Schlager-Micke

2015-02-28
11:43:43

Jag tror att det blir flopp för Kvinnaböske ikväll
Hasse "Kvinnaböske" Andersson har inte fått den bästa uppladdningen inför ikväll. Expressen avslöjade att hans låt Guld och gröna skogar givits ut tidigare - på japanska. Det är samma låtskrivare, melodin är identisk och till och med det grönskande temat på låten med björkris och dansbana är identiskt. Det är inget snack om att det är samma låt men Hasse blir inte diskad.
 
Mycket kan man säga om SVT men de är knappast konsekventa. 2007 skulle Agnes vara med och tävla i MF. Hon blev diskad för att hon hade berättat titeln på sin låt innan SVT hade presenterat den. Det blev hon alltså diskad för! Kvinnaböske tävlar med en låt som tidigare är utgiven. Han blir INTE diskad. Låten Dance alone med Love generation fanns att ladda ner flera veckor innan de tävlade 2011. De blev INTE diskade. Det finns oändligt många fler exempel på gränsfall i den här tävlingens historia men de glöms ofta bort. 
 
 
Jag tror att Hasse Kvinnaböske kommer att floppa ikväll men det beror inte i första hand på den här plagiathistorien, den är i första hand pinsam för SVT. Det bygger jag snarare på min erfarenhet av liknande artister de senaste åren. Många tänker säkert, Hasse "Kvinnaböske" Andersson, han som gjorde Änglahund! Då kommer alla pensionärer rösta - och de är många. Det är klart han går vidare!
 
Där tror jag att man misstar sig. "Pensionärerna" röstar säkert minst lika mycket på Måns Zelmerlöw. Eller Caroline Wennergren. Eller vilket annat bidrag som helt (utom möjligtvis Midnight boy). "Pensionärerna" är ju allt annat än en homogen grupp även om många lätt tror det. Om nu "pensionärerna" är så sammansvetsade, var var ni i så fall när Thorleifs tävlade? eller Lasse Stefanz? Och inte röstade ni vidare Lotta Engberg & Christer Sjögren till final. Nej inte ens Kalle Moraeus som ju tävlade med en riktig hit som låg länge på listorna, Underbart
 
Jag tycker inte att det är något fel på Guld och gröna skogar, det lilla jag har hört. Jag blir glad av den och jag har inget emot dansbandsmusik och country. Det vet ni. Men jag tror ändå inte att det kommer att funka ikväll, inte ens till andra chansen. 
 
Startfältet ikväll är som ett gruppspel i fotboll med följande lag: FC Barcelona, Elfsborgs IF, Halmstad BK, Kalmar FF, Gefle IF, Ängelholms FF och IFK Värnamo. För er som inte är så insatta i fotboll så kan jag avslöja att ett lag är oerhört mycket bättre än de andra och det laget är inte IFK Värnamo...
 
Nej det här kommer att bli Måns Zelmerlöws show. Med betoning på show. Hans nummer ser otroligt häftigt ut. Låten låter bra, men det låter inte det som man kanske förväntar sig att Måns ska göra. Så bara man kommer över den tankefiguren, hur det borde vara, så kommer man nog kunna njuta även av Heroes. Och även om man inte gör det så kommer den att gå till final ändå. Det är helt givet!
 
Den stora frågan är vem den andra finalisten kommer att bli. Spontant fastnade jag mest för Caroline Wennergrens soulpop som låter väldigt mycket Amanda Jensen. Får hon till det på scen kan hon mycket väl gå direkt till final, trots att hon har startnummer två... 
 
En annan låt jag gillade var Dinah Nah med Make me (la la la). Det är riktig gymmusik (något som är ett skällsord för många men för mig är det en kvalitetsbeteckning) med mycket "untz untz untz". Sån musik gillar jag mer än den verksamhet som den är tänkt att man ska använda den till. Och jag hoppas att det blir minst andra chansen för Dina Nah. 
 
Mest svårtippad ikväll är Annika Herlitz. Det är en klassisk schlagerballad enligt konstens alla regler och ibland funkar det men desto oftare floppar det. Jag lutar åt att detta inte kommer att funka och för en gångs skull tippar jag med hjärtat här. Det säger:
 
Till final
Måns Zelmerlöw
Caroline Wennergren

Till Andra chansen
Dinah Nah
JTR (tyvärr, låten är verkligen inte bra)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: