Schlager-Micke

2015-03-14
09:31:00

Betyg och tippning på finalen

Ett svagt MF-år men en bra final. Ja så tycker jag att man kan sammanfatta det hela. Startfältet som helhet i år har inte innehållit många kalkoner. Men inte heller de riktigt höga topparna. Andelen radioskval har varit lite för hög på bekostnad av riktigt catchy låtar eller låtar som verkligen berör. Men jag tycker ändå att de 12 låtar som tävlar i finalen håller en bra klass och detta är ingen final att skämmas över. Jag ska som vanligt sätta betyg på låtarna enligt skalan 0-5. Jag kommer även, precis som vanligt, att tippa var de ska hamna.

Nuuuuuu kör vi!

 

1. Samir & Viktor – ”Groupie”

Till skillnad från många andra så provoceras jag varken av Samir & Viktors brist på talang, deras bakgrund i den ytliga dokusåpavärlden eller texten till Groupie. Jag tycker att detta är uppfriskande och uppenbarligen har folket sett något i låten mer än de två glada gossarna. Den är en av årets största hits på spotify. Jag gillar också hela grejen med att vända på betydelsen av ordet groupie. Visst, detta är mer party än det är kvalitet men om den dyker upp på spotify så trycker jag definitivt inte bort den. 

Mickes betyg: 4

Tippning: Jag har väldigt svårt att tro att den internationella juryn ger många poäng till detta. Och även folket har en tendens att rösta fram vissa låtar i ren glädje men när det sen ska väljas låtar till ESC så sållas tokigheterna bort. Jag tror att folk har överskattat Samir & Viktors chanser ikväll. 

Tippning: Plats 6-8

 

2. JTR – ”Building It Up”

Vissa låtar undrar man varför de skrivs. Detta är en av dem. Detta är tre minuters hissmusik (förlåt alla hissar) som inte ger mig någonting. Killarna är glada och charmiga men det finns mågna andra sådana killar i finalen att rösta på. Visserligen tror jag inte att rösterna "tar slut" ikväll (många kan hjärtrösta fem gånger på såväl JTR, Saade, Måns som Samir & Viktor) men den här låten är bara menlös och håller inte finalklass. 

Mickes betyg: 1

Tippning: Nej det här tror jag inte på. Vissa jurygrupper kan ge möjligen ge poäng men inte tillräckligt och det tror jag inte att folket gör heller. 

Tippning: Plats 9-11

 

3. Dinah Nah – ”Make Me (La La La)”

Gymmusik är ju en genre jag gillar. I synnerhet gymmusik som man inte behöver gymma till (det är bekvämast). Dina Nah bjuder på tre minuters svettig bodypump och även om jag gillar att höra den på dansgolvet så är det inte en ultimat dansrökare för mig. Det är några nivåer upp till E-type men Dinah Nah platsar i finalen. 

Mickes betyg: 3

Tippning: Jag tror att den saknar det lilla extra för att plocka många poäng från såväl folket som juryn så denna slåss i de nedre regionerna. 

Tippning: Plats 9-11

 

4. Jon Henrik Fjällgren – ”Jag är fri (Manne leam frijje)”

Vinden kan vända snabbt. För några veckor sen utropades Jon Henrik till vinnare på förhand. Han var ett fenomen som tog Sverige med storm. Men stormen har avtagit lite. Mycket genom att orkanen Måns svept förbi och tagit med sig det mesta. Jag tycker att Jag är fri är njutbar. Numret tycker jag dock är rörigt och kunde ha gjorts bättre. Varför ska ett par dansa hambo till jojk? Sen är det lite frustrerande att man inte kan sjunga med riktigt till den men låten gör mig ändå glad. 

Mickes betyg: svag 4:a

Tippning: Detta kan bli årets vattendelare mellan juryn och folket. Det är väldigt svårt att veta hur folk utifrån bedömer detta men jag gissar att de väljer att ge poäng till sådant som är mer lättillgängligt. Och om folket börjar se 0:a efter 0:a kan röstningsviljan mattas. Jag tror inte att Jon Henrik vinner och det ska han vara glad för. Han har allt att förlora på att vinna då jag tror att detta skulle floppa i ESC. Men många röster från folket kommer han att få. 

Tippning: 3:a

 

5. Jessica Andersson – ”Can’t Hurt Me Now”

Jessica Andersson är ett fullblodsproffs men även ett fullblodsproffs behöver något annat än en kallblodshäst att tävla med. Can’t Hurt Me Now är en kallblodshäst som jag betecknar som chanslös ikväll. Låten säger ingenting som inte redan är sagt i melodifestivalvärlden. Dessutom tror jag att Jessica har app-strulet i den första deltävlingen att tacka för att hon är här. Låten är som sagt uddlös och den lyfts enbart upp av att Jessica är så proffsig som hon är. Utan henne hade detta varit en 1:a. 

Mickes betyg: 2

Tippning: Folket lär inte ge särskilt mycket. Juryn kanske ger lite grann men varför skulle de fastna för en låt som man knappt kan minnas? När Jessica tävlade 2010 med I did it for love blev hon ratad av de internationella jurygrupperna. Jag tror att hon blir det nu också. 

Tippning: Sist

 

6. Måns Zelmerlöw – ”Heroes”

Det var länge sen Melodifestivalen var en ren musiktävling. Det handlar om att göra effektiv musik och bra TV. Heroes är en helt okej låt och tre minuter fantastisk TV! Måns nummer är det häftigaste jag har sett i MF:s historia. Måns själv är en person som alla gillar - inte minst kamerorna. Han antastar kamerorna så mycket att TV-tittarna skulle kunna anmäla Måns för sexuella trakasserier. Ju närmare vi kommer finalen desto större favorit har Måns blivit. Ingen vill vinna detta mer än Måns och jag tror att han kommer att göra det. 

Mickes betyg: svag 4:a

Tippning: Jag känner mig allt mer säker på att Måns vinner och jag tror inte ens att det blir spännande. Det finns ingen tydlig faktor som talar emot honom. Han kommer att få många röster från folket och jag tror definitivt att han får det från juryn också. 

Tippning: Seger!

 

 

7. Linus Svenning – ”Forever Starts Today”

Det gläder mig att Linus är i final igen och den här låten är en av de bästa att lyssna på. Framträdandet dras ner lite av Linus bristande sångteknik men de irländska tonerna i låten känns helt rätt. 

Mickes betyg: 4

Linus har inte ett gynnsamt utgångsläge som går ut direkt efter Måns. Många har värk i fingrarna av allt hjärttryckande på Måns och kanske tycker att detta inte är lika vasst. Jag tror helt enkelt inte att detta sticker ut tillräckligt mycket gentemot de stora shownumrena från Saade och Måns, det konstnärliga uppträdandet från Mariette och unga popsensationer som Isa. Linus lär få en sämre placering än han förtjänar i år. 

Tippning: Plats 9-11

 

8. Isa – ”Don’t Stop”

Jag slutar inte att imponeras över detta 16-åriga stjärnskott. Var kom hon ifrån? Helt plötsligt står hon där på scenen och är hur proffsig som helst. Hon verkar ju inte ha gjort något annat i sitt liv och även när jag såg en intervju med henne imponerades jag av hennes proffsighet. Vi kommer att få höra mycket av Isa framöver var så säkra. Låten är dussinpop för mig. Något som Taylor Swift gör var och varannan dag men som inte hamnar på skiva. Utan Isa hade den fallit platt. 

Mickes betyg: 3

För hennes egen skull vore det synnerligen olämpligt om hon vann. Jag tror inte att hon gör det men jag kan tänka mig att den internationella juryn blir imponerade av Isa och ger tillräckligt med poäng för att hon ska hamna högt. 

Tippning: 5:a

 

9. Magnus Carlsson – ”Möt mig i Gamla stan”

Kvällens bästa låt! Jag saknar verkligen den här musiken i tävlingen. Riktigt klassiskt catchy schlagerpop som Magnus gör till perfektion. Att den är på svenska ger låten en tydligare identitet. Heja Magnus!

Mickes betyg: 5

Man kanske kan tro att folket kommer ösa poäng över detta medan juryn är kallsinnig. Jag tror att det blir tvärtom. TV-tittarna har en tendens att tänka "det där är inte ESC" när låtar som denna når final medan den internationella juryn enbart ser en catchy poplåt framförd av ett proffs. Resultatet av denna gissning från min sida blir att Magnus hamnar strax under mitten. 

Tippning: Plats 6-8

 

 

 

10. Eric Saade – ”Sting”

Eric må vara kaxig och ha hybris men jag tycker att han är det på ett härligt sätt. Det här numret är kvällens näst snyggaste, speciellt när Eric färdas upp i hissen på slutet. Låten har växt efter några lyssningar men är fortfarande svagare än hans tidigare bidrag i mitt tycke. 

Mickes betyg: 3

Jag tror att Eric blir farlig igen. Juryn borde gilla detta och är det någon som har många och hängivna fans så är det Eric Saade. Jag tror att han slåss där uppe i toppen i år igen. 

Tippning: 2:a

 

11. Mariette – ”Don’t Stop Believing”

Mariette gör det här numret stilrent och snyggt. Det är inte spektakulärt men det är smakfullt. Låten har fortfarande inte riktigt fastnat för mig men jag förstår de som gillar det. 

Mickes betyg: 3

För att vara förhandsfavorit så är den ovanligt långt ner på itunes och spotify-listan. Samtidigt skiljer den sig markant från konkurrenterna. Jag tror inte att Mariette kommer att ha tillräckligt stöd av folket för att slåss om segern men hon kommer att komma högt.  

Tippning: 4:a

 

12. Hasse Andersson – ”Guld och gröna skogar”

Glatt, frejdigt och väldigt mycket Skåne. Jag som fullkomligt älskar hans klassiker Änglahund är glad att han är med i tävlingen, dessutom med en bra låt. Problemet blir bara: vad händer om han vinner? Då kommer EBU att granska likheten mellan den här låten och den japanska förlagan. Att Christer Björkman la ner den utredningen om låtarna lika snabbt som polisen lägger ner en förundersökning mot en misstänkt kollega är en sak. Christer är ju partisk. Men EBU lär se annorlunda på det och i så fall blir det ju oerhört viktigt vem som blir tvåa. Att vi ens hamnat i den här situationen är absurt men på ett sätt underhållande. Men låten är som sagt bra!
 
Mickes betyg: 4
 
Jag tror inte att vi behöver oroa oss för den problematik jag nyss nämnde. Hasse vinner inte. Även om han säkert får mycket från folket så kan jag inte tänka mig att Europa öser poäng över detta. 
 
Tippning: Plats 6-8

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: