Schlager-Micke

2015-03-10
21:01:00

Jag blir inte klok på startordningen i finalen
Det kom aldrig något blogginlägg om andra chansen i söndags och det beror faktiskt på att jag inte såg programmet på lördagen. Jag var på en mycket trevlig 40-årsfest men fick veta resultatet ganska omgående på festen. Om jag ska säga något kort om finalisterna så gläder det mig att Linus Svenning är i final igen med en minst lika bra låt som förra året. Jag välkomnar även Samir & Viktor i finalen då jag tycker att Groupie är en kul låt, en riktig partyhöjare, och en låt som etablerat en ny betydelse på ett gammalt begrepp. Att de skulle knipa finalplatsen var ju inte direkt oväntat.
 
Däremot har jag ju uppenbarligen underskattat Hasse Andersson. Jag tycker ju själv att Dans och gröna skogar är en bra låt som gör mig glad. Jag gillar framförallt fiol-slingan i låten som doftar midsommar lång väg. Men som rösntingstendensen sett ut under den här turnén så talade det inte alls till Hasses fördel. Nu fick han förvisso en viss fördel av att uppträda på hemmaplan då publiken helhjärtat stod upp bakom sin egen änglahund men Hasse och Dinah Nah hade jag som sagt satt utanför finalplats den här gången. 
 
 
 
Finalen då. Sett till låtmaterialet som varit i år så tycker jag att den ser ganska bra ut. Startordningen i finalen blir jag däremot inte klok på. Så här ser den ut. 

1. Samir & Viktor – ”Groupie”

2. JTR – ”Building It Up”

3. Dinah Nah – ”Make Me (La La La)”

4. Jon Henrik Fjällgren – ”Jag är fri (Manne leam frijje)”

5. Jessica Andersson – ”Can’t Hurt Me Now”

6. Måns Zelmerlöw – ”Heroes”

7. Linus Svenning – ”Forever Starts Today”

8. Isa – ”Don’t Stop”

9. Magnus Carlsson – ”Möt mig i Gamla stan”

10. Eric Saade – ”Sting”

11. Mariette – ”Don’t Stop Believing”

12. Hasse Andersson – ”Guld och gröna skogar”

 

Christer Björkman brukar alltid vara konsekvent gällande den första och sista låten i finalfältet. De tillhör favoriterna! Magin runt startnummer 1 bröts dock med besked förra året då Anton Ewald kom sist med det startnumret. Den sämsta placeringen med startnummer 1 innan dess (sen startordningen slutade lottas 2002) var 4:a. Kanske är det därför Björkman verkar tänka om i år. Samir & Viktor är en partyhöjare och en låt som lockar hjärtröster. Men den kommer inte att ha med segern att göra på lördag då internationella juryn sitter på halva makten. De ska vara glada om de ens hamnar på övre halvan. Jag tror inte att de gör det. 

 

När det gäller det allra heligaste, att gå ut sist, så är det än mer överraskande. Hasse Andersson! Christer Björkman sätter alltid en favorit sist, alternativt en låt som han verkligen vill ska lyckas. Guld och gröna skogar är 100% fel på båda punkterna. 

 

Med det vanliga Christer-tänket skulle Groupie vara startnummer 2 och Guld och gröna skogar startnummer 3 eller 4. Måns och Jon Henrik skulle antingen vara först eller sist ut. Nu har Jon Henrik placerats på ett anonymt startnummer som aldrig har haft någon större framgång i finalen - 4. Sedan 2002 har ingen ens kommit topp-3 med startnummer 4. Flera har däremot kommit sist. Det enda som känns logiskt i den här startordningen är att Mariette går ut näst sist. En soft låt som anses gå långt brukar ofta läggas där innan en sparkande avslutning. 

 

Nu handlar de här analyserna betydligt mer om hur Christer Björkman tänker än hur folk verkligen kommer att rösta. Startnummret i sig har ingen större betydelse. Det är betydelsen av startnummret som har det. Om ni hängde med på den :)


Kommentarer:
#1: Logik

Logisk startordning. Startnr 6, en vinnare många gånger. Måns. Han är mest spelad av finalisterna på Spotify. Startnr 1, Groupie. Nästmest streamad på Spotify av finalisterna. Startnr 12, Hasse. Har nu passerat både Jon-Henrik (femma) och Saade (fyra). Och är på god väg att passera även Groupie. Åt Måns finns inget att göra. Hasse kommer alltså att vara den tredje eller mest trolign andra mest spelade finalisten på Spotify. Det är därmed mycket logiskt att han går ut sist. Då beskriver det som 100% emot allting. Men det är snarare så att det är 100% logiskt.

2015-03-11 @ 02:11:24
#2: Anonym

Hasse är nu tvåa på Spotify!

2015-03-11 @ 16:24:10
#3: Micke

Jag håller inte med. Även om Groupie ligger högt på Spotify så brukar Björkman placera vinnarkandidater som nummer 1 och jag tror inte att han någonstans inbillar sig att internationella juryn ska ösa poäng över den låten. Dessutom har den gått via andra chansen. Om den skulle vara en sådan röstmagnet bland folket så skulle den ha gått direkt till final.

Hasse låg inte tvåa på Spotify när startordningen sattes så det är en efterhandskonstruktion.

Däremot stämmer det att startnummer 6 har vunnit några gånger

2015-03-13 @ 21:10:34
#4: Anonym

Ha ha ha! Hasse top-4 enligt statistiken. Top-3 svenska folket. Trots dina extremt kaxiga kommentarer. Du hade totalt fel!!!! Ha ha ha ha

2015-03-14 @ 22:07:15
#5: Micke

Jag tippade Hasse 6:a, han kom 4:a. Totalt fel? Jaha vad tippade du? Att han skulle vinna? I så fall hade du mer fel :D Jag vågade tippa, du har inte tippat någonting och vågar inte ens skriva vem du är. Sorgligt

2015-03-15 @ 17:27:09
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: