Schlager-Micke

2015-03-01
23:26:00

Duellerna till Andra chansen är klara
Direkt efter att den fjärde delfinalen var avklarad i lördags så lottades de fyra duellerna i andra chansen. De blir som följer:

Duell 1

1. Andreas Weise – ”Bring Out the Fire”

2. Linus Svenning – ”Forever Starts Today”

Duell 2

1. Hasse Andersson – ”Guld och gröna skogar”

2. Kristin Amparo – ”I See You”

Duell 3

1. Dolly Style – ”Hello Hi”

2. Dinah Nah – ”Make Me (La La La)”

Duell 4

1. Behrang Miri feat. Victor Crone – ”Det rår vi inte för”

2. Samir & Viktor - ”Groupie”


Duellerna ser spännande ut! Jag kommer att återkomma med mina tippningar av duellerna när det närmar sig men nu kan jag säga vad jag tycker. 

I duell 1 kommer jag att rösta på Linus Svenning. När jag har lyssnat på hans låt på Spotify tycker jag att den växer och den håller definitivt finalklass. 

I duell 2 faller rösten på Kristin Amparo. Jag är övertygad om att hon kan betydligt bättre än det hon presterade sist för det där är en låt som har gåshuds-potential

I duell 3 är det jämnare. Ingen av de här låtarna kommer att få min röst. Dinah Nah blev jag som sagt mycket besviken på i lördags. Hello Hi är en låt som jag är kluven inför. Hela konceptet med dockorna och texten är ytterst löjeväckande men det finns samtidigt något jag gillar med den här dagispop-genren. Det lutar åt att jag faktiskt hejar på Dolly Style. 

I duell 4 hoppas jag på Samir & Viktor. Groupie är en klart större hit än Det rår vi inte för och gör mig betydligt mer glad. Däremot har den ju inte så mycket i finalen att göra eftersom den ändå kommer att placeras bland de sista. 

Till skillnad från tidigare år så blir det fyra finalister från andra chansen i år. Det innebär att det bara kommer att vara en runda i år och inte två som det brukar vara. Av alla förändringar som gjorts i år så tycker jag att detta är den sämsta. Andra chansen brukar på ett sätt vara den bästa sändningen under en MF-turné eftersom man får mest musik på 90 minuter och att det är tävling och avgöranden hela tiden. Detta gör att programmet aldrig blir statiskt. I vanliga fall brukar det ju vara 12 låtar i AC (de åtta låtarna där de fyra som går till omgång två framförs två gånger) och 10 låtar i delfinalerna (de åtta låtarna + två vinnarrepriser). 

På lördag blir det alltså fyra dueller, sen är det slut. Jag bävar för all tid som är över. Hur mycket trams ska SVT proppa in där?? En fördel i sammanhanget är dock att jag inte kommer att kunna se sändningen på lördag live då jag ska på en 40-årsfest. Jag kan för första gången se den på SVT play efteråt och då hoppa över all tid som är mellan låtana och minimera den så kallade "Filippa Bark-tiden" i rutan. Det är jag tacksam för :)


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: