Schlager-Micke

2015-02-26
19:27:00

Sveriges bästa schlagernörd Patrik Rosell vs Mikael Olofsson
I slutet av januari begav jag mig upp till Stockholm för en TV-inspelning hos Aftonbladet. Programserien hette Sveriges bästa schlagernörd och var, som det låter, en frågesport med riktigt nördiga frågor om Melodifestivalen. Jag har en kluven inställning till tävlingar. Jag älskar att tävla men hatar att förlora mer än jag älskar att vinna. När programmet Fantasterna gick av stapeln häromåret så tackade jag nej till att delta. Dels för att jag tänkte att mina nerver skulle spela mig ett spratt och dels för att det var inför en stor studiopublik vilket hade gjort mig än mer nervös. 
 
Så när Tobbe Ek från Aftonbladet hörde av sig var jag försiktigt skeptisk mot idén att delta. Men den här gången tackade jag ja av flera skäl. Dels känner jag till Tobbe sen tidigare. Han är programledare på Aftonbladet TV och är själv en riktig schlagernörd. Om han skriver frågorna då blir det inget trams. Då blir det bra! Dessutom intygade han att det inte skulle vara någon studiopublik här utan det skulle enbart vara vi nere i aftonbladets källarlokal. Han hade också uppenbarligen koll på min tävlingsinstinkt och mina dåliga nerver då han själv varit inne och läst på min blogg när jag skrev om Fantasterna och uppmuntrade mig att säga ja den här gången vilket jag gjorde. 
 
När jag väl kom upp till Stockholm så blev det hela ganska familjärt. Åtta schlagernördar i Sverige skulle tävla mot varandra enligt modellen kvartsfinaler-semifinal-final. Alla åtta var kompisar från Melodifestivalklubben så det blev som en liten klubbträff (med den enda skillnaden att det inte var hemma i någons vardagsrum utan i Aftonbladets TV-studio!). Tre av kvartsfinalerna har redan sänts på Aftonbladet. Den fjärde släpptes igår i programmet Schlager Deluxe på aftonbladet och det är min match och min motståndare var inte vem som helst. 
 
Patrik och jag på plats i Telenor Arena i Oslo på Eurovision Song Contest 2010
 
 
Patrik Rosell är en av mina närmaste vänner och den person som vann Fantasterna på TV4. Jag och Patrik har känt varandra länge och om det är någon jag har vridit och vänt statistik med in absurdum så är det han och det är alltid lika roligt. Lika roligt var det inte när jag fick veta att det var han som var min motståndare.
 
Ni kan se matchen mellan mig och Patrik här. Gå fram 50 minuter in i programmet så kommer matchen. 
 
 

Kommentar:
#1: ek12niu

Chef schlager Micke

2015-03-04 @ 22:33:40
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: