Schlager-Micke

2015-05-23
11:22:51

Oddsen brukar ha rätt - jag tror att Sverige vinner ikväll!
Oddsen har varit entydiga från första början i år - att Sverige vinner. En koll på de internationella oddsen nu ger ett klart övertag för Sverige gentemot de nämraste konkurrenterna Ryssland och Italien. Och egentligen talar det mesta till Sveriges fördel. Måns Zelmerlöw har ett nummer som inte liknar något annat i år. Musikaliskt sticker Sverige också ut då årets startfält är segare än på länge och Måns utstrålning når ut till alla. Med detta sagt så behöver allt inte vara logiskt. Jag radade upp anledningar till att Finland skulle gå till final i tisdags och det gick ju "sådär" med det tipset ;) Men det som betyder mest för mig är faktiskt oddsen. 
 
Den låt som har lägst odds på finaldagen vinner nästan alltid. Det stora undantaget är 2011 då den Franska operasångaren Amaury Vassili hade lägst odds från början men totalfloppade. En skillnad är dock att tittarna redan ha fått se Sveriges bidrag i semifinalen. Det hade de inte gjort med Frankrike 2011.
 
Amaury Vassili från Frankriek var favoriten som föll. Ett av tidernas största favoritfall
 
Förra året var faktiskt inte Östterike oddsfavorit på finaldagen men den gången var det flera länder som nästan delade samma odds. Sverige, Österrike, Armenien och Nederländerna (och de fyra länderna kom topp-4). Dock var trenden väldigt tydlig då. En låt klättrade snabbare än alla andra i oddsen sista veckan och det var Österrike (en vecka innan finalen var den knappt topp-10 i oddsen). Årets Österrike är i så fall Belgiens spännande nummer Ryhtm inside med Loic Nottet. Efter semifinalen har allt fler bekat ut den som en dark horse och det är onekligen en intressant låt och ett spännande nummer men jag tror att tilltalet är lite för smalt för att vinna. Däremot kan Belgien mycket väl komma topp-5 och det vore en oerhörd framgång för ett land som är svältfödd på framgång i den här tävlingen. 
 
Belgiske Loic Nottets scenframträdande är minnesvärt. Det kan bli Belgiens bästa placering på många år
 
Nog om vad jag tror, vad tycker jag då? Startfältet i år är balladtungt, därmed inte sagt att alla ballader är dåliga. Några av de starkaste låtarna av alla i år är ballader. Rumänien och Norge har jag redan talat om. De är personliga favoriter. Även Italiens svulstiga operaballad är mycket bra. Och Rysslands pampiga "OS-invigningshymn" är även den mycket välhjord och fantastiskt framförd. En låt som växte enorm för mig genom det fantastiska framträdandet i tisdags var Belgien. De förtjänar en mycket hög placering i år med en intressant låt med futuristiskt framträdande. 
 
Jag är inte överdrivet glad i funkpop men Australien gör det proffsigt och glatt. Det funkar för mig. 
 
Det är få låtar jag tycker riktigt illa om i år men samtidigt många som inte alls engagerar mig och arrangörerna fick inte en lätt uppgift att lägga startordningen. Alla låtar som är uptempo och sticker ut hamnade på den första halvan. Den andra halvan blir med andra ord en snooze-fest och även om Ryssland och Italien går ut i slutet (vilket alltid är en fördel) så vet jag inte om de tjänar så mycket på det. "Va! En ballad till! Nej nu får de ge sig!", kanske folk tänker i TV-sofforna istället. 
 
Det talar för Sverige och jag tror som sagt att Sverige vinner. Heja Måns!
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: