det väl var direktsändning. Jag satt med på repetitionerna under den här delfinalen och där lät sången så illa varje gång att pressfolket skrattade i bänkraderna.


2. En värld som alltid brinner - Rickard Sköld (2002)


Rickard Skölds skola för att misslyckas i Melodifestivalen:

1. Välj en menlös låt som inte gör en människa glad.
2. Le inte i onödan, helst inte alls
3. Försök att efterlikna ljudet av en dörr med knarrande osmörjda gångjärn när du sjunger
4. och så det viktigaste: För vidare Christer Sandelins arv från 80-talet och sjung konstant med amerikanska rrrrr. Så att det blir "I en värld som alltid brinnerrrrrreeeeee"

check, check, check, check - så lätt gick det att göra 00-talets näst sämsta MF-bidrag


1. Ready for me - Rickard Engfors och Katarina Fallholm (2005)


Dubbelt Rickard i topp och det här är faktiskt en överlägsen förstaplats. Ingenting kan bli värre. Det här är inte musik, det är tre minuters ren tortyr.

2010-01-02
18:47:08

2000-talets bästa Melodifestivallåtar
Nu när 2000-talet precis passerat så är det ju på sin plats med en lista över vilka låtar som egentligen varit de bästa under de gångna 10 åren. Jag gjorde en sådan summering för några år sen på den här bloggen men nu kan jag ju göra en med samtliga 2000-talets låtar som urval. 2000-talet var ju ett omvälvande årtionde för Melodifestivalen på många sätt. 10 låtar per år blev 32, orkestern försvann, 90-talets festivalpublik som var de närmast sörjande plus några schlagernördar hade utökats till att fylla Globen varje år och det var helt plötsligt okej att sjunga på vilket språk man ville - för att bara nämna ett axplock av alla förändringar. Man får egentligen leta ganska länge för att hitta vilka likheter som finns mellan dagens Melodifestival och det program under samma namn som sändes under 90-talet. Det skulle väl vara att det fortfarande är samma vinnarpris (man blir Sveriges representant i ESC), Bert Karlsson är fortfarande lika dominant och Ingela "pling" tävlar varje år. Nåväl, nu till rankingen av låtarna. Det säger sig själv att det här blir en svår lista eftersom sammanlagt 276 låtar tävlat i MF under 2000-talet, men jag ska göra ett försök. Jag börjar med plats 10 och vandrar uppåt.

10. När jag tänker på imorgon - Friends, 2:a 2000
Det här är från den tid då det fortfarande bara var 10 låtar som tävlade under en kväll, kompad av en orkester med Curt-Eric Holmqvist vid dirigentpulten. Med andra ord - i schlagervärlden var det fortfarande 90-tal även om världen i övrigt hade gått över till 2000-tal. När jag tänker på imorgon är den sista låt som Lasse Holm tävlade med i MF (ja, jag skriver sista för jag är ganska säker på att han aldrig kommer skicka in en låt igen). Det är lätt att glömma idag hur stor favorit Friends var att vinna på sitt första försök med denna trallvänliga mys-pys-schlager. Men Roger Pontare slog alla experter med häpnad och När jag tänker på imorgon har med åren helt försvunnit i glömska. Oförtjänt tycker jag, för det här en låt med hög "sjunga runt lägerelden"-känsla, dock kryddat med en text där Ingela "Pling" var på sitt värsta klysch-humör..

9. Paradise - E-Type, 5:a 2004
E-Type var en efterlängtad artist att delta 2004 och han gjorde mig inte ett dugg besviken. Allt som jag ville ha med fanns med - Den träffsäkra refrängen, Nana Hedins mäktiga stämma, bomber och smällare, de löjligt triviala syntslingorna. Ja, helt enkelt en av 2000-talets bästa danslåtar.

8. För att du finns - Sonja Aldén, 6:a 2007
2000-talet var inte balladernas årtionde i MF. Länge såg det ut som att telefonröstningsystemet gjorde det omöjligt för en ballad att slå sig fram till final i MF, ända till Sonja äntrade scenen vill säga. Aldrig tidigare har en ballad framförts på ett mer perfekt sätt för Sonja har tajmingen som gör att hon aldrig blir för mycket. Medans Shirley Clamp ibland kan ge en överdos av bräk-vibraton, Sanna Nielsen ett överspel av känslor och Carola wailar sönder en del låtar, så har Sonja den perfekta balansen mellan allting. För att du finns är 2000-talets bästa ballad i MF och förtjänar definitivt en plats på den här listan.

7. Det gör ont - Lena Philipsson, vinnare 2004
När Lena Philipsson gjorde comeback så hade hon valt helt rätt låt. För Det gör ont är ett närmast perfekt hantverk i schlagerpop, signerat Orup, med en närmast perfekt artist, Lena PH. Och som hon levererade! Den här låten blev årets framgångsrikaste låt på tracks 2004. Något som ingen annan MF-låt blivit vare sig förr eller senare och låten är betydligt mer nyskapande än de Skara-schlagers som gick segrande i festivalen i form av Fame, Friends, Carola och Charlotte Perrelli.

6. The worrying kind - The Ark, vinnare 2007
2000-talets bästa vinnare i MF, trots debaclet i Helsingfors. Den här låten är ganska okonventionell för att vara the Ark men ännu mer okonventionell för att vara en schlagervinnare då den saknar en egentlig refräng. Men jag älskar det här gubbrock-gunget som kryddas med Ola Salos mäktiga stämma och artisteri.

5. Finally - Fredrik Kempe, 7:a i Andra chansen 2004
Fredrik Kempes ABBA-hyllning har en genomgående stark melodi på såväl verser som refräng (under senare år har Kempe mer och mer fokuserat på refrängerna medans verserna förminskats till transportsträckor) och som studiolåt är enastående. Problemet var bara att Fredrik Kempe inte kunde levera låten på scen för där blev det stelt värre. Men MF är i första hand en musiktävling och en låt som Finally klarar med sina höga musikaliska kvalitéer hur många lyssningar som helst.

4. Stay the night - Alcazar, 5:a 2009
Alcazar är en bra representant för hur festivalen utvecklades åt rätt håll under 2000-talet med såväl modernare sound som mer avancerade scenshower. De har dessutom haft den goda smaken att bli bättre och bättre för varje gång de deltagit och med Stay the night utvecklade de det musikaliska och det sceniska till perfektion. Drivet i låten och den synkade dansen gör detta till det kanske bästa TV-nummret under hela årtiondet och de hade förtjänat en högre placering.

3. Just a minute - Rongedal, 4:a 2008
Jag var helt oförberedd på hur bra den här låten faktiskt var då de dök upp där i Västerås 2008. Jag hade precis lärt mig att älska det nya Mika-soundet och det soundet lyfte tvillingarna Rongedal in i den svenska musikindustrin med dunder och brak. I illröda kostymer levererade de en låt som inte lämnat en sekund över i onödan. Man tvingas ryckas med och sådant tvång lever jag gärna med.

2. Cara Mia - Måns Zelmerlöv, 3:a 2007
Fredrik Kempe är framme igen och gör här den ultimata medelshavsdiscon som Måns lyfter till höjder som jag inte trodde han var kapabel till. I Idol var han på sin höjd bra men här visade han hur mycket han hade utvecklats på två år. En låt som gått varm på dansgolvet sen dess och som jag aldrig har tröttnat på.

1. Jag ljuger så bra - Linda Bengtzing, 7:a 2006
Lars "Dille" Diedrickson som skrev Tusen och en natt var nu tillbaka och visade sig kunna överträffa den närmast perfekta låten från 1999. Jag ljuger så bra visade att klassisk schlager också kunde vara modernt 2000-tal med alla musikaliska vändningar och en text av Ingela "pling" som är riktigt fyndig. Låten är så fullpumpad med en energi som aldrig tar slut, speciellt inte när Linda Bengtzing framför den för hon har energi för fem. Det här är 2000-talets mest lyssnade låt i min MP3-spelare och kanske den bästa låt som någonsin tävlat i Melodifestivalens historia. För mig kommer den alltid att vara en klassiker. Den tål att ses igen.