Schlager-Micke

2015-05-19
10:14:37

Rumänien har kvällens bästa låt
Ikväll är det så dags för den första semifinalen i årets ESC. 16 låtar gör upp om 10 finalplatser och det är ett startfält som är ganska jämntjockt och ganska trist. Min favorit ikväll, och kanske av samtliga låtar i år, är Rumänien. Det är inte första gången de hamnar högt på min lista. 3 av de senaste 4 åren har de haft en av tävlingens bästa låtar och det jag gillar med rumänerna är att de aldrig står still i tävlingen. Ibland är det danslåtar, ibland sommarpop, ibland opera och oftast är det mycket energi. I år är det inte lika glatt som det brukar men väldigt bra ändå. Gruppen Voltaj sjunger om hemlösa barn i en av årets bästa refränger och mest gedigna musikaliska hantverk. Det kommer att leda till final. 
 
Rumänska Voltaj står för kvällens bästa låt
 
Kvällens snackis i Europa kommer att bli Finland. Inte för att det är den enda låten ikväll som inte innehåller något ord på engelska. Inte heller för att det är ESC-historiens kortaste låt (1.27 sek) utan för att låten framförs av en grupp där alla har en utvecklingsstörning. Det är ingen låt jag njuter av men jag tror faktiskt att den går till final. Låten sticker ut på alla sätt en låt kan sticka ut på i ett startfält. Det finns helt enkelt för många anledningar att rösta på den, allt från folk som tycker att lite punk piggar upp det här sega startfältet till de som vill göra ett politiskt statement eller sådana som är trötta på den totala dominansen av anglosaxiska låtar. Trots att låten i sig är smått obegriplig. 
 
Kvällens säkraste finalist är Ryssland och det är inte oförtjänt. Polina Gagarina sjunger fantastiskt och låten A million voices är, trots budskapet i låten som klingar ytterst falskt i dessa dagar, mycket stark. 
 
Estland har det talats mycket om inför årets ESC då de legat uppe i toppen på vadslagningen och slagits med bland andra Måns Zelmerlöv. Finalplatsen är given och låten är behaglig men jag har mycket svårt att se esternas melankoliska bilåkar-pop slåss om segern på lördag. 
 
Georgiens låt ger jag inte mycket för men jag är tämligen säker på att den går till final ikväll. Låten Warrior sticker ut i startfältet med hela sitt uttryck. Det är en av få "tyngre" låtar i startfältet och den går ut sist. Oddsen pekar också åt det hållet så motvilligt tippar jag den vidare. 
 
Däremot tror jag oddsen har misstagit sig gällande Danmark. Enligt vadslagningsbolagen så blir det "tack och hej" i semifinalen men jag tror snarare att det blir "tack och bock" - som vanligt för Danmark. Danskarna är precis lika skamlöst glada som de är varje år och i år skickar de en slags Beatles-pastige som är totalt förutsägbar och inte särskilt välgjord. Men den är oerhört glad och okomplicerad och mitt bland alla artister som vill förmedla känsla, smärta och passion så tror jag att många tittare kommer att dra en lättnadens suck när Danmark uppträder. "Äntligen lite vanlig härlig musik" säger folk i soffan och röstar, tills de inser att danskarna har lurat dem - då är det för sent...
 
Danmark gör som det står inskrivet i deras grundlag - att skicka en glad låt till ESC. Anti social media utför uppdraget i år
 
Grekland har aldrig missat kvalificering från en semifinal i ESC men jag gissar faktiskt att det unika kommer att ske ikväll. One Last Breath är en orgie i menlöshet och det måste påverka även en ESC-jätte som Grekland. 
 
Mitt tips slutligen. Följande 10 tror jag går vidare till final ikväll:
# Ryssland (proffsigt och snyggt)
# Estland (välproducerat och röster som passar ihop)
# Rumänien (kvällens bästa låt)
# Georgien (bäst startnummer)
# Finland (sticker ut på så många sätt att man får akta sig så man inte gör sig illa)
# Danmark (när mellanmjölk smakar exotiskt så undrar man vad det är för startfält)
# Belgien (experimentellt, ovanligt, androgynt och intressant)
# Albanien (tråkig låt men kan mer än tre miljoner människor på Youtube ha fel?) 
# Armenien (en märklig blandning av de flesta genrer som finns men refrängen är okej)
# Ungern (en ren chansning. Snygg tjej som framför en stilren visa i avskalat arrangemang)
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: