Schlager-Micke

2012-03-21
18:36:44

Sverige startar som nummer 11 i semin
Startordningen i semifinalerna i ESC avgjordes häromdagen och Sverige fick startnummer 11 i sin semifinal. Vilken halva Sverige skulle hamna på i sin semi var redan klart sen tidigare, men nu fick man alltså det exakta startnummret. Själva startnummret i sig har egentligen ingen betydelse alls, däremot har det viss betydelse vilka låtar som startar före och efter Sverige och där är det bara att säga grattis. Slovenien och Kroatien går ut före Sverige och här snackar vi två softa, väldigt softa låtar med ett helt annat musikaliskt uttryck än Sverige. När blixtarna slår ner i inledningen av Loreens nummer kommer både publiken i arenan och framför TV-apparaterna att vakna till. Och låten efter Sverige är Georgien. En mycket märklig låt som verkar haft som mål att komma på så många dåliga rim som det bara går på ordet joker. Den borde rimligtvis inte ta bort uppmärksamheten från Sverige.

Nu är den viktiga startordningen inte i semifinalen för Sverige utan i finalen. Ja, jag räknar kallt med att Sverige går till final utan problem, och det tror jag att vi hade gjort oavsett var vi hade lottats. I finalen däremot gäller det att ha lite tur. Drömscenariot är att Sverige går ut sist efter flera ballader och avskalade nummer. Att vi blir den där magiska finalen som alla sitter och väntar på. Mardrömmen är att det blir som förra året. Då gick Sverige ut tidigt, direkt efter Irland - den enda låten i startfältet som liknade Sveriges. Men förra årets tredjeplacering visade väl att startordningen inte har betydelse, eller? Tvärtom, jag tror Sverige hade vunnit om vi hade fått Ukrainas startnummer, nummer 23, som så länge var ledigt, men som Ukraina lyckades dra istället (den kom på en sensationelll fjärdeplats). Det enda vi kan trösta oss med i det här fallet är att irländarna förmodligen förlorade ännu mer på att ligga före Sverige.

Det är bara att hoppas att Loreen har mer lycka när hon ska dra det där startnummret i finalen. För ja, jag går händelserna i förväg den här gången. I år kan vi bara inte missa final.

2012-03-15
09:32:38

Min topp-10 av årets låtar
Dags nu att jag gör mina favoritsyssla - lista låtar. Finalen i årets MF blev ju stark. Det verkar de flesta vara överens om, jag med. Startfältet med de samtliga 32 låtarna var dock inte lika stark. Årets startfält hade ypperliga toppar, låtar som kommer att bli klassiker och det är ju ofta de låtarna man minns.  Men väldigt många av de öriga låtarna föll in i ett träsk av anonymitet. Årets bestod även av många halvhjärtade comebackförsök. Jag talar då om låtar från till exempel Sonja Aldén, Andreas Lundstedt, Mattias Andreasson, Charlotte Perrelli, Afro-dite. Men här kommer de låtar i år som varit bäst.

1. Euphoria - Loreen
En komplett låt och ett komplett nummer. Den balanserar hela tiden på rätt sida av att vara smal samtdigt som den är superkommersiell med en magisk hook. Hela Loreens uppenbarelse gör att låten känns som så mycket mer än en vanlig radiohit. Om jag ska hitta något minus med låten så är det att den är hopplös att dansa till eftersom den stannar upp hela tiden, men det kan jag leva med.

2. Sean den förste banan - Sean Banan
Jag förstår fullt ut de som tycker att det här bara är trams och dålig humor och i vanliga fall är jag inte nådig mot humorbidrag. Men det är inte i första hand humorn som gör att jag gillar den här låten utan för att den hade festivalens hittigaste refräng och jag blir på lika gott humör varje gång jag lyssnar på den.

3. Amazing - Danny
Den här har växt för mig ju mer jag lyssnat på den. Min tveksamhet i början kan ha berott på att mina förväntningar var så högt uppskruvade. Låten har egentligen det mesta man kan begära, den är en riktig floorfiller. Även om jag tycker att det är lite konstigt att refrängen är en upphottad upprepning av versen.

4. Why am I crying - Molly Sandén
En klassballad fullt i nivå med låtar som Empty room, För att du finns och nästan i klass med Moving on. Jag gillar den stegvisa uppbyggnaden av låten som gör att det är ständig dynamik. Och Molly är perfekt för låten.

5. Jag reser mig igen - Thorsten Flinck och Revolutionsorkestern
Inte särskilt stark när man lyssnar på den på spotify, men när Thorsten är på rätt humör (som i Andra chansen) och levererar låten med trovärdighet så lyfts låten till riktigt höga nivåer.

6. Land of broken dreams - Dynasty
Skriven enligt instruktionsboken för en klassisk pudelrock-dänga och det här är en genre jag gillar. Visst, det känns kanske inte så genuint men låten är slagkraftig och sångaren riktigt bra.

7. Shout it out - David Lindgren
Skön klubblåt som David framför med bravur. Väldigt snyggt koreograferat kryddat med breakdance. I den här genren fanns det dock ännu starkare låtar i år.

8. Baby doll - Top Cats
Jag gillar låtar som inte ber om ursäkt för att de är enkla och simpla. Texten på den här låten är kanske i simplaste laget men låten har en geniun glädje som är svår att motstå.

9. Stormande hav - Timoteij
En av få comebacker i år som trots allt får godkänt. När många andra gjorde klart sämre kopior av sina tidigare låtar så tycker jag ändå att Stormande hav är fullt i klass med Kom.

10. Kyss mig - Axel Algmark
Jag fick kolla länge för att se vem jag skulle peta in på den här tiondeplatsen men det fick till slut bli den här Håkan Hellström-hyllningen. Inte för att jag är något Håkan-fan direkt. Nej, det är snarare ett problem att Axel låter så förbluffande lik honom. Men låten är medryckande och smittsam.

2012-03-12
23:29:31

4,1 miljoner såg finalen
Tittarsuccén för årets Melodifestival fullbordades i och med finalen. 4 090 000 personer såg finalen. Det är en helt fantastisk siffra och en ökning på mer än 400 000 tittare jämfört med förra året. För ett program som Melodifestivalen som normalt sett har en ganska jämn kurva är det en anmärkningsvärd ökning. Det totala tittandet under hela turnén landade på 20 300 000 och det är rekord! Här är det ju fullt relevant att jämföra med sändningarna sen 2002 eftersom samtliga år har innehållit sex sändningar, även om Andra chansen såg lite annorlunda ut under många år. Årets festival är alltså i den bemärkelsen störst någonsin. Christer Björkman, projektledaren Thomas Hall och alla de andra i SVT-teamet runt Melodifestivalen har all anledning att fira.

 

Här är de mest sedda finalerna i Melodifestivalen under de senaste årtiondena:

1. Melodifestivalen 2006: 4 240 000

2. Melodifestivalen 2000: 4 175 000

3. Melodifestivalen 2004: 4 105 000

4. Melodifestivalen 2012: 4 090 000

5. Melodifestivalen 2005: 4 055 000

6. Melodifestivalen 2008: 4 045 000

7. Melodifestivalen 2007: 3 975 000

8. Melodifestivalen 2010: 3 870 000

9. Melodifestivalen 2001: 3 840 000

10. Melodifestivalen 2003: 3 815 000

11. Melodifestivalen 1996: 3 730 000

12. Melodifestivalen 2002: 3 720 000

13. Melodifestivalen 1994: 3 700 000

14. Melodifestivalen 2011: 3 670 000

15. Melodifestivalen 1995: 3 630 000

16. Melodifestivalen 2009: 3 590 000

17. Melodifestivalen 1999: 3 210 000

18. Melodifestivalen 1997: 2 955 000

19. Melodifestivalen 1998: 2 880 000


2012-03-12
23:10:05

Danny fick överlägset flest röster i delfinalerna
SVT har nu släppt samtliga röstningssiffror från delfinalerna och det är alltid en intressant läsning. Ofta blir man överraskad och alltid finns det någon som periodvis i programmet har haft en finalplats men sen blivit omkörd. Det gäller även i år. Klicka på den här länken så kan ni se samtliga resultat.

http://svt.se/melodifestivalen/article22852.svt/BINARY/totalresultat2_melodifestivalen_2012.pdf

Det mest anmärkningsvärda med siffrorna är det faktum som sipprade ut i Expressen redan innan finalen - att Danny, inte Loreen, fick flest röster av alla i delfinalerna. Och det är ingen liten marginal. Danny fick sammanlagt 223 227 röster när han tävlade i Malmö. Loreen fick "bara" 160 351. Det är tur att Danny inte visste om det innan finalen för i så fall hade han säkerligen blivit än mer knäckt när Loreen vann. För detta visar ju i praktiken att det var Danny som var den egentliga storfavoriten, Loreen utmanaren. Att den slutgiltiga vinnaren i Globen inte fått enskilt flest röster i delfinalerna är dock inget unikt. Det har hänt flera gånger. Däremot är det mer ovanligt att den som fått flest röster i delfinalerna inte får högsta poäng från tittarna i finalen, och har snackar vi som sagt en stor marginal.

Absolut närmast att nå final var Sean Banan. Det skilde bara 1073 röster mellan honom och tvåan Dead by April i Växjö och det känns så onödigt. Hörrni föräldrar, kunde ni inte ha låtit barnen fått sitta uppe och se hela sändningen och rösta en gång till! Då hade vi ju haft bananen i final istället för de där trista Dead By April.

Även Mattias Andreasson var ytterst nära avancemang i Leksand. Det skilde bara 1740 röster mellan honom och Youngblood för att nå Andra chansen. Samtidigt har det mindre betydelse i det här fallet. Mattias hade varit totalt chanslös i Andra chansen, precis som Youngblood var.

I Leksand visade det sig också att Björn Ranelid och Sara Li knappast hade det stora stod hos folket som man kan tro. Med sina 80169 röster så var de den finalist som fick klart minst röster i sin delfinal. Ja faktum är att med det röstantalet hade de inte ens gått vidare till en andra röstningsomgång veckan efter. Charlotte Perrelli fick veckan efter fler röster än Ranelid och Sara Li - då räckte det bara till en femteplats.

När det gäller duellerna i Andra chansen så fanns ingen riktig nagelbitare i år. Samtliga segrar var med ganska god marginal. Mest överlägsen var Sean Banan som fick mer än dubbelt så många röster som Youngblood. Men rösterna minskades, precis som i Växjö, rejält för Sean från första till andra omgången och mot Thorsten Flinck var hans chanslös.

Minst röster fick - föga överraskande - OPA med Allting blir bra igen. Men 7017 röster är absolut inget bottenrekord i de här sammanhangen så värre kunde det ha varit.

2012-03-12
11:20:11

Sällan har enigheten varit större
Det är en märklig känsla så här två dar efter Loreens storslagna seger i Globen. Alla verkar nöjda. Nej inte Danny förstås och det har jag som sagt full respekt för, men när det gäller Sveriges nio miljoner åsiktsmaskiner i det här ämnet så har nog enigheten aldrig varit större. Alla verkar tycka att Loreen är en fantastisk vinnare och ett utmärkt val för Eurovision. Det måste vara väldigt skönt för Loreen att ha hela Sveriges stöd för så är det ju sällan. Ofta brukar vinnaren antingen vara en folkhjälte som gemene man gillar men som experter och musikkritiker rynkar på näsan åt. Jag talar då om artister som Eric Saade, Malena Ernman och till viss del även Carola. Eller så är det cred-folket som fått fram sin vinnare medan folket i stugorna inte är lika entusiastiska, typ Martin Stenmarck och ibland står stugfolket och credfolket på samma sida medan schlagerbögarna gråter på den andra sidan, typ The Ark och Anna Bergendahl.

Men den här gången verkar alla nöjda, ja till och med entusiastiska (jag tänkte skriva euforiska men nu får det vara nog med referenser till vinnartiteln). Senaste gången jag upplevde en liknande situation var 2004. Då hade artisten som mer än någon annan kombinerar "bredd med cred", Lena Philipson precis vunnit med Det gör ont. Skriven av artisten och låtskrivaren som också är mästare på att kombinera "bredd med cred" - Orup. Den gången kände jag segervittring inför Eurovision och jag tycker fortfarande att Sverige faktiskt var bäst av alla det året och borde ha vunnit. Det blev ingen seger men inte heller något stort misslyckande. Lena blev trots allt 6:a. 


Jag har inte hunnit lyssna allt för mycket på konkurrensen i Eurovision än och ibland blir man inte så mycket klokare av det heller. Många låtar klingar märkligt första gången man hör de och behöver flera lyssningar, därför är de lätta att underskatta. En som dock inte bör underskattas är Serbiens deltagare Zeljko Joksimovic. "Kungen av balkan-melankoli" har deltagit i Eurovision som låtskrivare och artist tre gånger tidigare med imponerande resultat, 2:a, 3:a och 6:a. Där har Loreen en svår nöt att knäcka. 

Men hon reser som sagt till Azerbajdzjan med fullt vind i seglen, från stug-folket, från cred-folket, från schlager-folket och så smånigom säkerligen även från Danny.

2012-03-11
20:58:46

Den nya kungen heter Peter Boström
I skuggan av magnifika Loreen så kunde en annan peroson fira dubbelt igår kväll - låtskrivaren Peter Boström. Som upphovsman till såväl Euphoria och Amazing lyckades han med bedriften av komma både 1:a och 2:a. Detta är något extremt ovanligt i Melodifestivalhistorien och överträffas endast av Bobby Ljunggren 2008 som kom såväl 1:a, 2:a som 3:a. Lägg därtill att Peter Boström redan vunnit ett annat lands uttagning i år, Norges, så inser man att Peter har haft ett helt makalöst 2012.

På en punkt överglänser han dessutom den store Bobby. Loreens Euphoria fick 670 551 röster vilket är överlägset flest telefonröster någonsin. Dannys Amazing fick 458 388 röster vilket är tredje mest röster i historien. Bara The Arks The worrying kind klämmer sig in där emellan och Bobby Ljunggrens låtar har aldrig nått upp till de här nivåerna. Det blir väldigt intressant att se om Peter Boström kommer att fortsätta dominera i framtiden.

Nu finns det en annan person som man inte ska glömma i det här sammanhanget också, den andra låtskrivaren och han är inte helt okänd - Thomas G:son. Det här var hans tredje seger i Melodifestivalen vilket gör att han nu tillhör de riktigt stora i tävlingen. Flest segrar har Lasse Holm och Bobby Ljunggren med fem segrar vardera.

Stort grattis till Peter Boström och Thomas G:son!

2012-03-11
13:26:08

Eufori!!
Det gick egentligen precis så som man hade trott, ändå var det så vansinnigt spännande. Storfavoriten Loreen stod mot tidernas mest påkostade scennummer i Melodifestivalen, Danny och Amazing. Och även om Danny inte alls hade varit ett dåligt val så fanns det en stor skillnad dem emellan, Danny är bra men Loreen är unik. Hon skulle bara vinna och som hon vann!

När poängen från tittarna skulle fördelas så framstod det allt tydligare att de övriga åtta bidragen bara fick dela på de smulor som blev över. Loreen tilldelades 154 poäng av folket. Förra årets vinnare Eric Saade fick 112 poäng av folket - och han var överlägsen den gången. Det om något vittnar om vilket stöd Loreen och Euphoria hade hos folket. Hon fick sammanlagt 670 000 telefonröster vilket är ett överlägset rekord. Det är hästlängder mer än Carola fick när hon tävlade med Evighet eller The Ark 2007. Ja faktum är att om Loreen och Euphoria varit ett riksdagsparti så hade hon varit tredje störst i Sverige! Men som sagt, trots hennes storslagna seger så var jag nervös. För jag ville verkligen inte att Sverige skulle missa chansen att skicka något så unikt och modernt som Loreens Euphoria.

Samtidigt som jag gläds med Loreen så har jag full sympati för Danny. Han har lagt ner hela sin själ på att vinna i år och han har gjort allt som står i hans makt att lyckas. Sången satt mycket bättre igår vilket stärker intrycket att han helt enkelt hade en dålig dag i Malmö och inget annat. Danny visade dessutom öppet sin stora besvikelse igår och det gör att han får ännu mer sympati från mig. Jag vill ha fler besvikna förlorare i Melodifestivalen! Det är inget fel med att vara besviken. Han har lagt ner ett halvårs arbete på detta för att vinna. Säg den idrottsman som tränar ett halvår inför ett lopp och förlorar, skulle någon bli förvånad om han eller hon är besviken? Nej, Danny är en förebild för han säger öppet det som många andra artister känner.

Jag hoppas jag får se Danny i tävlingen igen framöver men chansen att han någonsin ska vinna är inte goda. Det är oerhört svårt att leva upp till tidigare framgångar i Melodifestivalen. Fråga Magnus Carlsson, Shirley Clamp och Andreas Johnson.


Även om jag klagat en del på kvalitén i årets startfält i stort så tycker jag att finalen blev bra. Det var en bra spridning av stilar och det var dessutom starka representanter i många av genrerna. Kvällen skräll var utan tvekan Ulrik Munther. Killen är en levande framgångssaga! Han ställde upp i lilla Melodifestivalen och vann. Han vann senare MGP Nordic med samma låt, vilket ingen annan svensk gjort. Och nu kommer han trea i hård konkurrens i Melodifestivalen. Grattis Ulrik! Men du förstörde min tippning totalt..;)

Att internationella juryn inte föll pladask för Thorsten Flinck och Björn Ranelid/Sara Li var kanske inte så förvånande. Det handlar om två svenska fenomen som är okänd automlands. Att Molly Sandén skulle falla de mer i smaken var väntat, men jag hade nog trott att hon skulle få ännu högre poäng där. Och Lisa Miskovsky var sensationen som sprack. Minst antal tittarröster! Det hade jag verkligen inte räknat med.

Slutligen en stor eloge till programledartrion. Det är lätt att tro att Sarah Dawn Finer varit programledare i hundra år när man ser henne. Hon skulle stå och påa nästa låt om det så blev jordbävning. Men faktum är att Sarah är helt grön som programledare och en mer skicklig debutant är ju svår att hitta. Det skulle vara Gina Dirawi då, även om hon testat på programledarjobbet i mindre skala tidigare. Men inget som kan jämföras med det här. För mig är humor charm och tajming, snarare än skickligt skrivna manus. Och Ginas greenroom-snack har varit en fröjd att se. Helena Bergström var den svagaste länken i trion och verkade mest tagen av stundens allvar igår. Men jag är inte på humör att såga idag så hon blir godkänd hon också.


Nu riktas blickarna mot Baku och Eurovision i maj och den här gången finns det all anledning till optimism. Samtidigt är det mycket tillfälligheter som avgör Europvision. Vilka låtar tar ut varann? Vilket scenuttryck liknar det andra? Det gäller att pricka rätt på många punkter men att den internationella juryn gav genomgående höga poäng till Loreen är ju den bästa signal man kan få så här långt.

2012-03-10
13:21:27

Loreen är en potentiell Eurovisionvinnare

Nu är jag på plats i Stockholm får årets stora helg. Men jag gör som vanligt, jag åker hit och ser det på storbildsskärm. Höjden av menlöshet, tycker säkert en del, men jag står benhårt fast vid min princip att Melodifestivalen ska ses på TV men omges av roliga fester och underbara människor. Om några timmar beger jag mig till Melodifestivalklubbens finalmiddag och sen kommer det att festas i klubblokalen natten lång. Men nu till mina betyg och min tippning inför ikväll. Betygskalan ges som vanligt från 0-5.

1. Shout it out - David Lindgren
David slog ner som en bomb i Scandinavium och hans kombination av klubbdisco och barnkalas andas stor entusiasm. En mycket bra start på finalen som kryddas av Davids breakdancenummer. Davids största problem är dock att han tillhör årets populäraste genre i tävlingen där de flesta rösterna kommer att tillfalla Loreen och Danny. Men många barn och partyglada förfestare lär ändå lyfta på luren.

Mickes betyg: Stark 3:a
Tippning: 6:a

2. Jag reser mig igen - Thorsten Flinck och revolutionsorkestern
Denna parkbänks-schlager reste sig många klasser i lördags tack vare Thorstens framförande. Gränsen är hårfin mellan att vara patetiskt överteatralisk och genialisk, men Thorsten har hamnat på rätt sida och har vind i seglen. Jag måste också mege att jag gillar låten mer och mer. Den stora grupp männsikor som tittar på Melodifestivalen och år efter år tycker att "allt bara är plast och yta och den enda riktiga musiken kommer från Ulf Lundell" lär lyfta luren nu. Och de är ganska många. Däremot är det väldigt svårbedömt vad den internationella juryn, som inte har någon relation till Thorsten Flinck, kommer att tycka.

Mickes betyg: 4
Tippning: 5:a

3. Mystery - Dead by april
Det här är inte någon av de starkare rocklåtar som deltagit i MF då growlande i kombination med pojkbandsrefräng smakar ganska illa i mitt tycke. Jag hade önskat att Dynazty hade fyllt den här platsen istället. Men hårdrocksfansen är ett lojalt släkte och de skiter nog fullständigt i att det finns högklassnummer som Loreen och Danny i startfältet. De röstar på rocken ändå.

Mickes betyg: 2
Tippning: 7:a

4. Why start a fire - Lisa Miskovsky
Lisas lågmälda och sympatiska midtempopop kommer uppfattas som en skön paus bland alla övermaxade nummer i den här finalen. Låten ger mig inte gåshud utan snarare avkoppling, men en så naturlig och genuin artist som Lisa Miskovsky är svår att motstå. Lisa saknar tydliga konkurrenter i sin genre och det kommer nog att räcka en bra bit.

Mickes betyg: 3
Tippning: 3:a

5. Baby Doll - Top Cats
Folklighetsbarometern skjuter i höjden då rockabillykillarna i Top cats intar scenen i Globen och inte mig emot. Låten är catchy och glädjen smittsam. Det här är dessutom en musikstil som nått allt bredare på senare år och även om kulturkännarna drar öronen åt sig så kan nog några tittarröster trilla in. Men särskilt långt kommer det inte att räcka.

Mickes betyg: 4
Tippning: 8:a

6. Euphoria - Loreen
Loreen är det bästa som hänt Melodifestivalen på länge. Hennes framträdande har sån klass att hon nästan bara tävlar mot sig själv. Den avantgardisktiska framtoningen i kombination med prickfri sång, snöfall och en refräng, som är lika mycket klubb som allsång, så lyckas hon och låtskrivarna Peter Boström och Thomas G:son pricka in alla rätt. Euphoria vinner ikväll. Allt annat vore ett vansinnigt slöseri med resurser. Vi har en potentiell Eurovisionvinnare i detta bidrag som är bland det mest kompletta jag någonsin sett i Melodifestivalen.

Mickes betyg: 5
Tippning: Seger

7. Soldiers - Ulrik Munther
Det är inte tacksamt att komma direkt efter Loreen. Ulrik är en mycket begåvad och sympatisk kille. Det har jag märkt de gånger jag intervjuat honom men låten är i blekaste laget. Jag gillar verserna och munspelsbiten men refrängen sticker inte ut. Och som valigt överskattar man barnens inflytande i tävlingen då man per automatik tror att en söt kille placerar sig högt. Barn tycker, precis som alla andra, olika och i det här sammanhanget kommer inte Ulrik att räcka till.

Mickes betyg: 2
Tippning: 10:a

8. Mirakel - Björn Ranelid feat Sara Li
Det har väl inte ungått någon vad jag tycker om den solbrände mannen som "inte har något som helst behov av att synas". Och hur lyssnar man på en låt som ständigt avbryts va ojojojoj, herrrrregud och så är det. Det går inte! Jag kan inte! Jag vill inte! Det här är den sämsta låten som kommit till final sen delfinalerna infördes. Upp och hoppa från 2008 är nu bara näst sämst i den listan.

Mickes betyg: 0
Tippning: 9:a

9. Why am I crying - Molly Sandén
Molly står för finalens mest underskattade låt. Den har egentligen allt en powerballad behöver. Känsla, estetik, en bra sångerska, en stark refräng men ändå har den hamnat i skymundan. Något säger mig att den internationella juryn kommer att ge låten en rejäl skjuts upp i listan och det är i så fall välförtjänt.

Mickes betyg: Stark 4
Tippning: 4:a

10. Amazing - Danny
Få har ansträngt sig lika mycket för att vinna tävlingen som Danny men jag tror att han blir tvåa igen. Nummret är magnifikt med de självlysande dräkterna och Dannys dans håller toppklass men min bestående känsla av låten är ändå en viss besvikelse. Jag hade väntat mig mer av låten. För mig lyfter den inte tillräckligt. Många har kommenterat Dannys sång i Malmö och den var ju inte bra. Men jag tror, och hoppas, att det var en engångsföreteelse. Danny är normalt sett en duktig sångare och det lär han visa ikväll. 

Mickes betyg: 4
Tippning: 2:a 


2012-03-08
21:20:55

Schlagertema i mitt Radioprogram
Imorgon, fredag, dan före dan, så sänder jag programmet Radiohuset i P4 Göteborg. Mellan 11-12 så har jag ett speciellt Melodifestivaltema. Normalt sett väljer jag inte musiken själv i programmet, det är musikproducenten som gör. Men den här timmen är det helt och hållet mina val och det handlar om lite godbitar från MF-historien. Ni kommer få höra en av mina absoluta personliga favoriter -  som fick 0 poäng....En annan låt som skrevs som en parodi på hela tävlingen -och var nära att vinna samt låten som jag rekommenderade en artist att välja - och kom sist...

Jag har gjort några intervjuer som jag kommer att spela upp i programmet också. Så lyssna gärna på 101,9 om ni bor i Göteborgsområdet eller på http://sverigesradio.se/goteborg/

2012-03-08
21:12:53

Uppdrag granskning om Christer Björkman
Igår handlade Uppdrag granskning om Melodifestivalen i allmänhet och Christer Björkman i synnerhet. Jag har förstått att UG jobbat på en grankning om Melodifestivalen tidigare men valt att inte gå vidare eftersom de inte hittade något. Den slutsatsen borde de kanske ha dragit den här gången också för ett mer uddlöst reportage har jag nog aldrig sett i UG.

Tesen var den vanliga - att Christer Björkmans makt är för stor och att det inte är en demokratisk tävling. Kritiken som framfördes var också den man hört förut, dessutom från samma personer. Jag hade åtminstone väntat mig något hemligt dokument eller inspelat samtal som hade bevisat att SVT valt att utse en vinnare från början eller att vissa personer måste hållas borta från tävlingen. Men där var det tomt. Jo förresten, ett samtal spelades upp. En inspelning som låtskrivaren Henrik Bie hade gjort när han pratade med SVT-chefen Eva Hamilton, men inte heller där kom det fram något nytt eller chockerande.

Det var snarare mer komik än granskning när man fick se Janne Josefsson springa runt på en av presskonferenserna och pressa artisterna på vad de tyckte om Christer Björkman. Ingen sa ett ont ord. Antiklimax för Janne med andra ord.

Det var egentligen bara två kritiker de kunde vaska fram, Henrik Bie och Sandra Bjurman. Sandra Bjurman var en av upphovsmännen till Azerbajdzjans vinnande bidrag förra året, Running scared och hennes argument var märkliga. Hon tyckte att det var skandal att inte hon fått välja artist till hennes låt som Christer Björkman var intresserad av att ha med i tävlingen. Skulle det vara en nyhet att det är Christer som väljer artistern till låtarna?

Om Melodifestivalen hade varit ett företag så hade det varit motsvarande ett företag som gått med mångmiljonvinst år efter år. Inga andra TV-program är i närheten när det gäller tittarsiffror och röstningssiffror. Och en vd för ett framgångsrikt företag brukar ofta bli hyllad, men i det här fallet gäller motsatsen. Ständigt vrider man och vänder på Christer Björkmans maktposition men jag har svårt att se problem med den. Visst, jag tycker inte att alla Björkmans idéer varit strålande genom åren men de gånger jag träffat och intervjuat honom så får jag alltid samma intryck - ingen tar den här tävlingen på större allvar och som Christer själv sa i programmet, "Det är ingen mänsklig rättighet att vara med i Melodifestivalen".

2012-03-05
20:36:50

De här länderna röstar på lördag
Hälften av poängen i finalen kommer, precis som förra året, att ges av utländska jurygrupper. Det är ett system som jag lovordat på den här bloggen och det kommer jag att fortsätta göra. I Eurovision ges ju nämligen hälften av poängen från länders jurygrupper och hälften via telefonröstning. Jag tror inte att det är samma personer som sitter i ländernas jurygrupper som de som kommer att ge poängen på lördag. Det vore ju nästan fusk. Men metoden att se vad Europa tycker om finalbidragen är helt rätt. De har ingen aning om vilka artister som är creddiga eller inte i Sverige. De kan förutsättningslöst gå in och bedöma låtarna och nummrena i sin helhet och det blir som alltid intressant att se vad de tycker.

Följande länder kommer att utdela poängen på lördag. 

  • Belgien
  • Bosnien
  • Storbritannien
  • Estland
  • Frankrike
  • Cypern
  • Irland
  • Malta
  • Norge
  • Tyskland
  • Ukraina
Den första sak som slår mig är att länderna i östeuropa är väldigt få. För få i mitt tycke. Att Ukraina är ett av länderna är helt i sin ordning. De har med ytterst få undantag lyckats bra i Eurovision år efter år och har ett tänk i tävlingen som bygger mycket på det visuella. De kan ge finalfältet en annan synvinkel som jag tror delas av många europeiska tittare. Bosnien är representent för Balkan och det är också helt i sin ordning. Länderna på Balkan är många och där finns det många potentiella röster. Bosnien är dessutom det land som haft mest stabila resultat i Eurovision de senaste åren.

Men jag hade velat haft minst ett land från sydöst-Europa. Jag talar då om Turkiet, Armenien, Azerbajdzjan, Georgien. De har en annan musikalisk tradition och har mycket starka resultat i Eurovision de senaste åren. Istället finns ett flertal länder med en liknande musikalisk tradition som jag inte tror har ett så skilt perspektiv som vi. Jag talar då om Norge, Estland, Storbritannien, Irland och - ja faktiskt - Malta. Det sistnämnda landet är det närmaste en svensk groupie vi kommer i ESC-sammanhang. Malteserna har av någon anledning en väldigt förkärlek för vårt traditionella schlagersound. Nu finns dock inte några sådana låtar att välja på i årets final så tillvida malteserna inte kör utpressning mot SVT att låta Linda Bengtzing blixtinkallas.

Jag gissar att SVT har tänkt taktiskt här. Åtta av elva länder som röstar på lördag kommer också att rösta i Sveriges semifinal i ESC. Här gäller det att säkra avancemang till finalen. Allt annat vore ju ett jättefiasko. Men både Turkiet och Georgien deltar i Sveriges semifinal och jag tycker som sagt att de borde ha varit med bland jurygrupperna. Länder som Norge, Storbrittanien, Irland, Malta och Estland ger oss nästan alltid höga poäng ändå. Det är inte de vi ska fråga i första hand. Det är länderna som nobbar oss.

2012-03-05
20:12:52

Ännu en fantastisk tittarsiffra
Melodifestivalen 2012 fortsätter att vara en fantastisk succé. 2 950 000 personer såg Andra chansen i lördags och det är den tredje bästa tittarsiffran för Andra chansen någonsin. 1 115 229 röster kom in, också det är den näst bästa siffran någonsin för Andra chansen. Det enda året som överträffar årets siffror i röstningen är 2008 och det har sin logiska förklaring. Det var den gången Carola & Andreas Johnson deltog i Andra chansen och Sveriges alla Carolahatare var taggade till tänderna för att skicka hem henne fortast möjligt. När Carola är med i TV får man rekordsiffror, så har det alltid varit.

Med perspektiv på det så framstår årets tävling som än större och den här framgången kommer i en tid då det blivit allt svårare att övertyga folk om att rösta i TV-tävlingar. Nyhetens behag att du som tittar får vara med och påverka är sedan länge borta. Nu måste du locka med kvalitet. Och även om jag tycker att årets festival musikaliskt varit en av de sämre sen delfinalerna infördes så gläds jag ändå stort över den här framgången för tävlingen.

Här är de Andra chansen-program sen 2002 som haft flest tittare:

1. Melodifestivalen 2008, Kiruna: 3 090 000 tittare.

2. Melodifestivalen 2007, Nyköping: 3 040 000 tittare.

3. Melodifestivalen 2012, Nyköping: 2 950 000 tittare.

4. Melodifestivalen 2010, Örebro: 2 895 000 tittare.

5. Melodifestivalen 2009, Norrköping: 2 885 000 tittare.


2012-03-04
18:05:18

Startordningen i finalen är klar
Nu är finalfältet klart och startordningen är alltid intressant att analysera. Så här valde SVT att placera årets 10 finalister. 

1. Shout it out - David Lindgren
2. Jag reser mig igen - Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern
3. Mystery - Dead by April
4. Why start a fire - Lisa Miskovsky
5. Baby Doll - Top Cats
6. Euphoria - Loreen
7. Soldiers - Ulrik Munther
8. Mirakel – Björn Ranelid feat. Sara Li
9. Why am I crying - Molly Sandén
10. Amazing – Danny Saucedo

En sak överraskar med startordningen. De två huvudvaforiterna brukar alltid få startnummer 1 och 10 och i år har det varit väldigt tydligt att det funnits två låtar som stuckit ut från de övriga, Loreen och Danny. Danny går ut sist men Loreen fick inte startnummer 1 utan nummer 6. David Lindgren placerades på den heliga ettan och det bevisar väl (om det nu var någon som tvivlade på det) att han vann delfinalen i Göteborg. Samtidigt betyder inte startnummret mer än att man kan lista ut lite hur Christer Björkman bedömer låtarnas styrka. Lena Philipsson var storfavorit 2004 och placerades på startnummer 6 - och vann. Det tror jag Loreen gör också.

Det mest väntade startnummret var att Thorsten Flinck fick nummer 2. Christer Björkman placerar alltid en Andra chansen-låt som nummer två i finalen (han har gjort det sex år i rad nu) och Thorstens låt är en typisk sån låt.

Det är inte klart än vilka länder det är som kommer att ha röstande jurygrupper i finalen, men samtliga juryröster kommer - precis som förra året - att komma från utlandet. Spontant känns det som att de utländska juryrösterna kommer att hagla över framförallt Loreen. Men även Danny och Molly Sandén kan nog vänta sig en hel del.


2012-03-04
10:49:38

Stort Thorsten!
Efter diverse internetproblem så kunde jag inte blogga inför Andra chansen-sändningen men jag vet inte om mina tips hade varit till någon större hjälp ändå. Att det fanns en stor skrällvarning på Top cats charmiga rockabilly kände jag redan när de tävlade i Göteborg, däremot trodde jag inte alls på Thorsten Flinck. Men Thorsten var många klasser bättre i Nyköping än i Växjö och i just hans nummer är trovärdigheten och närvaron helt avgörande. Blir det för överteatralist blir det platt fall men här balanserade han på rätt sida. Ja, han såg till och med ut att kunna njuta av situationen och det betydde mycket. 

Även om jag hade Sean Banan som min stora personliga favorit i Andra chansen så var Thorsten Flinck inget dumt val för finalen. Jag reser mig igen är faktiskt en riktigt bra låt som musikaliskt breddar finalen ytterligare. Och det är nästa lite komiskt att det är Thorsten Flinck av alla , som står för den mest traditionella gammelschlagern i finalen.



Dessutom är det bra av ett annat skäl också. Under den senaste veckan har ju Björn Ranelid gjort allt det som jag var rädd att han skulle försöka med - göra Melodifestivalen till en dokusåpa om sig själv. Han har ju letat med ljus och lykta efter någon som säger något ofördelaktigt om honom så han kan ta på sig sin favoritroll - offerrollen. När han gick ut och talade om att hoppa av finalen för att några kändisar och artister skrev illa om honom var bara patetiskt - och ännu mer patetiskt att tro att han verkligen skulle förverkliga det. Man kan ju undra om han överhuvudtaget hade pratat med sin duettpartner om saken. Man kan ju lugnt säga att det påverkar henne också. "Kvinnan är första könet" upprepar han gärna om och om igen. Synd bara att han inte direkt visade det när han hade ropats upp som vinnare i Leksand. Då sket han fullständigt i Sara Li.

Vad vill jag då komma med resonemanget om Ranelid. Jo, att han nu får konkurrens om skriverierna och uppmärksamheten inför finalen av Thorsten Flinck. Thorsten söker inte upp strålkasarljuset alls på samma sätt men han väcker alltid ett stort intresse och har ju ett lite annat leverne än uppfostrade Skaraartister om man säger så. Musikaliskt sett finns inte många likheter mellan låtarna men i Thorsten Flinck och Björn Ranelids fall så tror jag att många ser sig lockade att rösta på outsidern i sammanhanget. Den som står utanför mallen både hur man ska bete sig som person och - framför allt - hur man brukar bete sig i tävlingen.

Det var verkligen en svårtippad Andra chansen och mina chanser att vinna Melodifestivalklubbens tippningstävling rök all världens väg här. Men jag tycker ändå att det genomgående var de bästa låtarna som vann i duellerna (möjligtvis med undantag för Sean Banan). Även om jag trodde på Lotta & Christer så är jag glad att en så menlös låt inte tar plats i finalen. Och även om jag gillar Dynaztys pudelrock så känns Top cats lite mer intressant i finalen där det ju redan finns ett hårdrocksband.

Men den avslutande duellen - Thorsten Flinck mot Sean Banan, snacka om TV-underhållning! Snacka om ett möte mellan olika världar.

Produktionen av årets Melodifestival har varit betydligt bättre än låtarna. Jag tycker att det är så skönt att man valt att inte pressa in skämt av kvantitativa skäl i manuset hela tiden utan gjort ett mer renodlat program, utan trams. Och Sarah Dawn Finer var som vanligt stabil igår. Gina Dirawis sketcher var kanske lite krystade men med Gina är allt förlåtet. Hon har varit briljant rakt igenom.

2012-03-01
22:35:48

Andra chansen lottad
Det har varit en väldigt intensiv jobbvecka för mig den här veckan då jag har sändningar fyra av fem dagar i P4 Göteborg. Väldigt kul tycker jag, men samtidigt har det ju inneburit att bloggen fått stå tillbaka lite. Men nu har slutligen duellerna i Andra chansen lottats och så här möts de.


Duell 1: Dynazty mot Top Cats

Duell 2: Andreas Johnson mot Timoteij

Duell 3: Thorsten Flinck och Revolutionsorkestern mot Lotta Engberg och Christer Sjögren

Duell 4: Sean Banan mot Youngblood

 

Lottningen gick till så att de låtar som kommit trea i sina delfinaler placerades i den ena skålen och de som kommit fyra i den andra. Men vilken av skålarna som tillhörde vilken placering avslöjades förstås inte. Där kan man bara spekulera men även om jag skulle komma fram till något svar så ger det nog ändå bara marginella ledtrådar i hur duellerna kommer att sluta. För Andra chansen är tävlingen som är smått omöjlig att förutse. Hur mycket jag än försöker att hitta nycklar i tidigare årgångar så kommer man ingen vart. För här handlar det enbart om ifall en låt är bättre än en specifik motståndare.


Jag ber att få återkomma med specifika tips, men om jag ska säga det jag hoppas så vill jag ha vidare Sean banan på den undre halvan och antingen Dynazty eller Top Cats på den övre. Men Sean banan är svårtippad av det skälet att många säkerligen kommer att störa sig på honom och att det då kan bli "Carolasyndromet" från 2008, d.v.s. antiröster. Jag tror att antiröster förekommit i långt fler dueller än så men i vissa kan antalet bli betydande och ha avgörande betydelse. Två låtar riskerar antiröster i den här Andra chansen och det är Sean Banan och Thorsten Flinck. Det talar emot de. Samtidigt har de två av de starkaste låtarna i AC i år. Som sagt jag ber att få återkomma med tips.