Schlager-Micke

2012-06-24
13:11:16

Sommarledigt på bloggen
Som ni vet så är lågsäsongen för Melodifestivalen och Eurovision ganska lång. Därför gör jag nu som jag brukar, alltså tar uppehåll en längre tid på den här bloggen. Det är dags för sommarlov helt enkelt. Men stort tack till er som varit inne och läst och tyckt till. Det känns ju extra roligt att ta uppehåll nu efter en sån här schlagersäsong som slutade med en svensk ESC-seger! Och det känns också extra roligt för mig personligen att den enda delfinal jag var på plats på i årets MF var just den i Växjö där Loreens Euphoria presenterades för första gången. Det var inte lätt att få grepp om den på det enminuts-klipp som lades upp på SVT Play. Där hade de plockat slutdelen av låten och utan uppbyggnaden är det svårt att ta den till sig. Men på scen i Växjö kändes det direkt som att det här var en potentiell slutvinnare i Globen. Och innan globenfinalen skrev jag på bloggen att Loreen har alla chanser att vinna i Baku. Det var helt enkelt det mest kompletta vi någonsin skickat till ESC och logiken visade sig hålla den här gången - som tur var!

Jag ser verkligen fram emot en ny schlagersäsong där alltså Sverige går in som titelförsvarare och där ESC kommer att avgöras i Sverige, och troligen Stockholm. Det är inte helt ovanligt att många länder försöker efterlikna förra årets vinnare i nästa års ESC. Det här är sällan framgångsrikt men jag skulle inte tacka nej till att ha en drös välgjorda danslåtar i tävlingen nästa år. Men detta ligger som sagt långt fram i tiden. Jag tror att jag kommer igång med bloggandet i början på nästa år när schlagersäsongen börjar närma sig. Men till dess får ni ha en riktigt skön sommar och höst!

Och vad passar bättre än att titta på Loreens vinnarframträdande i Baku en gång till. Det kan inte ses för många gånger:)


2012-06-18
19:50:12

Ryssland var farligt nära hos TV-tittarna
Äntligen har EBU släppt de kompletta siffrorna för ESC 2012. Alltså hur juryn respektive tv-tittarna röstade i semifinaler och finalen. Jag förstår inte varför detta ska ta mer än tre veckor att få fram men men, nu ska jag inte börja inlägget med att gnälla när det finns så mycket intressanta siffror att bita i :-)

Siffrorna presenterades på eurovision.tv för några timmar sen och på den här länken finns all information i sin helhet:
http://www.eurovision.tv/page/news?id=eurovision_2012_split_jury-televote_results_revealed

Det första man kan konstatera är att Sverige vann hos både juryn och tv-tittarna, men att marginalen hos tittarna var mycket liten. Det här är inte direkt överraskande siffror med tanke på Rysslands låt och nnummer men självklart hade det varit intressant att att se en så spännande omröstning. För bara några år sen hade ju resultatet blivit just så eftersom man införde det delade systemet först 2009. Hos jurygrupperna var Ryssland inte ens topp-10 så det var ju helt klart en av de låtar som delade juryn och folket mest.

En annan var, även det föga överraskande, Turkiet. De kom fyra bland tittarna och var med andra ord tillbaka där de brukar ligga även om resultatet blev lite sämre genom att den var så långt ner som 22:a hos juryn. En annan låt där skillnaden också var väntat stor var Italien men där var det omvänd relation. Fyra hos juryn men bara på 17:e plats bland TV-tittarna. Italiens comeback i tävlingen har uppenbarligen uppskattats mer av jurygrupper än tittarna då det var liknande skillnad även förra året då de omfamnades rejält av juryn.

Men i de här siffrorna finns självklart många överraskningar - som alltid. Det mest överraskande för mig är Ukrainas siffror. Ukraina är ett land där man lätt får intrycket att de får en mängd telefonröster varje år men att juryn inte roas lika mycket av deras påkostade scenshower. I år var det precis tvärtom. Hade TV-tittarna fått bestämma hade Ukraina och storstjärnan Gaitana inte ens gått till final. Den hade kommit näst sist i sin semifinal! Snacka om vilken shock det hade varit för Ukraina.

En annan låt som delade juryn och folket var den storslagna spanska balladen Quedate conmigo med Pastora Soler. Spanien har haft förtvivlat svårt att få telefonröster under 2000-talet och även om deras placering i år var den bästa på länge så kan man inte säga att tittarna gett Spanien upprättelse. Den kom bara på 18:e plats hos tittarna men en stark femteplats hos juryn resulterade i en slutlig tiondeplats.

En väldigt tydlig tendens man kan se när man analyserar samtliga juryröster är att enligt juryn fanns det en bra semifinal och en som var skit. Sverige hamnade i den bra. I den första semifinalen kom till exempel Moldavien tvåa hos juryn. Men i finalen hade juryn den 9:a. Grekland kom trea hos juryn i samma semifinal men i finalen på 18:e plats! Detta beroende på låtarna i semi 2 som juryn uppenbarligen uppskattade betydligt mer samt big-five-länderna där alla utom Storbritannien fick relativt höga jurypoäng.

Appropå big-five så var det ett sånt land som undvek en total förnedring tack vare split-systemet - Frankrike. Frankrike fick 0 poäng av tittarna. Jag upprepar n-o-l-l !!!! Det hör inte till vanligheterna och då ska det ju tilläggas att Anggun inte är någon nobody i Frankrike så en sådan smäll hade nog tagit hårt. Hon får skicka en tacksamhetstanke till juryn.

Sist i finalen blev istället Norge. Detta trots att varken jury eller tittare tyckte att Tooji var sämst. Så kan det gå. Men för mig är årets egentliga jumbo Belgien. Lilla Iris och hennes Would you? fick två ynka poäng av tittarna i sin semi och eftersom tittarrösterna väger tyngst för mig så är den, tillsammans med Frankrike, årets största förlorare i ESC.

Systemet med att juryn och tv-tittarna delar lika på makten är inte helt okomplicerat. För mig är den verkliga vinnaren den som fått mest röster från folket. För mig är populärmusik (och TV också för den delen) sådant som riktar sig till en allmän publik. Alla som konsumerar musik blir på ett sätt experter. Självklart finns det många med enorma kunskaper om musikalisk uppbyggnad, sångteknik, arrangemang med mera. Men det intressanta är inte vilken låt som är mest avancerad eller kräver största instrumentala kunnande. För mig är det viktiga vilka låtar som folk tycker om. Trots detta tycker jag att det nuvarande systemet bör fortsätta eftersom det är det minst dåliga och detta av flera skäl:

# Man kan uppskatta låtar på fler sätt än att man fastnar på den allra första lyssningen. Vissa låtar behöver fler lyssningar vilket jurygrupperna får.

# Diasporaröstningen som innebär att personer från ett land som är boende i ett annat kan rösta på sig själv minskas. Vissa länder har en alldeles för stor fördel av detta och det är en fördel att det stävjas. Detta ska dock inte blandas samman med så kallad grannröstning som jag ser helt annorlunda på.

# Tävlingen blir mer oförutsägbar då det ibland är ganska uppenbart vilka nummer som kommer att locka tittarröster. Det kan också ge en något större betoning på musiken i tävlingen framför TV-produktionen när man kan lyssna på låten många gånger innan man avlägger en röst.

Eftersom analys av siffror är som en tre-rättersmiddag med extra allt för mig så kan jag mycket väl återkomma når jag nattmanglat de här siffrorna. Men det här får bli allt för nu och det känns skönt att konstatera att Sverige hade vunnit oavsett röstningssytem.

2012-06-06
00:09:01

ESC i alla tre storstäderna?
Diskussionen om Stockholm, Göteborg eller Malmö får ESC har fått ett fjärde alternativ - att samtliga städer står för värdskapet. Enligt den lösningen skulle i så fall Göteborg och Malmö arrangera var sin semifinal på tisdag respektive torsdag och finalen gå av stapeln i Stockholm på lördagen.

Jag har svårt att tro att detta är något annat än en tidningsanka
. Förslaget i sig låter varken bra eller realistiskt. Framförallt undrar jag hur man ska göra med scenen i ett jättearrangemang som ESC. Att flytta runt den (och därmed bygga upp den på några timmar inför det första genrepet) låter helt galet och att ha tre separata scener låter galet dyrt. Nu finns det ingen inom SVT-produktionen som har antytt att det ska bli så här. Det verkar snarare vara entusiastiska reportrar på kvällstidnignarna som drivit den här linjen och stött sig på att SVT i alla fall inte avfärdat den (eftersom de konsekvent svarar "just nu tittar vi på alla varitanter". Det påstående ger ju lika mycket stöd till att ESC ska arrangeras på Skara sommarland..)

För ESC-fansen som är på plats skulle en sån här lösning vara mindre bra för att uttrycka sig milt. Om man nu tänker sig att det kommer ett stort gäng greker till ESC i Sverige nästa år och Grekland tävlar i semi två som hålls i Malmö. Ska de då resa till Malmö eller till Stockholm? Om de reser till Malmö, kvalificerar sig för final ska de då på stört försöka hitta boende i Stockholm? Och då har vi inte ens kommit in på problemen med att boka tåg i Sverige och sen inbilla sig att tåget kommer fram i tid..

Givetvis finns det problem även men att allt hålls i en enda arena om nu den arenan blir Friends arena i Solna. Arenan är gigantisk för att vara ESC-sammanhang och Sverige är direktkvalificerat för finalen. Kommer man kunna fylla arenan i två semifinaler där inte Sverige deltar? Sverige är visserligen ett mer schlagergalet folk än de flesta i Europa men det gäller i första hand vår egen uttagning. Melodifestivalen är betydligt heligare bland svenskarna än Eurovision så det är definitivt en utmaning att fylla Friends arena under semifinalerna.

Men jag tror som sagt att det ändå är det mest realistiska. Idén med delat värdskap tas knappast upp på allvar inom produktionen men en kreativ tanke var det i alla fall. Det får man ge murvlarna på kvällspressen.