Schlager-Micke

2007-03-29
13:17:54

pajasen från Ukraina
Förra året var det egentligen bra Litauen, i år är det en handfull. Ja, bidrag som i sin strävan att sticka ut kör en freakshow av sitt bidrag. Allt för att bli ihågkommen i myllan av låtar. Ironiskt nog tenderar deras bidrag att bli standard och andra bidrag att sticka ut just därför att många låtar - till skillnad från skämtlåtarna - är ensamma i sin genre. Ukraina, England och Rumänien har alla skämtbidrag, är alla redan klara för final, och dessutom ligger de alla i följd i startfältet. Det var nog inte vad någon av någon av dom hade hoppats på......

England tror jag kommer floppa - som vanligt, Rumäniens låt är inte tillräckligt extrem, utan jag tror att det är Ukraina som blir den stora vinnaren av de här tre. Det här är bidraget som Ola Salo trodde kunde skrälla rejält och som kanske fått allra mest uppmärksamhet i europas medier. Jag tycker det känns som lite Peter&Fredde-humor, ungefär 14 år för sent......Men melodislingan som ligger mellan de där fejk-tyska textraderna är faktiskt rätt skön.

Varsågoda!

2007-03-26
18:59:10

Det är nästan så att jag blir lite nervös
Även om jag helst inte vill tänka så, så tänker jag så: Sverige har tidernas chans att vinna i år! För ett bättre läge än i år är det svårt att få.

# Vi har en grupp som vet hur man underhåller på scen, med en sångare som verkligen är en STJÄRNA



# Låten är ensam i sitt slag, all annan gitarrbaserad rock i tävlingen är mer mollbetonad och inte "glad gubbrock" som the worrying kind.
# Låten har ett bra startnummer som går ut sist innan pausen och alltså har lite mer tid på sig än de andra att fastna på TV-tittarnasnäthinnor
# Konkurrensen i år är den sämsta sen 2001, minst
# Sverige kommer garanterat att vara favorittippade inför finalen..
...men det sista är väl inte bra, då finns ju risken för att förväntningarna blir för höga och att folk blir besvikna och därför inte röstar, tänker ni kanske då....

Nej, i en tävling med så många låtar finns (nästan) inget negativt med att få mycket uppmärksamhet.
Regel nummer 1: Bli ihågkommen, man kan inte rösta på en låt man inte minns!
Och är man favorit kommer folk lättare komma ihåg den. Men, inga resonemang utan ett stort, MEN.......

Läget var egentligen lika bra 2004 när Lena PH tävlade för Sverige. Då hade vi den bästa låten, med en bra artist, relativt svagt startfält och ett fantastiskt bra startnummer (Lena gick ut näst sist). Ändå blev vi "bara" 6:a. Och ett av problemen då var att Sverige inte hade gått via semifinalen. 4 av de 5 låtar som kom före Lena var semi-låtar. Där har vi ju samma problem nu.

Var det då i praktiken synd att Carola kom så bra förra året att vi slapp kvala i år?
Nej definitivt inte! Årets semifinal är en mardröm. Bara 10 av 28 låtar går vidare och med så sjukt många bidrag är det vädigt lätt att försvinna i mängden, hur mycket Ola Salo än tränger sig genom TV-rutan. Tänk om the Ark hade torskat rejält i lottningen och fått ett tidigt startnummer. Då kanske de hade uppträtt innan folk hunnit slå på kaffet, för "inte orkar man se alla de där 28 låtarna", så tänker nog många, och jag kan förstå dom..
Så, tack Carola för att vi slipper det där semifinals-träsket!

2007-03-25
18:42:55

Melodifestivalen invaderar trackslistan
Det händer ibland att jag slår på mitt gamla favoritprogram från barndomen, tracks i P3. Igår var en sådan dag och direkt efter programmet kände jag bara en sak. Kan inte Kaj Kindvall vara vänlig och frysa läget, stänga ligan som i NHL. Kan inte listan se ut som den gjorde igår, året om? För så bra som toppen av listan var igår har jag nog aldrig varit med om tidigare. Jag var bara tvungen att rösta. Men det var inte det enklaste. Här gällde verkligen "kill your darlings". Topp 5 såg ut så här:

1. The Ark - the worrying kind
2. The Ark - Absolutely no decorum
3. Mika - Grace Kelly
4. Måns Zelmerlöv - Cara mia
5. Anderas Johnson - a little bit of love

Att the Ark skulle gå direkt in på första plats med the worrying kind var iof inte så överraskande. Samtidigt är deras rocksymfoni absolutely no decorum om möjligt en ännu bättre låt. Mikas Grace Kelly är så sjukt bra att jag lyssnar på den konstant, på väg till bussen, under brevbäringen, under matlagningen. Jag får aldrig nog av den. Dessutom två av årets bästa mf-låtar på plats 4 och 5. Och som om inte detta vore nog så var både Magnus Uggla och Elin Lanto med bland de låtar som testades utanför listan.....+ Orups välgjorda Indiedrottning, icke att förglömma.

Man får bara rösta på fem låtar och sällan har jag slitit mitt hår (som jag iof inte har, men skitsamma) så mycket över detta faktum. Men jag offrade bl.a. the worrying kind med argumentet att den förmodligen kommer ligga 1:a nästa lördag också. Kan inte tänka mig annat. Åker den ner från toppen gör jag som Göran Persson och tar på mig hela skulden för det inträffade......

2007-03-24
00:45:40

Luuk blir kommentator i Helsingfors

Jaha, SVT valde det "gamla" spåret att låta programledaren i melodifestivalen också kommentera ESC. Jag har iof aldrig fattat vitsen men den principen. Programledare, med all mimik och publikkontakt, är ett jobb, kommentator något helt annat. I Danmark hade de samma snubbe i över 20 år. I England har den gamle "ironikern" Terry Wogan kommenterat i över 30 år, men i Sverige har vi aldrig haft någon särskilt långlivad kommentator. Ulf Elfwing och Pekka Heino är de som kommit närmast.  



Men det blir med andra ord Kristian Luuk även i Helsingfors, med sin manusskrivare Josef Sterzenbach som bisittare. Känns spontant svårt att veta om det är fågel eller fisk. Men bara han inte snackar sönder sändningen och bara han uttalar namnen bättre än Fredrik Belfrage så är jag nöjd.


2007-03-23
20:00:35

Officiell visning av årets eurovisionbidrag för pressen

Idag var det officiell visning av eurovisionbidragen i Helsingfors för den samlade pressen + the Ark. 42 låtar att gå igenom! Nu har jag hört många av de tidigare men det är lite speciellt att höra de i rätt startordning. För startordningen har ju absolut betydelse i esc. Det finns flera trender som är väldigt tydliga i år.

1. Det är fler låtar i moll än dur - det här nog aldrig hänt förut
2. Det är mer rocklåtar än pop- och discolåtarna tillsammans.
3. Det är fler parodier "a la Litauen 2006", än det någonsin varit tidigare.

När det gäller rocklåtarna så är många av de väldigt bra. Det är bara så synd att de kommer att sno röster från varann. Island har en mäktig rocksymfoni som är en av tävlingens absolut bästa. Men den har haft all tänkbar otur i lottningen och går ut som nummer 5 av 28, dessutom med en liknande låt, som också är väldigt bra, före sig. Ajaj Eirikur.....Om ni inte hört den så lyssna här: http://www.youtube.com/watch?v=Y08nwzqaBUU (OBS! den kommer framföras på engelska i Helsingfors)

Men det är väldigt få klassiska glad-discolåtar. Danmarks transa är nästan ensam i den genren. Grattis Danmark! Belgien är ensam 70-talsdisco med mick-muff-frilla. Grattis Belgien!
Och för att inte tala om Lettland. Kenneth & the knutters italiensk/lettiska operapastisch som ni kan se i ett tidigare inlägg har ett riktigt ess i rockärmen genom att gå ut sist av alla 28 låtar. Dessutom med en låt som passar som en avslutning på en kväll. Grattis Lettland!!! 

The Ark är förvisso också rätt ensam i sin genre. Med facit i hand hade faktiskt vilken låt som helst från den svenska finalen varit ensam i sin genre om den vunnit. Det finns knappt någon disco, några ballader, någon 60-talspop eller ens någon Anna Book i helsingf.......vänta, jag tar tillbaka det sista. Norge fick visst Anna Book-låten i år........Kan någon ge sångerskan gratislektioner i engelska? snälla! 
http://www.youtube.com/watch?v=EX9Q64Dnf1E


2007-03-22
00:34:50

Hur bra var Kristian Luuk?
Ja frågan är inte alls kritiskt ställd utan snarare ställd i ett historiskt perspektiv. Jag har ju rankat de bästa kommentatorerna för eurovision och då borde det vara på sin plats med en ranking även över de bästa programledarna i Melodifestivalen genom tiderna. Den listan är betydligt svårare, just för att det finns så många fler att välja på. 

Rix FM har ju sin Rix topp-6, så jag kör en lista efter det formatet med Micks topp-6, om man nu ska vitsa till det hela lite.....

Luuk är nära, mycket nära att komma in på den listan. Han gjorde ett mycket bra jobb och lyckades med sin balansgång mellan smal, torr, fräck och folklig. En balansgång som hans hassan-kollegor Henrik Schyffert och Erik Haag inte alls klarade av i samma utsträckning när de var programledare 2005. Men som sagt, bland de riktigt stora legenderna kommer han bara nästan. 

Tidernas bästa programledare

1. Adde & Claes Malmberg 1992
Humor i melodifestivalen blir i princip alltid krystad och pinsam just för att situationen är så svår. Publiken är för stor och spontaniteten blir begränsad till ett minimum. Allt detta sket Adde & Claes fullständigt i! De lyckades prestera en fantastisk lössläppt stå-upp-show och var underbart fräcka. Okej, de tog ljuset från artisterna, men vilka artister vad det då?? Inga som är direkt värda att minnas...

2. Janne "Loffe" Carlsson 1981
Den första programledaren som vågade släppa loss som programledare. Innan hade det mest varit väldigt trevligt, väldigt formellt, helylle, ja...väldigt mycket Ulf Elfwing. Men Loffe körde sin ur-stockholmska gamängstil programmet igenom. Så här mycket pilsnerfilm har festivalen aldrig varit, tack Loffe!

3. Harald Treutiger 1991
Lika dålig som han var som kommentator för eurovision, lika bra var han som programledare för Melodifestivalen samma år. Även han vågade gå utanför ramen, vågade vara så skönt dryg. Nochalansens elegans kan man sammanfatta det hela. Att han sen inte hade särskilt mycket till övers för vinnaren Carola bekräftades tydligt av hans segerintervju: "Grattis Carola, jättekul............för dig..

4. Mark Levengood 2003
Programledarna under 2000-talets festivalturné har ofta varit bra, men produktionen har blivit så proffsig och slimmad att det ur programledarsynpunkt, nästan blir lite tråkigt. De är oftast lagom roliga, sällan pinsamma, lagom folkliga. De gör som helhet ett bra jobb men utrymmet för att köra en riktigt egen stil blir svårare. Men Mark Levengood lyckas ju på något sätt alltid köra sitt race. Med sin säregna stil skrattar man ju bara han öppnar munnen. Och det märktes att han gillar festivalen. pluspoäng!

5. Karin Hjulström (numera Hjulström-Livh) 1990
Det här var ingen lätt sändning att vara programledare för. TV-sändningen bröts i hela Stockholm när Nackamasten brast och jurygrupper läste upp fel poäng under omröstningen. De flesta hade nog brutit ihop om de lett den här sändningen men Karin var klockren i sin roll. Lika proffsig och rapp som alltid och med en skön "göteborskhet" ledde hon programmet på ett självklart sätt. 

6. Lennart Swahn 1986
Nu protesterar garanterat flera av er som vill ha honom på listan nedanför istället. Men det är ju så här att det finns en gräns, när vissa är så dåliga att de blir bra. Lennart var ytterst dåligt förberedd, presenterade folk vid fel namn, ställde dumma frågor, drev ständigt med gästerna och var osmakligt självgod. Det var med andra ord fantastiskt TV-underhållning!

...och tidernas sämsta
1. John Chrispinsson & Yvonne Ryding 1989
Om de hade presterat samma sak på Öppna kanalen så hade det bara varit dåligt. Nu var det i Sveriges största underhållningsprogram och det var en katastrof. Ingen tajming, inget samspel, pinsamma skämt (de få som de lyckades staka fram) och enbart tråkigt. Yvonne ursäktas med att hon ju egentligen inte är programledare. Men John! Där finns inga ursäkter.

2. Janne Jingryd 1997
Han är inte bara tidernas sämsta kommentator, han är en av tidernas sämsta programledare för festivalen också! Visserligen blev han blixtinkallad eftersom den tänkta programledaren Peter Rangmar blev hastigt sjuk. Men någon större improvisationsförmåga visade han inte direkt upp. Det blev på det hela taget.....inte särskilt kul.

3. Bibi Johns 1983
Det här är nästan så dåligt att det blir bra, men inte riktigt. Bibi hade noll koll på läget och drog så dåliga skämt att man rodnar. Men hon ska ha plus för de fantastiska "sky-channel-brillorna" hon hade på sig.

2007-03-20
23:36:51

Dags att se The Arks konkurrenter på TV-huset
På fredag ska jag vara med på den officiella förhandsvisningen av alla bidrag som ska tävla i eurovision i Helsingfors. Det kommer att bli en maraton-förmiddag. 42 låtar i sträck! Jag minns förra året på samma visning, då var det nästan så att till och med jag tyckte att det blev långtråkigt ett tag....Men det är alltid kul att höra reaktionerna från den samlade pressen. Ofta hör man spridda skratt över vad "de där tokiga länderna kan hitta på". Så var det förra året och så lär det definitivt bli i år eftersom det är ett större antal skämtlåtar än någonsin tidigare. Det får förhoppningsvis effekten att de tar ut varann, så att vi inte får en ny "we are the winners" som kommer alldeles för bra.

The Ark kommer att var på plats också. De ska kommentera motståndet och förhoppningsvis name-droppa några av sina personliga favoriter eller vilka de tror blir farligast. För nu är det ju tillåtet att svara på sådana frågor, till skillnad från under Melodifestivalen där det står i stadgarna att man alltid måste svara: 
alla låtar är så himla bra så det är omöjligt att peka ut någon som är starkare än någon annan, vem som helst kan vinna, jag är glad bara att jag kommit hit....... Men i eurovision går det inte av två anledningar:

1. Det är för många låtar för att det ska låta realistiskt
2. Vissa låtar är för dåliga för att det ska låta realistiskt

Mest hoppas jag nog att eurovisionens högste chef Svante Stockselius är där. Då kan jag fråga grejer om tävlingens upplägg som håller mig sömnlös om nätterna (men han kanske inte vill ha fler mejl från mig där jag kommer med nya förslag om delfinaler och nya röstningssystem.....;-))

Jag tycker ju personligen att upplägget i år med 28 länder i semifinalen är ohållbart. Bara de extremt inbitna orkar se ett program med så många bidrag och röstningmässigt funkar det inte. De flesta minns bara en handfull av de bidrag som spelas upp och det innebär framförallt att de spektakulära showerna går vidare, snarare än låtarna. 12-15 låtar är egentligen max under en kväll för att det ska bli en någorlunda rättvis musikalisk bedömning. För mig är det stora antalet som är problemet, inte den s.k. kompisröstningen som Bert tjatar om. 

2007-03-18
17:13:45

Mona Sahlin, mer schlager än man tror..
Mona Sahlin valdes till partiledare för socialdemokraterna igår. Jaha, varför nämner jag då det på en schlagerblogg?? Jo, Mona har faktiskt en koppling till melodifestivalen. 1969 var en 12-årig Mona Sahlin (eller rättare sagt Mona Andersson som hon hette innan hon gifte sig) med i en barnkör som körade bakom Janne Malmsjö i låten Hej clown. Nu finns det inga bilder från det här uppträdandet eftersom SVT aldrig arkiverade festivalerna på den tiden. Men det var väldigt nära att Mona och hennes kompisar fick åka med Janne till eurovisions-finalen i Madrid. Hej clown slutade på samma poäng som Tommy Körbergs Judy min vän när alla röster var klara. Då fick varje jury ge poäng till antingen Tommy eller Janne och tillslut vann då Tommy Körberg. Annars kanske Monas karriär hade sett helt annorlunda ut, vem vet.......

2007-03-17
13:18:31

Jag trodde aldrig jag skulle bli brädad av Kenneth and the knutters....
Jag och min kompis David Hammerström skickade in två låtar till den Lettiska uttagningen i år. Logiken var enkel. Har man väl gjort några schyssta eurovisionhits, som jag tyckte att vi hade gjort, så ska man inte slösa bort de genom att skicka in de till exempelvis Sverige. 3200 låtar konkurrerar man med! Lycka till....Nej då är det bättre att ta ett land med betydligt mindre konkurrens.

Nu var det många länder som inte godkände utländska låtskrivare och de som godkände det ville helst ha en inhemsk artist. Men slutligen kom jag fram till att Baltikum var bra att satsa på. Nära, liten konkurrens och med en liknande populärmusik-kultur. Lettland hade en redig organisation kring det hela med fullständiga regler, klart och tydligt. Så dit skickade vi låtarna. 20 låtar togs ut för två semifinaler och drygt 100 låtar skickades in. Låter ju inte alls omöjligt, men men, de kom inte med. Men jag hade aldrig kunnat lista ut vilken låt som slutligen skulle vinna deras uttagning.

Det blev en av de mest osannolika kombinationer jag varit med om. En lettisk powerballad, på italienska, skriven av Kenneth and the Knutters!!! Finns dom fortfarande, tänkte jag. nej, kanske just därför de dyker upp här av alla ställen, tänkte jag därefter. Det vinnande bidraget i Lettland "Questa notte" börjar med att en medelålders kostymklädd herre börjar sjunga lite halvsentimentalt. Några takter senare kommer en Lettisk Josh Groban-wannabe in, några takter senare en operasångare och........ja det tar aldrig slut.

Men trots allt, jag kan inte annat än gilla det här. Kolla! http://www.youtube.com/watch?v=_9BL99w6xP8

2007-03-15
20:07:28

Va? Ingen Pekka Heino i Helsingfors!
Pekka Heino har inte blivit tillfrågad att vara kommentator för SVT under Eurovision Song Contest. Taskigt, nu när tävlingen äntligen ska vara i hans hemland. Dessutom märkligt. Pekka har varit alldeles lysnade som kommentator. Visst, inte världens putslustigaste kanske, men påläst, engagerad och har förmågan att veta när han ska prata. Och framförallt när han INTE ska prata. Det sistnämnda är det inte alla kommentatorer som fattat...

Eftersom jag aldrig kan få nog av listor (speciellt om det är jag själv som gör dom) så passar det bra nu att lista mina största flippar och floppar bland kommentatorer genom tiderna för ESC.
 
Bäst
1. Björn Kjellman 1992 och 1996
Den ultimata kommentatorn. Rolig, engagerad, kunnig (det sista var ett understatement). Att det ryktas att han var bakis när han genomförde uppdraget 1996 visar bara ännu mer på Björns överlägsenhet i den här konsten. Är det han som ska kommentera i år kanske? Nej, troligen inte eftersom han alltid kommenterar för Sveriges radio. Synd.

2. Pekka Heino - 1994, -99, 03, -04, -05 och -06
Pekka är ett proffs som gör allt man kan begära av en bra kommentator. Han är inte samma profil som Björn men han inser att det inte är han som är huvudpersonen i sändningen. Det har BBC:s Terry Wogan inte insett trots att han haft 34 år på sig......

3. Jakob Dahlin 1989
Om man nu tycker att Luuk har en lite för smal, intellektuell humor så är det ingenting mot Jakob Dahlin. Detta TV-geni var alldeles för smart för sin publik. Ständigt ironisk, och det var ju inte lätt för en liten kille som jag, som fortfarande knappt fattar ironi, att inse hans storhet då. Men älskade festivalen, det gjorde han. Och bra, det var han!

Sämst
1. Janne Jingryd - 1990, 1993 och 1997
Att denne man fick kommentera eurovision tre gånger är ett mysterium. Han var dålig fösta gången, sämre den andra och en katastrof den tredje. Han sågade utan att vara rolig, var fullständigt okunnig och totalt oengagerad av tävlingen. Nej, Janne passar bättre där han är nu, på Kasta loss på TV4+...

2. Henrik Olsson 2001
Henrik Olsson är normalt sett en väldigt duktig programledare men den här gången blev det galet. Ingen har som han snackat sönder en omröstning så att man knappt hörde poängen. Han visste verkligen inte när han skulle hålla tyst och verkade mest förvirrad.

3. Harald Treutiger 1991
Nu blir det kluvet. Jag gillar ju egentligen Harald. För ingen kan vara så skönt dryg som han (okej, Lennart Swahn kanske men ingen annan) och komma med så underbart dräpande kommentarer på sin sävliga göteborgska. Men han var fullständigt fel person att kommentera Carolas historiska seger. Han hejdade ju inte ens på Sverige utan verkade mest sova sig igenom sändningen. Ödets ironi har gjort att Harald "Tröttiger" nu är på samma program som en viss Janne Jingryd. Kasta loss på TV4+.....

2007-03-14
23:05:49

Lyssna på intervjuer
Eftersom jag har ganska många profana vänner, d.v.s. icke-schlagerfolk, som jag gissar inte varit inne på melodifestivalklubbens hemsida så mycket så tänkte jag så här i efterhand lägga upp de ljudfiler som finns där, även här på bloggen. De är inspelade med min lilla käcka MP3-spelare och ljudet är lite sådär här och var, speciellt i intervjun med Sonja, men det är lyssningsbart i alla fall. Varsågoda!

Lyssna på min intervju med Andreas Johnson

http://www.melodifestivalklubben.se/download.php?file_id=1335

Lyssna på min intervju med Kristian Luuk

 http://www.melodifestivalklubben.se/download.php?file_id=1337


Lyssna på intervjun med Sonja Aldén

http://www.melodifestivalklubben.se/download.php?file_id=1347

2007-03-14
19:09:30

Charlotte Perelli i inför-programmet
Under lördagens efterfest i globens annex fick jag veta vilka som ska vara med i "Inför ESC", programmet där en från varje nordiskt land bedömer eurovisionlåtarna. Alltid kul när melodifestivalklubben kan vara först med en "nyhet" om man nu kan kalla det det. Jag hade en liten oro att Nanne skulle återvända i rutan. Det kan ju finnas någon människa i världen som tyckte att hon var bra och den någon kan ju sitta på fel position och bestämma sånt. Men det blir Charlotte Perelli. Tusen gånger bättre än Nanne, helt klart.

Annars är det mest intressanta att Eirikur från Island ska vara med i Inför-programmet även i år. Han ska nämligen tävla för Island i år och ska med andra ord sätta betyg på sig själv!! Men jag är glad att han är med igen. Jag minns att jag kunde lyssna på hans omdöme om Moldaviens låt förra året hur många gånger som helst "Den dåligeste låt jei kan huske att jag hört i mitt liv!!!" Jag älskar sånt. Så jag tror det kan bli ett underhållande program:-)

Jostein Pedersen som varit Norges representant varje år är utbytt. Han fick sparken som kommentator för norsk TV efter förra året. Frågan är om det hade med hans hat-attacker mot Carola att göra, det är inte omöjligt. Norrmännen var splittrade i frågan om honom. Hälften i Norge älskar Jostein och andra hälften älskar Carola. På Verdens gang ställde de frågan förra året om Jostein borde få sparken, hälften sa ja, hälften nej. Men nu är hans saga all och jag kommer nog inte sakna honom.

Det viktigaste är att Finlands Thomas Lundin ska vara med och det ska han. Förstås. Många i schlagerfans (jag själv bland annat) skrev under gamla hederliga listor för att förmå YLE att välja honom till programledare för eurovisionen i Helsingfors. Thomas sa själv att han var den siste som valdes bort. Nöjesredaktionen låg i Tammerfors och han tillhöde fel stad......

2007-03-12
21:24:28

Efterfest i globens annex

Annexet i Globen var festlokal för den officiella efterfesten och den kändes speciell. Jag har nog aldrig varit på en så stor fest någon gång och man led ingen nöd på mat och dryck direkt. Man kunde plocka på sig hur mycket man ville bland lax, potatisgratäng, rostbiff etc. Gratis är gott, speciellt om det är dyrt! 

Final-efteresten skilde sig markant från efterfesterna på delfinalerna. Finalisterna satt under hela festen i en enskild del av annexet där ytterst få hade tillträde. Men det fanns gott om kända ansikten ändå på dansgolvet där "festpöbeln" fick hålla till. Roligast var nog att se André Pops. Musiken var lite blandad. En hel del schlager blandat med grease, Justin Timberlake och några 80-talsklassiker som "9 to 5" och "Bamboleo".

Alla artister i finalen framförde sina låtar live på scenen. Störst drag blev det när Ola Salo sjöng vinnarlåten "The worrying kind" med Kristian Luuk. Luuk släppte loss rejält och Ola, tja han var lika underbart galen som alltid.

Att se låtarna framföras på scen, ja det har vi ju redan gjort ett antal gånger under den här finalveckan. Men skillnaden nu var att artisterna kunde sjunga direkt till publiken istället för till alla kameror vilket kan göra att vissa låtar lyfter ytterligare. För säkerhets skull var det karaoketext på artisternas låtar på en storbildsskärm i bakgrunden. Förmodligen för att även de finalister som tömt några flaskor skulle kunna genomföra låten. Men det var inga problem för någon faktiskt. Sebastian släppte loss rejält och Måns visade vilken oerhörd talang han är, inte minst dansmässigt och Sonja var lika bra som vanligt.

Något blodigt slagsmål som kvällstidningarna skrev om såg jag inte till. Det gjorde nog ingen annan heller utan det närmaste man kom var väl i så fall när Kristian Luuk flög över Ola Salo när de uppträdde tillsammans på scen. Till slut dök även Salo upp på "pöbel-dansgolvet" och bildade ett dansande tåg som snabbt fylldes på. Stämmningen var på topp! Då var festen plötsligt slut, lokalen tändes och musiken tystnade. Ingen kvart-i-3-dans där inte...

Då är det väl dags att göra en snabbsummering av Melodifestivalen 2007 och utse några vinnare i olika kategorier.
# Gladast: Anna Book. Hur kan hon jämt vara så glad? Hur gör man? Så där roligt vill jag också ha.

# Fullast: Expressens krönikör Anders Nunstedt, eller tomten som han kallas eftersom han jämt går runt med en tomteluva. I Jönköping festade han på.....rätt bra

# Trevligast: Hård konkurrens mellan Måns, Andreas Johnson och Sonja Aldén, men jag får nog säga Sonja Aldén. Trevligare och varmare människa får man leta efter.



# Drygast: Bert Karlsson. Jag försökte intervjua honom två gånger. Första gången tog det slut efter en halv minut då hans mobil ringde och han gick därifrån. Andra gången försvann hann direkt efter att jag frågade varför han trodde Magnus Carlsson floppade. Den "intervjun" tog väl ungefär.....20 sekunder.

# Softast: Kristian Luuk. Han pratar verkligen exakt som han gör på TV annars också.


# Pinsammast: Jag själv, när jag satt på kommunfesten i Jönköping och imiterade Per Sinding Larsen, ända tills jag upptäckte att han var på samma fest och satt 10 meter bort.........Men han hörde inget, nej det kan han inte ha gjort.


2007-03-12
20:40:24

Melodifestivalen är slut, vad ska jag göra nu då?

Efter några minst sagt intensiva dagar så kan jag först nu börja koppla av och få allt att sjunka in. Jag har verkligen levt i en bubbla när jag jobbat under festivalen. Jag har inte haft koll på någonting som hänt sen i torsdags i princip, som att mitt eget Brynäs leder med 2-1 i matcher i kvartsfinalspelet mot HV71 t.ex. Men det var ju en trevlig nyhet. Men nu åter till finalen.

Som helhet blev det en väldigt bra final tycker jag. Det här startfältet är ett av de starkaste någonsin, bara det faktum att Sebastian hamnade bland de tre som inte fick poäng från folket vittnar om det. Det är garanterat den bästa låt som inte lyckats få poäng från folket i en final, så hård var konkurrensen. Den enda som fattades i finalen var Uggla. Han hade satt den sista pricken över de många i:na men som helhet är jag mycket nöjd.


Och the Ark! Vad säger man? Redan när jag satte mig på repetitionerna i torsdags och såg super-entertainern Ola Salo på scen så insåg jag att Måns skulle få det svårt. Redan då ångrade jag min tippning i Dalademokraten, och Jonas "heavy" Stentäpp lär väl inte ringa mig nästa gång och be om tips.... Problemet är när man lyssnar på låtarna, då känns Cara mia som en större hit än the worrying kind. Men på scen ger låtarna ett helt annat intryck. Inte det att Måns på något sätt är dålig på scen, tvärtom. Men vem i Sverige kan konkurrera med herr Salo när det gäller sång, karisma och intensitet? Jag känner mig stolt att vi skickar ett så bra band med en så bra låt. Låten bara växer och växer och den känns mer och mer som en av de bättre bidragen vi skickat. Boogie-rock är nog trots allt en underskattad musikstil. Med facit i hand så får man nog säga att balladerna tog ut varann. Sonja förlorade nog en hel del poäng på att Sarah Dawn Finer var med. 22, 44 och 66 poäng från folket gick till ballader. Tänk om bara en av balladerna hade varit med...

Mest nervös när jag satt i globen under sändningen i lördags, det var jag när juryn skulle börja ge sina poäng. Ni vet den där jättehemliga samlingen människor som ska styra upp lite rim och reson i det hela och se till helheten och rösta fram den låt som gör sig bäst i Europa. Deras främsta merit är väl när de körde över folket för två år sen och lyckades få sin favorit till vinnare, den hopplösa Las Vegas. Det är den enda gången folkets vinnare inte vunnit sedan telefonröstningen infördes och den enda gången Sverige hamnat sämre än 7:a. 19:e plats för att vara exakt. Länge leve "experterna"!

Säkerligen visste "experterna" vad som gällde. Måns är det enda hotet, håll honom tillräckligt långt borta från the Ark. Vi har inte råd att slösa bort en seger för the Ark. Vinner dom så blir det mycket lättare att få med stora namn i fortsättningen. Måns måste stoppas! Men oavsett allt, som jag skrev tidigare, the Ark hade ett fantastiskt nummer och en låt som bara växer och växer. Jag fick för övrigt höra från en i urvalsjuryn att det bara var två låtar bland de 28 uttagna (de fyra jokrarna valdes inte av juryn) som samtliga 16 personer i den superhemliga juryn var överens om, the Attic feat. Therese och Adis black widow. De kom 7:a respektive toksist i sina delfinaler.....

"Experterna" var inte snälla mot Tommy Nilsson. 0 poäng! Det är faktiskt första gången någon får noll poäng sedan delfinalerna infördes, den första 0:an på sen 2000. Men han fick fler telefonröster än Anna Book även om det nu inte resulterade i några poäng. Kanske hade experterna samma text i huvudet som en cynisk reporter sjöng i pressrummet innan finalen, "Jag tror på människan, jag tror på sprit ibland..." Men Tommy ska ha all cred för sin kommentar på efterfesten "Jag är en av få som lyckats hålla nollan i globen"!

2007-03-10
11:21:25

Måns eller the Ark.....

Nu har jag lyckats gardera mig ganska rejält. I dalademokraten tippade jag ju Måns som vinnare men när jag blev intervjuad av SVT:s "ABC" igår så sa jag.....the Ark. Nu vil jag faktiskt hävda att det inte enbart är mesighet, bara lite. När man väl ser the ark repa och inte minst på gårdagens genrep i globen så kan man inte låta bli att ryckas med. Låten växer och växer och känns nu faktiskt som en riktig hit. När jag hörde den först tyckte jag att deras nuvarande radiohit "Absolutely no decorioum" skulle ha passat mycket bättre med sin power-refräng men "the worrying kind" är inte dum! Måns låt har känt lika bra hela tiden och refrängen är ju maffig. Under genrepet igår satt jag bredvid mannen som är orsaken till att Måns överhuvudtaget kan stå där på globens scen. Han var en av de "superhemliga" 16 jurymedlemmarna och var den enda som ville ha med Cara mia bland de 32. Alla andra 15 sa nej....

Men det lär stå mellan Måns och the Ark ikväll. Det visar bland annat melodifestivalklubbens undersökning som genomfördes på arenan. 411 tillfrågade. Det här är resultatet:


1. The Ark - the worrying kind: 122 röster
2. Måns Zelmerlöw - Cara mia: 108 röster
3. Andreas Johnson - A little bit of love: 58 röster
4. Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag: 28 röster
5. Sonja Aldén - För att du finns: 23 röster
6. Marie Lindberg - Trying to recall: 21 röster
7. Sarah Dawn Finer - I remeber love: 20 röster
8. Samba sambero - Anna Book: 15 röster
9. When the night comes calling - Sebastian: 12 röster
10. Jag tror på människan - Tommy Nilsson: 4 röster


2007-03-09
12:03:16

Tippning i Dala-demokraten
Jag har fått tippa finalen i Dala-demokraten. Artikeln publiceras idag. De ville att jag skulle tippa samtliga 10 placeringar, och att sätta det är ju svårare än att få 13 rätt på stryktipset. Dessutom börjar jag redan ångra mig....Topp 3-trion Måns, the Ark och Andreas Johnson tror jag fortfarande på. Men jag har pendalt flera gånger angående vem som ska vinna. Mest har det pendlat mellan Måns och the Ark. Men nu efter repetitionerna så börjar jag tro på the ark igen.... Jag får väl äta upp att jag satte dom på tredje plats i dala-demokraten. 

Det andra problemet är balladkampen Sonja Aldén vs Sarah Dawn Finer. För så känns det, de tävlar om samma röster. Tommy Nilsson är en för svag konkurrent i balladklassen och Marie Lindberg ingår inte i balladklassen överhuvudtaget. Hennes röster skulle droppa in även om Celiné Dion, Christina Aguilera och Josh Groban alla tillsammans var med i finalen. Det handlar ju om "sagan". Men mellan Sonja och Sarah blir det tajt. Jag har ju tyckt att Sonjas låt är mer personlig, har mer värme och vackrare melodi. Men på repet märker man hur Sarahs låt växer. Jag skulle kanske bytt plats på de två låtarna.....Sarah 4:a och Sonja 7:a

Jaja, det är för sent nu. Vill ni läsa artikeln så finns den här hur som helst.
http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200703/09/20070309094848_dd129/20070309094848_dd129.dbp.asp

2007-03-09
11:47:18

Imorgon smäller det
image14

Då har jag varit på de första repetitionerna inför finalen i globen. Eller egentligen de enda som är öppna för pressen förutom genrepen. Och att vara på en repetition inför en final innebär inte särskilt många överraskningar. Man har ju redan sett alla nummer tidigare och artisterna var ganska noga med att inte bränna allt för mycket krut under torsdagen. Måns höll igen och mimade på flera ställen i låten. Men enligt upphovsmannen Fredrik Kempe så var det ett helt medvetet drag och precis som han gjorde i Ö-vik. Varför ändra ett vinnande koncept? Samma sak gällde för ett flertal andra artister och det är säkert en klok taktik.

Men om man nu saknar överraskningar så är det ju tur att Ola Salo finns. Oavsett hur många gånger man har hört deras bidrag så vet man aldrig vad karln ska hitta på på scen. Han verkade inte ta repetitionen allt för allvarligt utan gjorde vad som föll honom in. Det var knappt så att han kollade in i rätt kamera. Men när det väl gäller finns det ingen som kan explodera som Ola, man behöver knappast vara orolig. Snarare tänkte jag att om de är så här bra efter att ha ansträngt sig så lite, hur ska det då inte bli på lördag?
 

Tommy Nilsson är ju annars kung på att verka fullständigt oengagerad men ändå vara briljant. Ingen kan som han se bakfull ut med stil. För en gångs skull betedde han sig lika nyvaken som han såg ut. Där behövdes det flera kameragenomgångar. För Sonja Aldén undrar man däremot om hon behöver några repetitioner. Hon verkar ju kunna allt i sönnen och det hela sitter som ett smäck. Men hon har ett stort hot i startfältet, Sarah Dawn Finer. Båda har starka ballader, fullständig närvaro i rutan och en röst som berör. De lär konkurrera om samma röster på lördag. Men Sarah har sista ordet. Hon har en perfekt position mellan klämkäcka Sanna och glamrockarna the Ark. Under repetitionen igår kände man allt mer att det nog knappast var en slump att hon kvalificerade sig direkt till final, trots konkurrensen i Gävle.

Men repetitionernas okrönte kung var som alltid Henke von Zweibergk. Ni vet den där gigantiska studiomannen som ser ut som en isbjörn och som går runt och kläcker fler sköna one-liners per minut än vad Mikael Persbrandt gör under en hel Beck-film. Han var som vanligt i högform och underhöll ständigt presskåren. Han uppmanade alla att ta på sig halsduk för munnen under Cara mia när röken skulle spridas på scen, röken var livsfarlig enligt Henke. Sen försökte han förmå Expressens krönikör Anders Nunstedt att dra igång lite allsång bland presskåren. Dock utan resultat. För att slutligen informera om att det kommer att finnas ett abstinens-rum i TV-huset där alla kan komma och titta på årets melodifestival och försöka bearbeta att den är slut. Rummet kommer att vara öppet i sex veckor tillade han... Snälla SVT, skriv livstidskontrakt med karln. Han är en hjälte!


2007-03-08
00:05:23

Dags för plagiatdomstolen
Finalen närmar sig  med stormsteg och vad passar då bättre än lite gammalt hederligt plagiatsnack. För det är ju så varje år, låtar anklagas för låtstölder, tidningarna kör krigsrubriker och......inget händer. Eftersom det är lika svårt för en låt att fällas för plagiat som det är för startnummer 2 att vinna medodifestivalen så tycker jag att vi gör som After dark och tar saken i egna händer. För flera av låtarna i årets final har figurerat i låtstölds-snacket. Vissa mer än andra. Här kan ni lyssna på både den misstänkta finallåten och, under den, den låt som den misstänks ha snott från.  

Åtalad nr 1: The ark - the worrying kind
http://www.youtube.com/watch?v=6oKXIAqwujo

målsägande: Edison lighthouse - Love growes wherer my Rosemary goes
http://www.youtube.com/watch?v=tr6H1a7YUac

Mickes dom: Fällning! Melodin är förbluffande lik. Inte bara i en takt som när det snackas plagiat annars, utan hela refrängen. Och det är inte vem som helst som har skrivit Edison lighthouse hit från 1970. Barry Mason har gjort en rad kända låtar till artister som Rod Stewart, Barbara Streisand och Elvis Prestley. Han är nu styrelsemedlem i "British academy of composers and songwriters" och föreläser om just låtstölder. Han har stämt folk tidigare, och vunnit.....Det kan med andra ord bli en del snack om den här går och vinner på lördag. Och som sagt, plagiatsnacket är inte taget ur luften. Eller vad tycker ni?

Åtalad nr 2: Andreas Johnson - a little bit of love
http://www.youtube.com/watch?v=qNGjfKxAdpM

målsägande: Bette Midler - the glory of love
http://www.youtube.com/watch?v=Q2ShkYcemgU

Mickes dom: Ser man till arrangemanget så finns det knappt några likheter. Men det som är slående är att både text om musik är samma på de centrala delarna i låten där "a little bit" på båda låtarna figurerar i slutet på textraderna. Där är det större likheter än i the ark-fallet, men annars så är stuket på låtarna väldigt olika. hmmmm, jag bordlägger mitt beslut och lämnar över till er....


Här får ni ha tålamod och vänta till refrängen på de båda låtarna.
Åtalad nr 3: Emilé Azar - Vi hade nåt
http://www.youtube.com/watch?v=Rpmuw848eOY

målsägande: Westlife - world of our own
http://www.youtube.com/watch?v=J4ZvoIu29qE

Mickes dom: Det är ju uppenbarligen inte bara vinnare som anklagas. När en låt som floppade i festivalen i år hamnar i plagiatsnack så borde det rimligen ligga mer i det kan man tycka. För det känns ju inte lika meningsfullt att snacka plagiat om en loser eller hur? Här är det bara några få takter i refrängen som är väldigt lika. Men medan Westlife bara har en monoton melodi i refrängen så är det betydigt större variation i Emilé Azars låt. Jag friar! 


Om ni vill ha en orgie i plagiatlåtar så finns här ett mycket roligt kollage, också det på youtube, med melodifestivallåtar som är misstänkt lika andra låtar. Trevlig lyssning!
http://www.youtube.com/watch?v=IM5oa-DMGno

2007-03-05
21:37:33

Nedräkningen har börjat
Finalveckan har startat och nog märks det. Idag har ett antal personer ringt från olika tidningar för att få tag på medlemmar från melodifestivalklubben som bor i deras område. Nördar säljer, så är det bara. Och om man dessutom är insnöad på något som 4 miljoner tycker är helkul, ja då är det poppis. Jag ska själv bli intervjuad av min kompis Martin på radio Jönköping imorgon. Jag kan ju trots allt titulera mig "före-detta-jönköpingsbo" så där har vi den lokala kopplingen:-) Martin vill att jag ska presentera mina teorier om startnummer, i synnerhet det otursförföljda startnummer 2, och det gör jag ju så gärna. Synd bara att live-intervjun endast kommer vara några minuter. Jag hade gärna haft ett helt program där jag vrider och vänder på alla siffror i schlagersammanhang som kan analyseras. Gärna med en konspiratorisk slutsats. Att inga skulle lyssna är en anna sak, jag trodde att det var just det som var public service!

Lite senare på dagen ringde en person som presenterade sig som Jonas Stentäpp från Dala-demokraten. När han uppgav sin mejladress reagerade jag lite, [email protected] Normalt sett har man ju alltid förnamn.efternamn@företaget.se så jag googlade på namnet och, visst, det var Heavy i "Hjalle & Heavy" som hade ringt, om ni nu minns dom. En av sveriges första b-kändisar genom programmet på rymmen 1998. Livet är fullt av överraskningar:-) Jag erbjöd mig att göra något från finalen för dom, jag är ju trots allt "före-detta-falubo".......

2007-03-05
00:11:03

Dags att sätta betyg på finallåtarna
Startordningen är spikad för finalen. Nu ska låtarna bedömas! Årets final saknar framförallt två låtar tycker jag. Magnus Ugglas "för kung och fosterland" och After darks "(Åh) när ni tar saken i egna händer". Men standarden är ändå realtivt hög. Den matchar absolut förra årets final som hade höga toppar (BWO och Linda Bengtzing framförallt) men även skamfläckar som Rednex jönsiga conutryparodi. Betygskalan är som kvällstidningarnas 0-5 och jag vill bara poängtera att betygen är vad jag tycker och itne vad jag tror. Det svenska folket har som tur vad rensat bort samtliga av mina 0:or och 1:or så det blir en klart anständig final.

1. A little bit of love - Andreas Johnson

Killen får startnummer 1 i år igen. Det innebär troligen att han ligger bra till hos juryn och varför skulle han inte göra det? "A little bit of love" tycker jag håller minst lika hög kvalité som hans bidrag förra året. Skönt 60-talsgung som framförs alldeles utmärkt. Ingen kan ta en jättearena i besittning som Andreas. Det går rykten att han fick flest röster av alla låtar under delfinalerna. Om nu det stämmer så ligger han minst sagt bra till. Juryn lär inte fälla honom...

Mickes betyg: 4

2. För att du finns - Sonja Aldén

En schlagerballad kan inte göras bättre. Texten, melodin, sången, uttrycket. Den har allt. Texten är inte så lite Ingela "pling" Forsman så för er som var rädda att vindar, stränder, skuggor och gruyning skulle försvinna när pling lägger av, ni kan vara lugna. Naturromantiken kommer inte lämna melodifestivalen på ett tag. Sonja får äntligen sitt breda genombrott. Det enda som talar emot låten är att det är en ballad och ingen ballad har varit i närheten av att vinna sedan telefonomröstning infördes 1999. Samtidigt har ingen varit så här bra och Sonja sjunger den klart bästa av finalens fyra ballader.

Mickes betyg: 5

3. Samba sambero - Anna Book

Visst är det ett trevligt partynummer, men det är just inte så mycket mer. G:son gör anspråk på en ny dans och har vänt på några toner och takter här och där så att det låter just, trevligt. Anna Book är också, trevlig, men låten är förutsägbar och trist och den är enbart i final tack vare motståndet, eller bristen på motstånd, i Jönköping. Det gränsar till en 1:a, men lite glad blir man i alla fall när man hör den, efter några drinkar.......

Mickes betyg: 2

4. When the night comes calling - Sebastian

En rip-off av "tomten jag vill ha en riktig jul" enligt en kompis. Men Sebstian behöver inte skämmas för det. Låten är pampig, melodiös och framförd med skön attityd av Sebastian. Möjligtivis förlorar den på att Andreas Johnson är med i startfältet. Framförallt scenshowen var väldigt lik Andreas från förra året. Men en stark debut i tävlingen är det.

Mickes betyg: 4

5. Trying to recall - Marie Lindberg

Jag vet inte om jag är känslokall men jag var tämligen oberörd av fröken Maries framfart i göteborg. Det kändes som att det var askungesagan snarare än låten som röstades in i finalen. För i jämförelse med andra ballader i tävlingen, t.ex. sonjas, så faller den platt. Nu kan den säkert få en hel del röster från folket i finalen ändå. Den konkurrerar egentligen inte med de andra balladerna eftersom folk fortfarande älskar "sagan". Men okej då, melodin är lite söt.

Mickes betyg: 2

6. Cara mia - Måns Zelmerlöv

Finalens bästa refräng, finalens snyggaste koreografi och finalens rökigaste nummer. Det här är giftigt. Fredrik Kempe kan verkligen skriva dramatisk disco, med lagom dos medelhavet och lagom dos skara. Om man ska gå efter minsta gemensamma nämnare så tror jag att det här är den låt som kan plocka röster i flest läger. Den går hem i alla åldrar. En klar vinnarkandidat, men juryn och glamrockarna från Rottne kan vara det som stoppar herr Zelmerlöv.

Mickes betyg: 5
 
7. Jag tror på människan - Tommy Nilsson

En låt som hade varit helt chanslös om någon annan än Tommy Nilsson framfört den. Rösten håller fortfarande och den rymmer en ocean av känslor. Och ingen kan som Tommy Nilsson gå upp på scen och se nyvaken och bakfull ut, med stil! Låten innehåller inga överraskningar och är så långt ifrån nyskapande man kan komma. Nej, den ovanligt stora samlingen ballader i finalen måste ju skörda något offer och det blir nog trots allt Tommy.

Mickes betyg: 2

8. Vågar du, vågar jag - Sanna Nielsen

Här är det klassisk schlager och det är ju aldrig fel. Helyllefaktorn är hög, likaså glädjen. Sanna är stensäker på scen både vad gäller dans som sång. Men den genialitet som finns i låtarna från the ark och måns saknas här. Det är ett mycket välskött "9 till 5-jobb" på Skaras schlagerfabrik som vi hör här, men någon topp-placering blir det knappast.

Mickes betyg: 3

9. I remember love - Sarah Dawn Finer

Storslaget och mäktigt. Ungefär som La Gaylia Fraisers bidrag de senaste åren. Precis som i Sonjas nummer så är närvaron i rutan total och Sarah "levererar" verkligen, som idol-juryn skulle sagt. Låten saknar dock något som riktigt griper tag i mig. Någon musikalisk vändning eller stark textrad som sätter det där ordentliga avtrycket. Men visst är det vackert. Svårbedömd placering i finalen.

Mickes betyg: 3

10. The worrying kind - the ark

Spelbolagens storfavorit och det är knappast utan anledning. Ola Salo äger scenen och de kommer sätta en fantastisk punkt på finalfältet med det här explosiva bidraget. Även om Måns har den bästa låten så blir jag knappast besviken om the ark vinner. Men "the worrying kind" är inte alls uppbyggd som en vinnarlåt brukar låta i Sverige. Svenska folket röstar nästan alltid konservativt i melodifestialen, d.v.s. på en glad, powerrefräng och det är det som gör mig tveksam om "the worrying kind" verkligen kommer att få toppoängen från tittarna. Men den här låten och the arks framträdande ger mig rysningar.

Mickes betyg: 5

2007-03-04
11:41:52

ojojoj, vilken andra chansen!
Det var tidernas bästa andra chansen om man ser till TV-underhållningen. Högt tempo, spännande hela tiden, man slapp det hopplösa musikal-pausnumret och andra meningslösa pausgrejer. Det var matcher hela tiden. Fantastiskt. Samtidigt känner jag mig lite bitter ändå.

När väl sändningen var klar kändes det absolut som att två låtar utklassade de övriga, tyvärr möttes dom i andra semifinalen, Sonja och Uggla. Uggla var 10 gånger bättre än i Gävle. Nu var han klockren och hela numret var så bra att jag fick rysningar. Studentikost på rätt sätt (hur ofta är något det??) med skön revykänsla (trodde aldrig att jag skulle skratta åt något som liknade revy). Och sen kan jag inte hjälpa att jag tycker att textraden "skum polack" är vansinnigt rolig. Politiskt inkorrekt är bara förnamnet.

Sonja var inte 10 gånger bättre än i Ö-vik. Det var en omöjlighet! Hon har varit mer än 100 %-ig båda gångerna och har finalens starkaste ballad. När hon slagit ut en Uggla i högform, i en delfinal med mer än en miljon (!!) röstande så kan hon bli hur farlig som helst. Men så kom dråpslaget. Hon har tilldelats startnummer två i finalen!

En petitess kan tyckas men startnummer två är ökänt i schlagerhistorien. Ingen har lyckats vinna med det startnumret och eftersom ingen artist vill ha 2:an heller så brukar SVT placera sätta den mest chanslösa låten där. Förra året var det Björn Kjellman och nu sätter de alltså Sonja där! Jag som var säker på att Anna Book skulle få 2:an.

Startnummer två-syndromet gäller även i delfinalerna. När Marie Lindberg gick vidare från startnummer två i göteborg i år så var det första gången sedan delfinalerna infördes 2002 som en "2:a" gick direkt till final. Och då har det sammanlagt varit 24 delfinaler....
 
Som upplägget var så var Sanna Nielsen rätt finalist från den övre halvan. Nu blir det en riktigt klassisk schlagerlåt i finalen i alla fall. Tack Sanna, för att du slog ut Jimmy Jansson valpiga duracell-nummer. Och tack Uggla för att den andra duracell-kaninen fick lämna andra chansen redan efter första omgången.

De två triumfkorten i finalen, startnummer 1 och 10 tilldelades förresten Andreas Johnson och the ark. Startnummer 1 och 10 har sedan 2002 alltid legat i toppskiktet efter att juryn lagt sina röster....

2007-03-03
15:04:09

Andra chansen

Efter mycket om och men lyckas jag slutligen lägga ut den här tippningstexten. Jag försökte lägga till mina små bilder på artisterna men då verkade hela datasystemet braka ihop så det får bli enbart text här.

Elin vs Jessica

Festivalens två skönheter gör upp i den första matchen och det kan bli en intressant utgång. Spelbolagen spår en enkel match, för Jessica men jag är inte alls lika säker.

Jessica har fortfarande revanch att utkräva för debaclet förra året så hon är väl egentligen den som har mest att förlora här. Hon har ju haft stora framgångar tidigare men jag har känslan av att det berott på låtarna och inte på Jessica. För trots framgångarna har hon aldrig haft någon stor skara fans att luta sig tillbaka på. Hennes diskonummer "kom" tycker jag inte alls kommer upp i samma klass som hennes tidigare bidrag. Elin Lantos mer direkta popdänga är en bättre låt och ett bättre nummer som helhet. Den kan säkert upplevas som något tjatig men är samtidigt svår att få ur skallen. Jag har intervjuat båda de här två damerna och den ena är ett riktigt charmtroll medan den andra är kyligare än kalla nätter, om ni förstår... Om det går igenom rutan är er osäkert, men jag kör en chansning här.

Elin Lanto vidare!


Sanna vs Jimmy

Ojoj, det här är svårtippat. Andra chansens näst tyngsta fight mellan två låtar ur den klassiska schlagerskolan. Amanda känns som en låt som Thomas G:son skrivit med vänsterhanden och det känns inte som Jimmy Jansson tagit något kliv åt något håll överhuvudtaget med den låten. Jag kommer nog få vänta i alla evighet på att bli överraskad av Jimmy. Särskilt nyskapande är väl inte Sanna Nielsens låt heller. Anklagelsen att den skulle vara ett plagiat av Carolas "Evighet" är nog det töntigaste påhoppet hittills i festivalen. Dels för att låten inte är lik alls, dels för att "Evighet" hade samma låtskrivare! Sen när blev det förbjudet att sno från sig själv?? "Vågar du, vågar jag" låter exakt så som folk vill att låtar ska låta i den här tävlingen. Det är glatt, höjning, svensk text, väldigt mycket 1988 och med en skinande äppelkindad Sanna. Jag har lärt mig läxan att aldrig underskatta Sanna Nielsen, hon har trots allt gått till final varje gång hon ställt upp tidigare (senast med den hopplösa "du och jag mot världen") så jag får nog tippa Sanna vidare.

Sanna Nielsen vidare!


Sonja Aldén vs Uno & Irma

Sonja har stått för det kanske bästa framträdandet under hela melodifestivalen hittills. Hon lyckades med bedriften att sjunga om vågor som slår mot stranden, murar som rivs och ta mig i handen som om de orden aldrig sjungits förut. Kalla mig gärna översentimental men det var som om varenda ord hon sjöng var unikt, trots att Ingela pling närmast haft patent på naturromantisk lyrik i den här tävlingen de senaste 25 åren. Om hon inte totalt tappar andan eller strömmen till vindmaskinen tar slut så bör Sonja vinna över Uno & Irmas sluddriga och ordsprängda trall. En sak talar dock emot Sonja. Det är att det redan finns tre ballader i finalen, något som inte hänt sedan delfinalerna infördes. En fjärde ballad skulle kanske uppfattas som en återgånng till det ökända "balladträsket" som höll på att söva ner den här tävlingen under 90-talet, framförallt i eurovision. Synd, eftersom Sonjas ballad är den bästa i tävlingen. Men som sagt, jag tror det räcker ändå.

Sonja Aldén vidare!


Nanne vs Uggla

Andra chansens stora tungviktsmöte och den som onekligen kommer att dra till sig störst uppmärksamhet. Den som åker ut här kan verkligen skylla på otur i lottningen. Om de här två hade varit på varsin planhalva i andra chansen hade de säkert varit de två finalisterna. De hade de också varit om de fått tävla i Jönköping eller Göteborg istället för i de knallhårda heaten i Ö-vik och Gävle. Att Nanne av många ses som den egentliga vinnaren av melodifestivalen för två år sen tror jag inte har något större betydelse här. Snarare jämförs den lätt med "håll om mig" och i den jämförelsen framstår den nog som ännu sämre än den egentligen är. Uggla har mycket kvar att bevisa. Åker han ut här så blir det ett pinsamt antiklimax när han väntat i 28 år på revanch i melodifestivalen för Jonny the rocker. Uggla såg ut som mr. skitnödig i Gävle och framträdandet kan bara bli bättre i Nyköping. Och även om refrängen inte riktigt håller Uggla-klass så börjar jag ändå gilla den mer och mer. Det här kommer att bli stenhårt, men ugglan kommer fortsätta att lura i mossen.

Magnus Uggla vidare!


Elin vs Sanna
Sanna har gått sin tuffaste match redan och tradition slår oftast modernitet i den här tävlingen. Sanna trummar på till sin fjärde final i Melodifestivalen.

Sonja vs Uggla
Uggla har också reda gått sin tuffaste rond. Sonja har en bättre låt men frågan är om inte folk tycker att tre ballader i finalen räcker. 

Sanna Nielsen och Magnus Uggla till final!