Schlager-Micke

2011-01-23
22:08:45

Förra årets resultat med det nya poängsystemet
Jag har ju redan varit inne lite på det nya poängsystemet i år i MF och hur det hade slutat tidigare år. Och uppenbarligen var jag inte den enda som började fundera i de banorna. Sveriges hårdast jobbande schlagerbloggare, schlagerprofilerna, har gjort en nogrann genomgång av poängen från förra årets final för att se hur resultatet hade sett ut med det nya systemet. Hade Anna Bergendahl vunnit ändå eller hade vi sett en annan segrare?

Den här omräkningen är inte helt okomplicerad eftersom det bara var sex utländska jurygrupper förra året. Schlagerprofilerna har då gjort det lämpligaste i det här läget, d.v.s. räknat samtliga utländska jurygrupper gånger två. Detta gör dock att det blir tolv jurygrupper och inte elva. Det land som bara räknas en gång här är Irland då deras röster skilde sig mest från de övriga. Hänger ni med? Nåja så här hade poängen sett ut i alla fall. I första kolumnen är jurypoängen. I den andra kolumnen har vi tittarnas röster med det nya poängsystemet, i den tredje totalsumman och i den fjärde kolumnen placeringen. Här är resultatet:



Som ni kan se så hade det blivit en riktig rysare, men utan Anna Bergendahl inblandad i striden om segern. Salem al fakir hade vunnit en knapp marginal med sin Keep on walking före Eric Saades Manboy. Ett resultat som jag hade föredragit framför det verkliga resultatet. I övrigt hade det sett ganska likt ut, dock med undantaget att Peter Jöback hade kommit allra sist.

2011-01-22
14:59:07

Nytt jobb igen
Den hann i ärlighetens namn inte gå särskilt många dagar från att jag slutade på Smakstart till att SR Göteborg ringde och frågade om jag ville hoppa in och köra deras förmiddagsprogram under några veckor. Deras ordinarie programledare ska köra Vi i femman under en period och det är hennes program som jag ska ersätta. Väldigt kul att få den chansen - i synnerhet i Göteborg där jag kollar för fullt på lägenheter just nu. Jag hade redan tidigare bestämt att flytta upp till Göteborg efter att min anställning på SR Halland gick ut.

Så jag började mitt arbete på SR Göteborg förra veckan och hade min första sändning i måndags. Programmet heter Radiohuset och i det första programmet hade jag en gäst som är aktuell i årets Melodifestival - Anders Fernette. Anders vann Fame factory redan 2003 (då med efternamnet Johansson) och har sedan dess haft några hits på listorna. Men det som gör honom extra intressant i årets tävling är att hans första låt som kom med, Dont stop blev diskat då den hade legat uppe på en Myspace-sida vilket tydligt strider mot SVT:s regler för MF. Jag var nyfiken på hur det kan kännas när man äntligen kommit fram till sitt stora mål för att strax därefter se drömma försvinna - för att sen återkomma igen. Här snackar vi en känslomässig berg-och-dalbana under några veckor.

Det hela löste sig ju till slut ändå eftersom han fick en vecka på sig att hitta en ny låt och det blev till slut låten Run. Anders berättade för mig i programmet att Run är en låt som var skriven till självaste Celine Dion (!) men som hade blivit över. Det låter ju spontant som att en sådan låt kräver en hel del röstresurser..


Anders Fernette var min första gäst i programmet Radiohuset på SR Göteborg

2011-01-10
17:51:56

Äntligen är vi av med de svenska jurygrupperna!

SVT offentliggjorde idag flera förändringar inför finalen av MF den 12 mars. Det handlar dels om att de svenska jurygrupperna byts ut mot utländska jurygrupper helt och hållet. Det här innebär att TV-tittarna som vanligt kommer att sitta på halva makten men att den andra halvan alltså avgörs av jurygrupper från andra länder. Jag ställer mig upp och säger tack! Den här förändringen har jag väntat på och propagerat för länge eftersom de svenska jurygrupperna sedan länge överlevt sig självt.

Vitsen med "hälften folket, hälften jury" måste ju vara att få en så bra helhetsbild som möjligt över vilken låt vi ska skicka till Europa. Och nu finns det äntligen ett riktigt syfte med jurysystemet. Nu finns det folk med andra musikaliska referensramar som sitter i jurygrupperna. Personer som dessutom representantar ett antal Europeiska länder som vi måste kunna flörta till oss röster från när det blir dags för ESC. Jag har aldrig fattat varför SVT-anställda och kompisar till MF-produktionen skulle sitta på halva makten och varför just de skulle veta bättre än folket i Europa, vad folket i Europa vill ha. Men nu är äntligen det problemet ur världen.

Den andra stora förändringen med finalröstningen är att poängen från TV-tittarna inte längre kommer att fördelas efter modellen 11-22-44-66-88-110-132. Det systemet har gällt ända sedan telefonröstningen infördes 1999. Nu blir systemet på ett sätt betydligt mer logiskt. Tittarna har 473 poäng att dela ut (precis som de alltid haft). Skillnaden nu är att låtarna kommer att få poäng efter exakt hur många röster de får. För att ta ett konkret exempel:

I den senaste finalen fick Anna Bergendahl 363 546 röster och Eric Saade 334 750 röster. Anna tilldelades 132 poäng eftersom hon fick flest röster och Eric 110 poäng eftersom han fick näst flest. Med det här systemet skulle istället Anna få 98 poäng och Eric 90 poäng baserat på att Anna fick 20,7% och att Eric fick 19% av det totala antalet röster. Båda får lägre summa eftersom alla tio låtarna ges poäng med det här systemet och inte bara sju.

Jag tycker även att den här förändringen är positiv och den kommer inte en dag för tidigt. Faktum är att det här systemet var mer eller mindre beslutad redan efter Martin Stenmarcks fiasko 2005. Men av någon anledning genomfördes inte förändringen till 2006 utan det gamla systemet stod kvar. Det var nog tur för Martin att det inte infördes redan 2005 för då hade Sveriges bidrag i ESC inte hetat Las Vegas utan Håll om mig. Även 2009 hade gett en annan vinnare i form av Måns Zelmerlövs Hope and glory som tack vare den stora ledning hade hållit undan i täten - trots tittarnas dom.


Måns Zelmerlöw hade avgått med segern 2009 om de nya röstningsreglerna hade gällt då


2011-01-10
17:03:14

Startordningen till Melodifestivalen är klar
Så här ser startordningen ut i årets MF:

SEMIFINAL 1 - LULEÅ, 5 FEBRUARI
1.Dilba - Try Again
2.Swingfly - Me and My Drum
3.Jenny Silver - Something In Your Eyes
4.Jonas Matsson - On My Own
5.Le Kid - Oh My God
6.Rasmus Viberg - Social Butterfly
7.Pernilla Andersson - Desperados
8.Danny - In the Club


SEMIFINAL 2 - GÖTEBORG, 12 FEBRUARI

1.Brolle - 7 Days and 7 Nights
2.Loreen - My Heart is Refusing Me
3.Babsan - Ge mig en spanjor
4.Elisabeth Andreassen - Vaken i en dröm
5.Sanna Nielsen - I'm In Love
6.The Moniker - Oh My God!
7.Anniela - Elektrisk
8.Christian Walz - Like Suicide


SEMIFINAL 3 - LINKÖPING, 19 FEBRUARI

1.Linda Sundblad - Lucky You
2.Simon Forsberg - Tid att andas
3.Sara Lumholdt - Enemy
4.The Playtones - The King
5.Shirley's Angels - I Thought It Was Forever
6.Sebastian Karlsson - No One Else Could
7.Sara Varga - Spring för livet
8.Eric Saade - Popular


SEMIFINAL 4 - MALMÖ, 26 FEBRUARI

1.Melody Club - The Hunter
2.Julia Alvgard - Better or Worse
3.Lasse Stefanz - I Surrender
4.Linda Pritchard - Alive
5.Anders Fernette - Run
6.Linda Bengtzing - E de fel på mig
7.Nicke Borg - Leaving Home
8.Love Generation - Dance Alone

Startordningen har som vanligt inte lottats utan bestämts efter ett bekant mönster. En stark öppning, en kaffepaus (startnummer två alltså), en fortsättning utan de allra tyngsta favoriterna, en tidig topp (oftast startnummer 6), samla krafterna under startnummer sju och så en riktigt stark avslutning.

Jag vet ju inte alls hur låtarna låter men startnummer 1 och 8 brukar avslöja om själva MF-produktionen tror på låten eller inte. Och i år så är det de stora namnen (mestadels de oprövade namnen) som fått de magiska 1:orna och 8:orna. Schlagerveteraner som Sanna, Shirley och Elisabeth Andreassen har istället förpassats till mitten av startfältet.

När det gäller fördelningen av delfinaler så brukar de allra starkaste korten läggas i delfinal 4. 4 av de senaste 5 vinnarna har kommit just från delfinal 4 och tre av dessa vinnare har varit låt nummer 8 i delfinal 4 - festivalens allra sista låt. I år är det gruppen Love generation med demon-låtskrivaren RedOne som får det startnummret. Ett inte helt överraskande val. Om den förvaltar det tunga arvet som det startnummret innebär, ja det återstår att se.