Schlager-Micke

2009-02-28
13:29:40

På plats i Malmö
Jag anlände igår till min syster i Lund och är nu på väg in till Malmö för att först vara med på Melodifestivalklubbens uppvärmningsmiddag och därefer sticka till nya Malmö arena för själva sändningen ikväll. Egentligen är det inte en stor upplevelse att se MF på plats eftersom det är mer än gigantisk TV-inspelning än det är en livekonsert. Men eftersom det var så många från klubben som skulle till Malmö så kände jag ändå att jag ville hit. Och det är ju en intressant delfinal där tippningen i klubben är oerhört splittrad inför kvällens resultat. Star pilots visade sig vinna publikundersökningen vilket jag inte tycker är jätteöverraskande med tanke på att låten är stark och att den typen av 80-talspop säkerligen går hem hos en livepublik. Thorleifs fick näst minst röster i publikundersökningen. Men det fick å andra sidan Scotts också när de tävlade för att inte tala om deras kollega Christer Sjögren som var överlägset sist i publikundersökningen i Göteborg förra året men sen flinade sig direkt till final.

Nej den här gången känns det som att jag tänkt tvärtom i tippingen. Riskminimering är ledordet. Vilka artister är det minst sannolikt att de floppar? Valet har fastnat på Agnes och Sarah Dawn Finer. Jag har svårt at tro att de skulle göra bort sig på scenen även om jag inte tycker att Agnes låt är urstark. Det får bli finaltipset från mig. I alla fall änså länge, men jag kanske ändrar mig 19.55.....

2009-02-27
19:15:01

En salig blandning i Malmö

Agnes - Love love love

Anges On and on var en av förra årets bästa låtar men den här låten når inte upp till samma kvalitet. Låten är lika soft disco som det Agnes brukar leverera, men refrängen känns vid en första lyssning ganska ointressant och har inte alls det där drivet som On and on har. Men Agnes är en artist som går genom rutan och som alltid gör bra ifrån sig så räkna inte bort henne för tidigt.


Starpilots - Higher

Direkt börjar jag fundera på vilken 80-talslåt det här låter som, men jag kommer inte på det. Visst finns det en risk att fler gör som jag och börjar leta plagiatanklagelser istället för att lyssna på låten men jag tror Starpilots har desto större chans att skrälla. Den här låten är positiv och charmig med en bra refräng. Om de kan leverera ett naturligt charmigt utspel på scenen så har vi kanske veckans Rigo and the......ja ni vet de röda rävarna...


Susanne Alvengren - Du är älskad där du går

Jag var en av många som ställde mig frågande över vad en föredetting som Susanne Alvengren hade i årets festival att göra. Men mina tvivel kom på skam. Det här är en ballad som inte faller in i det där träsket av floskler och refränger som man kan sjunga redan innan de sjungits. Melodin och hela intrycket jag får av låten är vackert melankoliskt. Moll-ballader är inte alls lika uttjatade i MF som "För att du finns"-balladerna och förhoppningsvis kan Susanne upplevas lika genuin som Suzzie Tapper gjorde förra året.


Killing me tenderly - Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng

Marias norska bidrag i Eurovision förra året är den låt som tillsammans med Frankrikes Divine har överlevt flest lyssningar i min MP3-spelare och det är väldigt kul att hon nu är med i svenska MF. Framförallt med tanke på Sveriges vana att helt ignorera artister från övriga Norden - både i MF-sammanhang som i musiklivet i stort. Men jag förstår inte riktigt syftet med att den här låten framförs som en duett. Än mindre att det är två tjejer med liknande röster som framför den. Refrängen är inte så lite ABBA och den är helt okej, men knappast någon kioskvältare. Mycket svårtippat bidrag.


Thorleifs - Sweet kisses in the moonlight

För några år sen intervjuade jag sångaren i Thorleifs, Thorleif Thorstensson, och maken till pratkvarn har jag aldrig stött på. Sträckte man fram micken åt han mer eller mindre upp den. Thorleifs levererar här ett klassiskt dansbandsnummer och det här är dansband när det är riktigt bra. Snabbt tempo, lite oooooooande och rakt igenom positiva klanger. Den här låten har allt det som Scotts låt inte hade och om deras menlösa trall kunde komma ända till andra chansen så luktar det final för de småländska saxofonerna.


Sarah Dawn Finer - Moving on

En stor stor ballad som jag tror att Sarah kommer att leverera på bästa sätt. I mitt tycke låter den bättre än I remember love. Mindre förutsägbar, mer dramatisk och det sägs att scenframträdandet kommer att bli något alldeles extra.


Next 3 - Esta Noche

Det finns nog ingen mer pajig musikgenre än rap på svenska. Ska den göras bra så måste den göras med glimt i ögat annars blir det Ken Ring av allting. Esta noche blandar svenska och spanska och fördelen med spanska-biten är att man slipper fatta vad de sjunger. Nackdelen med hela låten är att den tagit upp en plats bland de 32 bidragen i årets MF.


Malena Ernman - La Voix

Att blanda popverser med urfjantig text och övergå till en operarefräng på franska är som att tigga om stryk. Det här är provocerande galet och många kommer säkert hata det här samtidigt som andra kommer älska det. Jag blir plötsligt mr. Mellanmjölk och håller med båda. Operapop är en genre som kan bli fullständigt genialisk om den görs på rätt sätt men vid en första lyssning är jag lite tveksam till det här. Men jag kan mycket väl bli överrumplad imorgon för den här kan nog - mer än någon annan låt - ge en helt annan känsla när den framförs.


 



 


 


2009-02-26
17:40:40

Den idrottsliga nej-sjukan

I mitt radioprogram Smakstart i P4 Halland hade jag i morse en avdelning som jag kallar Utredningscentralen där det tas upp något ämne, ofta lika oväsentligt som intressant. I morse gällde det varför idrottsmän har en tendens att alltid inleda sina svar med nej - även om svaret i praktiken är ja.

Oftast uttalas detta nej glidande med en lätt sydsvensk dialekt. Ungefär naaaeeeej. Frågan är dels varför man svarar så här ologiskt och dels vem som började. Spåren pekade snabbt mot två huvudmisstänkta: Fredrik Ljungberg och Henke Larsson. Jag lät lyssnarna ringa in och säga vad de trodde. Dessutom pratade jag med den legendariske sportkommentatorn Tommy Engstrand och språkrådet i Stockholm också för att få lite formell touch på det hela.

Riktig fart tog den här utredningscentralen när vår sportansvarige på radion Patric Ljunggren kom in i studion och menade att det var den gamle tiokamparen Henrik Dagård som började med den här nej-sjukan. Henrik är lämpligt nog från halmstad och jag ringde upp honom i sändning och han krävde ljudmässiga bevis för att gå med på den teorin...:-) Men sen sa han att "ja, jag tar gärna på mig det så är jag ihågkommen för nånting i alla fall..."

Om ni vill höra klippen från i morse så finns de på smakstarts hemsida
http://www.sr.se/cgi-bin/halland/program/index.asp?ProgramID=2118


2009-02-25
20:34:49

"Operation rädda festivalen"
Den sista delfinalen har inte så lite press på sig. För hur man än vrider och vänder på det så kan jag inte säga annat än att årets festival varit ett misslyckande så här långt. För första gången på många år har det känts som att Melodifestivalen har börjat gå på tomgång. Det är inte särskilt konstigt med tanke på de succéer som de senaste åren inneburit och i synnerhet inte om man jämför med förra årets festival. Fatta att allt detta hände på några få veckor:

# Sveriges bäst säljande artist, Christer Sjögren, är med och retar upp halva Sverige med en provocerande dålig låt - blir totalsågad  - och går till final.

# Sveriges tveklöst största stjärna står för festivalhistoriens största fiasko då hon missar final. Dessutom när Carola uppträder med en annan av Sveriges populäraste artister, Andreas Johnson.

# En annan av Sveriges Eurovisionvinnare ställer upp och går hela vägen och vinner

# Björn Gustafsson står för ett av svensk nöjeshistorias största genombrott och under ett antal dagar (framförallt under andra chansen-veckan) skrevs det knappt om något annat än Björn

Att sen Alexander Bard dyker upp i Gustav Vasa-mundering, Sanna Nielsen blir större än störst och bröderna Rongedal får ett fantastiskt genombrott får knappt plats på den här listan.

Vad har hänt i år? Öööö, ja pressen försökte göra en story om Christer Björkmans maktfullkomlighet och det fyllde nöjessidorna några dagar men sen dog det ut. Trummisen i HEAT hade avslöjande byxor på sig och Molly Sandén sjöng sig in i svenska folkets hjärtan. Ni förstår, årets festival ligger mil ifrån förra årets och även åren innan när det gäller publicitet.

Men detta är ju ändå en musiktävling och så länger musiken är bra behövs väl inga skandaler och stora storys? Till viss del håller jag med mig själv i det påstående men problemet är att även årets festival musikaliskt trampat vatten. Det har varit bleka kopior av de senaste årens startfält med okej låtar, men inget som klingar riktigt nytt, riktigt spännande och riktigt bra. Det är upp till startfältet i Malmö att rädda årets festival. Den sista delfinalen är av tradition stark och att döma av de rapporter jag fått från folk på plats så är detta också årets starkaste startfält.

Jag håller tummarna så mycket jag kan för att det stämmer.

2009-02-23
14:49:49

Norge valde folkmusik-disco

Det talas mycket om att Melodifestivalen ska vara modern och ligga i framkant musikaliskt. Och visst ryms många genrer bland de 32 bidrag som väljs ut att tävla. Men faktum är att övriga Europa ofta har den uppfattningen att oavsett om vi skickar Fame, Carola, Lena PH eller Charlotte Perrelli så tävlar vi alltid med samma  låt. En ABBA-låt som de ofta uttrycker det. Måns Zelemerlöv ligger kanske bäst till för segern av de låtar som framförts hittills i MF i år. Men skulle den representera Sverige i vår så skulle garanterat folk säga att vi skickar samma låt i år igen. Om man nynnar på refrängen till Hope and glory och jämför den med Hero så är skillnaden i melodin faktiskt väldigt liten.

Norge hade sin final i lördags och vann gjorde låten Fairytale med Alexander Rybak. Här kan vi tala om att skicka något som sticker ut, som är något nytt och som säkerligen kan locka många röster i Moskva. När man hör och ser den här låten inser man hur homogent det trots allt låter i Melodifestivalen och att när svensken talar om bidrag som sticker ut så har vi en bit kvar.

Jag säger inte nödväntigtvis att Norges bidrag är bättre än det vi hört i MF. Jag har själv inte riktigt bestämt mig vad jag ska tycka om det här nummret. Men det är onekligen ett intressant val de har gjort.
 


2009-02-22
10:22:27

Väntade vinnare i överraskande resultatlista

Erik, Danny, Mattias och Molly efter segern igår
Foto: Inger Malmén Melodifestivalklubben


Att E.M.D och Molly Sandén knep finalplatserna från Leksand var knappast en överraskning. BWO var svagare än de brukar och har man starka meriter från tidigare år så kan det straffa sig hårt. BWO ska vara glada att de kom så långt som till andra chansen med You´re not alone för det är en ballad som aldrig riktigt lyfter - trots Alexander Bards ridutrustning. Lyfte sitt bidrag gjorde däremot Molly Sandén precis så bra som jag trott. Om man jämför Så vill stjärnorna med Shirley Clamps Med hjärtat fyllt av ljus så är det egentligen ingen större skillnad i kvalitén på melodin och produktionen. Men det här är ett tydligt bevis på hur mycket detaljer och omständigheter kan påverka resultatet. Med Shirley kändes det som gammal skåpmat bara för att hon sjungit det förr - dessutom sjungit sånt bättre förr. Men med Molly Sandén kändes samma skåpmat plötsligt ny, fräsch och välsmakande.

Sen är det inte någon låt som jag vill se som vinnare i globen men det är en annan femma. Det vill jag inte heller se E.M.D som, även om de gjorde ett mycket elegant framträdande. Årets kanske bästa scenshow i MF hittills men låten tycker jag fortfarande är en ständig upprepning av samma melodislinga som är föga intressant. Musikaliskt sett hade jag väntat mig mer men käpparna och hattarna gav jag full poäng för.

Att Mikael Rickfors kommer femma med den där menlösa låten Du vinner över mig var för mig en större överraskning än att Rigo (och de andra som har världens krånligaste featuring-namn) kommer till andra chansen. Rickfors låt hade ju allt en sistaplats ska ha. Ocharmigt framträdande, trist melodi, och framförd helt utan entusiasm. 

När vi ändå är inne på Rigo & Co så hade de säkert varit chanslösa på "andra chansen-plats" i ett startfält med större konkurrens. När programledaren är tvungen att säga att "det är mycket jämt" så är det inte bara ett tecken på att det är jämt. Det är också ett tecken på att det är för få som ringer. I got you framfördes med en stor dos falsksång men jag gillar de röda kostymerna och på något sätt står man ut med mycket mer när låten framförs med ett ständigt Dogge-smile.

Min varning för Maja Gullstrand visade sig inte befogad och jag är glad att svenska folket röstade bort det där fjantiga bidraget. 

Sofia var kvällen TV-mässiga besvikelse. Jag tycker att Alla var gårdagskvällens bästa låt (i skral konkurrens) men Sofia går inte alls genom rutan. Det hade behövts en Helena Paparizou till den låten då hade den varit i final.  

Än så länge har det bara framförts en låt i MF som har vinnarfeeling och det är Måns Hope and glory. Det är bara att hoppas att den sista delfinalen i Malmö har det bästa startfältet, för årets festival måste ryckas upp rejält om den ska närma sig den musikaliska klassen för de senaste tre årens festivaler.

2009-02-20
19:20:11

Så låter bidragen i Leksand
Jag har bänkat mig framför datorn och lyssnat på klippen på svt.se på låtarna som ska tävla i delfinal 3 imorgon och det här är mina omdömen.

Velvet - The queen
Jenny "Velvet" Pettersson må vara en bortskämd diva men discorökare det levererar hon på löpande band. I The queen har hon sänkt tempot något jämfört med hennes tidigare aerobics-hits och refrängen är inte lika direkt som i exempelvis Deja vu men absolut helt okej. Tydligen väntar ett spektakulärt och snyggt scenframträdande, kanske kan det få låten att nå ut även till stugorna och inte bara till gayklubbarna.

Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox - I Got You
Det här är knappast något musikaliskt mästerverk men jag blir trots allt glad av melodin och den har en hel del sommarfeeling. I synnerhet texten. En bra sommartext ska inte tilltala personers intellekt.

Molly Sandén - Så vill stjärnorna
Det här är intressant. Om man tänker sig att den här låten skulle framföras av någon som haft stora balladsuccéer tidigare i MF så skulle det mycket väl kunna bli platt fall. Versen är riktigt snygg och refrängen lätt att minnas men knappast någon För att du finns. I alla fall inte i första lyssningen. Men nu brukar ju svenska folket vara extra snälla mot de som är med första gången och Molly kan verkligen sjunga. Det insåg jag om inte annat när jag såg henne på diggi-looturnén i somras. Med ett bra framträdande kan det här bli ett minnesvärt TV-ögonblick.

E.M.D - Baby Goodbye
Grabbarna i E.M.D får stå ut med ett hårt favorittryck i Leksand, men jag undrar hur mycket av favoritskapet som verkligen beror på låten. Efter en första lyssning är det här en klar besvikelse för mig. En förutsägbar melodi som bakats ihop med lite visslingar som förvisso kan vinna en del charmpoäng. Jag antar att de kommer att bjuda på en rejäl show för det kommer att behövas till den här låten som kvalitetsmässigt inte alls når upp till samma klass som Dannys solohits under de senaste åren.

Mikael Rickfors - Du vinner över mig
Rockigt, gubbigt och......tråkigt. Ingen tydlig melodi man kan hänga upp sig på men visst är det mycket Rickfors ändå. Men om Niklas Strömstedt inte hade fler gratisröster hos folket än att han kom sist med en trist låt så undrar jag om herr Rickfors kommer så mycket bättre.

Maja Gullstrand - Här för mig själv
En bossanova som tenderar att låta ganska fjantig med den svenska texten om att hon mår så bra, kryddat med Majas röst. En röst som är ungefär en sån röst jag skulle ha - efter att ha andats i två heliumballonger.....Men jag höjer ett varningens finger här. Lika lätt som det här kan framstå som patetiskt kan det framstå som oemotståndligt charmigt och Maja vet hur man flörtar med TV-publiken sen Fame factory-tiden.

Sofia - Alla
En helgrekisk låt som låter väldigt mycket Antique. Ja, nästan mer grekiskt än Antique om man ska vara ärlig. Men jag gillar det här. Det är ingen tuggumi-refräng som känns tjatig redan efter första gången utan en som får sitt cresendo i slutet av refrängen istället för i början av den som de flesta låtar brukar ha i MF. Men kanske är den mer en radiohit än en scen- och TV-hit men jag kan nog tänka mig att slänga iväg några kronor för att försöka få vidare den här.

BWO - You´re not alone
BWO kan balladtricksen och You´re not alone låter på många sätt ganska konventionell och behaglig. En BWO-ballad som påminner om deras tidigare ballader, exempelvis Open door och We could be heroes. Den är dessutom inte helt olik Rysslands vinnarlåt förra året, Believe, men betydligt bättre. Men ser man till historien har det ytterst sällan varit ett smart recept om man vill vinna Eurovision (och BWO har ju de pretentionerna) att kopiera förra årets vinnare. Trenderna svänger snabbare än man kan tro i ESC. Fråga bara alla Helena Paparizou-kopior som dök upp i Aten 2006...

2009-02-19
20:59:52

Kan BWO verkligen toppa i år?


Foto: Peter Karlsson Melodifestivalklubben

När BWO ställer sig på scenen i Melodifestivalen på lördag gör de det som veteraner i sammanhanget och jag tillhör en av de som är mycket överraskad över att de ställer upp igen. Det är nämligen oerhört lätt att som artist ställa upp en gång för mycket. Har man en succé från MF i bagaget räcker det inte att vara bra när man ställer upp nästa gång för att få samma placering. Man måste vara bättre än senast. Att BWO lyckades återupprepa succén Temple of love med Lay on your love on me senast var starkt gjort. Men frågan är om de verkligen kan charma den svårflörtade TV-publiken ytterligare en gång. Risken är stor att de faller i Magnus Carlsson-facket och får en nedåtgående kurva efter deras framgångar. Men de gör helt rätt i att tävla med en ballad den här gången. Att köra ännu en popdänga hade varit dödsdömt eftersom det känns som att de har klämt ur maximalt ur den genren. Dessutom har ju BWO visat sig duktiga på att inte bara göra uptempolåtar utan även ballader.

Om man kan tala om väntade genombrott så känns Molly Sandén som den här festivalens givna genombrott. Nu är hon relativt känd redan genom Lilla Melodifestivalen, Diggi-looturné och "Så ska det låta" men de närmaste veckorna kan jag tänka mig att hon kommer att vara en av Sveriges mest omtalade artister. Hon är lika gammal som Amy Diamond men på scen framstår hon som ett antal år äldre och hennes bidrag på lördag, Så vill stjärnorna, ska tydligen vara stark.

Jag ska lyssna med spänning när bidragen spelas upp i P4 imorgon.


2009-02-17
15:25:51

Urvalssystemet till MF är förlegat
Bobby Ljunggren, Ingela Pling, Henrik Wikström, Fredrik Kempe, Thomas G:son........Diskussionen om varför samma namn dominerar år efter år bland låtskrivarna i Melodifestivalen verkar aldrig dö ut och som vanligt riktas blickarna helt mot Christer Björkman. Men är det ett problem att samma låtskrivare dominerar om de nu levererar de bästa låtarna? Inte om man ser till tävlingens kvalitet men om man ser till vad tävlingen utger sig för att vara så är det ett problem. Det kan knappast kallas "allmänhetens tävling" när över 3000 låtar skickas in men 31 av 32 låtar slutligen är från de etablerade musikförlagen. Detta hade ju inte varit någon big deal om det inte vore för att det är just musikförlagen som gallrar bort en stor del av låtarna i det första stadiet. Detta är ett problem framförallt om nu tävlingen vill vara modern och ligga i framkant.

Det här systemet bygger på att nya låtskrivare och musiker direkt kontaktar ett musikförlag när de skrivit en ny hit. Har SVT aldrig hört talas om MySpace? Eller Youtube för den delen? Många av de senaste årens stora hits har producerats på egen hand och spridits på egen hand över nätet.  Och de här talangerna kommer ju Melodifestivalen aldrig att fånga upp så länge det gamla förslag-systemet består. Strukturen känns väldigt mycket 90-tal i det här fallet och jag har full förståelse för om andelen inskickade bidrag sjunker drastiskt nästa år även om jag inte tror det. Men en sådan utveckling vore önskvärd för så länge SVT får in 3400 låtar har de ju ingen anledning att ändra system.

På 90-talet hade man i flera år systemet i MF att SVT bjöd in låtskrivare till hälften av bidragen (som på den här tiden bara var fem) och att allmänheten slogs om de övriga fem platserna. Jag är inte glad i kvotering normalt sett men kanske är det dags att ha ett antal platser i Melodifestivalen avsedda för "förlags-lösa bidrag". Kanske skulle man rentav kunna ha en delfinal för just de bidragen. Det kanske är helt orealistiskt men om Melodifestivalen ska kunna vara något slags SM i musik som är på ständig väg framåt och som öppnar alla kanaler för att samla in nya hits så vore det onekligen intressant.

2009-02-15
00:00:06

Måns blir livsfarlig i Globen
Delfinal två hade ett klart starkare startfält än den första delfinalen och det var två bra låtar som gick till final. Men den bästa låten hade Lili & Sussie. Deras comeback blev absolut inte någon "Baccara" (d.v.s. en patetisk återförening som inte ger nostalgikickar utan bara ökar all tänkbar åldersnoja) utan de framförde årets starkaste låt hittills. Synd bara att de själva inte är i samma klass som låten. Faktum är att Lili & Sussie inte var några vidare sångerskor ens på den tiden det begav sig och de har knappast blivit 20 år bättre. Men låten hade årets mest catchy refräng och jag tror definitivt att de har en bra chans att krångla sig till Globen från Andra chansen.

Än så länge har de den klart bästa låten i AC. Eller rättare sagt, den enda bra låten andra chansen. I år kan knappast någon påstå att andra chansen håller högre klass än finalen. Inte om det fortsätter så här men det visar ju bara att folket haft en bra smak så här långt.

Amy Diamond tycker jag var kvällens besvikelse. Låten höll inte någon högre klass och för en gångs skull sjöng Amy långt ifrån klockrent. Det kändes som att det var tonarten som var för låg i hennes fall. De låga registrena lät inte bra.  

Markoolio hade förtjänat ett bättre öde. Faktum var att han sjöng bättre än Lili & Sussie och låten var inte dum alls. Framförd med lagom mycket glimt i ögat och med kvällens coolaste kostym. Att han nu floppade spelar dock ingen roll för hans fortsatta karriär. Det här var ett skönt sidospår i hans kalender. Han kommer nog fortsätta att latja runt med Karlsson på taket, några "Hits for kids" och leda något barnprogram och fortsätta att vara Sveriges dyraste artist att boka.

H.E.A.Ts låt började väldigt lovande och men refrängen kunde varit vassare. Nu hade jag gissat de i final utan att ha hört låten eftersom melodiös rock ofta är väldigt direkt, TV-mässigt och lätt lockar röster. Och låten tycker jag är bättre än Poodles låtar men fortfarande mil ifrån de underbara Wig Wam från Norge.

Jennifer Browns låt ar det absolut inget fel på men varför var Jennifer tvungen att flåsa sönder hela låten? Det är svårt att få den där romantiska innerliga känslan som man måste få då om man nu ska lyfta luren för att rösta på en powerballad.

Måns slutligen infriade förväntningarna. I alla fall mina förväntningar. Spontant känns den svagare än Cara Mia men Hope and glory är definitivt en hit och har egentligen det mesta som behövs för att kunna stå som slutsegrare.

2009-02-14
12:20:03

Pallar Måns pressen?



Jag lyckades missa uppspelningen av kvällens bidrag på Lantz i P4 igår och upptäckte att det inte går att lyssna på programmet i efterhand. Därför har jag fortfarande inte hört en enda ton av kvällens bidrag och då är det svårt att göra en tippning, men tippas ska det ju göras ändå.

Men jag avundas inte direkt Måns Zelmerlöv just nu. Svenska folket har visat sig inte vara nådiga mot så kallade favoriter i den här tävlingen och Måns är definitivt årets största favorit på förhand. Allt annat än finalplats direkt är förstås fiasko och Måns har väldigt mycket att förlora när han går upp på scen ikväll. Även om han är etablerad i nöjesbranchen så är han inte allt för "egen" för att kunna stå på hur egna ben som helst. Han har trots allt bara varit med i svängen några år och det är inte säkert att han överlever ett magplask hur lätt som helst. Det gör däremot Markoolio.

Där kan vi snacka om en kille som varit mästare på att bygga upp ett eget varumärke. Vare sig man gillar det eller inte så har Markoolio ingen riktig motsvarighet i nöjes-Sverige och han kan utan problem komma sist ikväll utan att det påverkar hans karriär ett dugg. Dessutom är det ett mycket smart drag att ställa upp med en låt som inte låter som Markoolios låtar låtit sen 1998.

Den där hårdrockslåten med HEAT har jag höga förväntningar på ikväll. En glam-rock-låt med powerrefräng är bland det första som ger mig gåshud. Snälla, säg att det är en Sha-Boomlåt de framför ikväll. I så fall röstar jag på de direkt. 

Lasse Lindh har tilldelats startnummer två i år igen i sin delfinal. Vad har han gjort för ont mot Christer Björkman egentligen?

Om Amy Diamond låter likadant ikväll som hon gjort de senaste åren så undrar jag om inte folket tröttnat. Tålamod är inte svenska folkets starka sida och det är just det som gör den här tävlingen så underbart oförutsägbar.


2009-02-14
12:05:05

Björkman i blåsväder igen


Musikern Johan Norberg berättade i direktsändning i Gomorron Sveriges morgonsoffa igår hur jurygrupperna styrs från SVT:s håll med att inte rösta på vissa låtar för att de inte funkar i Europa. De ska ha fått direktiv i finalen förra året att inte rösta på någon typisk "musikerlåt" (läs Rongedal) eller någont typiskt dialektalt svenskt (läs Frida Muranius). Björkman förnekar förstås att han sagt så men det behöver iof inte säga så mycket. Han är slipad som en politiker när det gäller att bemöta kritik och har säkerligen ungefär samma sanningshalt i sina förnekanden som många politiker brukar ha....

Du kan se hela nöjespanelen från igår här:
http://svtplay.se/t/102830/gomorron_sverige

Det här i sig är inga nya uppgifter. Att jurygrupperna får direktiv har SVT varit ganska öppna med däremot har det ju då aldrig handlat om så här specifika direktiv. Men jurygrupperna kan ju ändå rösta som de vill och Rongedal låg faktiskt tvåa efter att jurygrupperna sagt sitt men var bara fyra hos folket.

Däremot kan man fråga sig om det finns några experter överhuvud taget på vad som funkar i Europa. Jurygrupperna har fått sin vilja igenom varje år sen det nya systemet infördes (med undantag av 2006, det är enda gången juryns etta inte vann). Perrelli och Martin Stenmarck var båda juryns val och de floppade. Hur bra det hade gått för Nanne respektive Sanna Nielsen de här åren vet vi inte men när Sverige skickat iväg folkets favorit så har det blivit topp-10 varje år förutom 2007 då The Ark kom på 18:e plats.

Juryn bör enbart vara med för att det blir bättre TV med en lite längre omröstning. Det är svårt att göra en bra omröstning med bara folkets röster men principiellt tycker jag att det vore det bästa om folkets vinnare alltid blev Sveriges representant. Folket tycker lika mycket som experter tycker när det gäller musik. Och det finns ingen objektivitet i den musikaliska världen. Sen är ju frågan om det finns särskilt många som kan anses vara experter på vad som skulle funka bäst i Europa. Är ens Europa experter på vad som funkar i Europa?

Jag har hela tiden haft svårt att se Charlotte Perrelli som den egentliga vinnaren av Melodifestivalen 2008 eftersom det var 44 personer (som kallas jury) som hade henne som etta medans en majoritet av de två miljoner människor som röstade hade Sanna Nielsen som etta. Även om jag personligen tycker att Charlottes låt var bättre än Sannas. Om folkets vinnare inte får vinna Melodifestivalen i år heller tror jag att det skadar den här tävlingen mer än en svag placering i Eurovision.

2009-02-12
17:10:24

Jag är med direkt i P4 Kalmar imorgon
Som ni kanske märkt så är jag inte på plats i Skellefteå inför lördagens delfinal utan jag får nöja mig med att få rapporter från repetitionerna hur låtarna låter och numrena ser ut. Men det är fullt upp ändå. Imorgon ska jag - förutom att sända mitt vanliga morgonprogram på P4 Halland - vara med i morgonprogrammet i P4 Kalmar. Jag kommer att bli uppringd där kvart över 9 då vårt program i praktiken är klart (sista halvtimmen är det önskemusik och det är min kollega som sköter den halvtimmen i morgon). Programledaren i Kalmar, Helena som jag jobbat med i Jönköping, frågade mig om jag hade någon koppling till Kalmar län. 
- Tja, jag bodde ett år i Oskarshamn när jag gick folkhögskola 1999/2000 räcker det?
- JA absolut! fick jag till svar

Jag är med i sändning i funktion av vice ordförande i Melodifestivalklubben med också som före detta länsbo i Kalmar län. Ofta behöver inte kopplingen till länet vara starkare än så, i alla fall inte om man ska prata om något så P4-mässigt som schlager .
Och när jag tänker efter kan jag faktiskt vara med i en väldans massa P4-kanaler i egenskap av "före detta nånting...".

# P4 Stockholm - Jag är född där så visst är jag "ursprungligen från Stockholm"

# P4 Uppland - Jag är uppväxt i Uppsala så man kan utan problem säga att jag är "från stan"

# P4 Halland - Här bor jag nu så då är man med i egenskap av Halmstadbo

# P4 Östergötland - Som boendes i Linköping i 2 1/2 år så är jag definitivt "före detta Linköpingsbo"

# P4 Jönköping - "Före detta jönköpingsbo" är jag också

# P4 Göteborg - Mina föräldrar har ju bott utanför Göteborg i över 10 år så nog sjutton kan man säga "med rötter i Göteborg"

# P4 Kristianstad - Jag har bott ett år på folkhögskola i norra Skåne så självklart är jag "före detta skåning" också

# P4 Kalmar - Ett år i Oskarshamn räcker uppenbarligen för att vara en "före detta kalmarit"

# P4 Dalarna - Här har jag bott i flera vändor och dessutom jobbat på radion så här kan jag stolt vara med som "före detta falubo och kollega"

# P4 Västmanland - Här har jag aldrig bott, däremot jobbat på radion så nog kan de få med mig i egenskap av "före detta kollega"

Konsten att få maximal P4-tid. Flytta mycket!

2009-02-10
18:55:26

Tittarstormen följer kvällspressens dramaturgi
Dagarna efter den första delfinalen i lördags har rubrikerna i kvällspressen enbart handlat om tittarstormen mot det nya röstningssystemet. Man har plockat fram citat från "vanliga människor" om att de inte fattar någonting och dessutom dammat av några schlagerveteraner som fått såga förändringarna. Men allt detta följer ett väldigt välbekant mönster som skett många gånger tidigare. När det sker en ny förändring så är reaktionen nästan alltid negativ eftersom man ryggmärgsmässigt föredrar det man är van vid. Och då plockar pressen fram citat från några arga personer (arga personer finns det alltid, de är inte svåra att hitta) som får bli "folkets röst" i sammanhanget.

Men är folket förvirrat och förbannat över de nya reglerna? Är det en verklig tittarstorm som sker just nu? Inte om man utgår från det antal röster som trillade in i lördags 721 334 röster är rekord för den första delfinalen. Det är fler röster än som trillade in i den första delfinalen 2006 exempelvis trots att de startfältet innehöll låtar som Jag ljuger så bra, Sing for me och In the name of love.

För att förstå detta måste man också se till villkoren för nöjesjournalisterna på de stora blaskorna. Det är egentligen oproportioneligt många ackrediterade journalister på MF om man ser till hur mycket som egentligen händer rent nyhetsmässigt under tävlingen. Men eftersom de är anställda för att leverera nyheter så måste de greppa den minsta lilla tendens till nyhet som kan uppstå och att folk är förbannade över en förändring anses ha större nyhetsvärde än vilka som går vidare. Det är egentligen inget konstigt med det, förutsatt att folkstormen verkligen existerar. Men i det här fallet tror jag snarare att den börjar på grund av att kvällspressen säger att den existerar....

Få förändringar har tagits emot med glädje till en början och lika få har tagits bort på grund av den första veckans proteststorm. SVT lär inte och bör inte göra det nu heller.

2009-02-09
17:48:20

Artikel i Hallandsposten

Under mitt besök i Göteborg blev jag intervjuad av en journalist på Hallands nyheter. Vi satt på McDonalds i nästan en timme och snackade Melodifestivaler och det blev till slut en artikel i både Hallsndsposten och Hallands nyheter. Länets två stora tidningar ingår i samma koncern, vilket jag inte tänkte på då, så blir man intervjuad av ena tidningen kan man mycket väl komma med i den andra också.

Här kan ni läsa artikeln som de såg ut i Hallandsposten.

http://hallandsposten.se/kultur/1.208924


2009-02-08
16:24:20

Reglerna lär klarna

Det sedvanliga "raseriet" från svenska folket riktar sig just nu mot det nya regelsystemet vilket inte är förvånande alls. Nya förändringar möts alltid med kritik eller skeptecism till en början i Melodifestivalen och jag tror faktiskt att folk kommer att fatta reglerna redan nästa lördag. Om folk nu påstår att de inte förstår systemet med duellerna så låter det minst sagt märkligt. Att de fyra som får flest röster möts i dueller istället för att man får rösta på alla fem låtar som gått vidare borde vara hur enkelt som helst att förstå.

Däremot är det krångligare med den internationella juryn. Framförallt det faktum att det nu kommer att uppstå en andra "andra chansen" vid sidan av den vanliga. Och som resultatet blev nu så kommer ju dessutom Caroline af Ugglas att tävla i båda dessa andra chansen vilket kanke framstår som än mer märkligt.

Men jag tycker ändå att det är bra att de gjort något konkret för att kunna förbättra Sveriges placering i Eurovision. Syftet med att den internationella juryns val ska presenteras i varje program för att sen mynna ut i ett 11:e finalbidrag är ju också att man ska få in Eurovision-tänket från början när man röstar, även om det säkerligen inte kommer att innebära någon skillnad i vinnaren. Svenska folket tvärvänder väl knappast i en final och struntar i att rösta på sin favorit för att en internationell jury föredrar en annan låt.

Däremot måste man hitta någon lösning på hur internationella juryns val ska göras i själva sändningen. Nu kom den in som direkt efter att den andra vinnaren förkunnades vilket var ett mästerverk i dålig tajming och vilket säkert gjorde folk ännu mer avogt inställda till den juryn. Frågan är om detta ska förkunnas efter att den andra vinnarlåten framförts. Men det är inte någon bra idé heller men frågan är vad som är minst dåligt i det här läget.


2009-02-07
22:50:47

De bästa låtarna gick till Globen


Segerglädje

Ojojoj vilken svårtippad delfinal detta har varit och ojojoj vilken skräll att Shirley Clamp inte ens gick vidare bland de fem. Hon kom sist! Många tappade hakan i pressrummet då den femte låten till andra omgången förkunnandes. Shirley, schlagerdrottningen var slagen och det rejält. Sången satt långt ifrån perfekt men sånt brukar inte ha så avgörande betydelse. Kanske har TV-publiken tröttnat på det som normalt sett är det säkraste musikaliska kortet i MF, en Bobby-ballad med text av Ingela Pling. Men jag kan inte säga att det är helt oförtjänt, Med hjärtat fyllt av ljus är så oerhört förutsägbar och tråkig och det är intressant att TV-publikens tålamod är så kort. Det är just det som gör att tävlingen lever vidare, att skrällarna alltid fortsätter i MF.

Nog om Shirleys magplask, de två finalisterna Alcazar och Emilia var faktiskt ett väldigt bra val. När man börjat bortse från Emilias inte helt klockrena sång och sett hur hon blivit allt mer bekväm i kameran så har jag allt mer börjat gilla You´re my world. När den sen slutligen stod mot Caroline af Ugglas så fick Emilia mitt helhjärtade stöd för Carolines låt har jag hela tiden tyckt varit pretentiös dynga.

Alcazar bröt äntligen andra chansen-förbannelsen och det trodde jag verkligen inte. Men i det här svaga startfältet så känns det helt välförtjänt att den är i final. Kläderna skrämde uppenbarligen inte bort TV-tittarna. 

Själv har jag aldrig haft sån vånda med tippning som inför den här delfinalen. MF-klubben har en intern tippningstävling som är nog så prestigeladdad. Standardregeln brukar vara att man ska gå på det första intrycket eftersom TV-tittarna bara hör låten en gång innan de röstar. Men hade jag gjort det så hade det gått fullständigt åt skogen så det var tur att jag ändrade mig. 10 minuter innan deadline flyttade jag ner Shirley till en andra chansen-plats och flyttade upp Emilia till finalplats - tillsammans med Scotts. 

Sändningen som helhet var minst sagt problematisk. Det var en hel del teknsikt strul. Vad hände med Alcazar-texten som innan lyst upp hela skärmen? Petras skämt om snabbreprisen dog ju helt då de bara hann visa två-tre klänningar innan det kom massa tekniskt mankemang i vägen. Och att de först presenterar den andra vinnaren Emilia - sen presenterar internationella juryns val - och sen först 10 minuter senare låter Emilia sjunga vinnarlåten är verkligen inte bra. 

Produktionen får underkänt. Låtarna knappt godkänt. Petra Mede godkänt och svenska folket väl godkänt efter den första delfinalen.   

 


2009-02-07
16:09:19

Publikundersökningen visar förbluffande resultat

Det har känts som att Shirley Clamp och Scotts varit de klara förhandsfavoriterna inför delfinal 1 ikväll men de sedvanliga publikundersökningarna från genrepet ger ett helt annat resutlat. Melodifestivalklubben gör alltid publikundersökningar efter fredagens genrep på varje delfinal och de siffrorna brukar ofta stämma hyfsat bra. I det här fallet har vi dessutom lagt ihop våra siffror med den undersökning som Gylleneskor och svenska spel gjort vilket gör att det är ett rejält publikunderlag på 1102 personer som ligger till grund för det här resultatet.

1. Alcazar 361 röster
2. Emilia 231röster
3. Jonathan Fagerlund 139 röster
4. Nina Söderquist 109 röster
5. Shirley Clamp 82 röster
6. Marie Serneholt 81 röster
7. Scotts 64 röster
8. Caroline af Ugglas 35 röster

Vissa saker kan man förklara med det här resultatet. Som att Alcazar alltid gör publikfriande nummer och alltid blir en favorit hos livepubliken, i synnerhet barnen och det är ofta många barnfamiljer som går på genrepen på fredagen. Emilia fick näst flest röster vilket är en sensation, men det kan delvis förklaras av att hon var en av de två som lottades som vinnare igår och därmed fick framför sin låt två gånger. Hennes låt var med andra ord den sista folk fick höra vilket är en fördel.

Men den största sensationen med de här siffforna är Jonathan Fagerlund. Jag som hela tiden tyckt att det är en typisk låt som kommer sist. Trevlig, men svår att komma ihåg då det kommer 6 låtar efter. Men att den fick så många röster här gör att jag kanske måste tänka om. Jag kan ändra min tippning i Melodifestivalklubbens interna omröstning fram till kl. 20.

Shirley Clamp fick framföra sin låt två gånger men kom ändå bara fyra här. Hon hade uppenbara röstproblem och dessutom tillkommer kankse det faktum att låten de facto inte är särskilt bra. Jag skulle inte sörja om den missade final. Låten är en orgie i klychor men utgångstipset är nog ändå att den går till globen. Men den andra globenplatsen. Det vete tusan....


2009-02-06
22:57:32

Petra Mede överraskar positivt på genrepet


Petra Mede i en av alla klänningar hon kommer att ha på sig under sändningen

Genrepet inför lördagens sändning är precis avslutat och Petra Medes debut som programledare inför publik är klar. Det var mycket som inte fungerade med tekniska problem, oklarheter om hon verkligen förstod reglerna och tidsmässiga missar i planeringen. men det var just där Petra Mede visade sin starka sida, hon visade sig vara väldigt bra på att improvisera. Speciellt när hon gick runt i green room och slängde ur sig lite sköna kängor mot alla deltaganrna. Fräckt, men definitivt på rätt sida strecket. Det är synd bara att den mesta av den improvisationen vi fick se ikväll säkerligen kommer att vara borta imorgon då produktionen satt hela programmet bättre. Green room är förresten annorlunda i år då artisterna sitter tillsammans i långa soffor istället för runt små bord. Låtskrivarna är förpassade till publikplats.

Petra kommer att göra klädbyten inför varje nytt bidrag vilket innebär att hon sammalagt kommer att ses i 9 olika klänningar om jag räknade rätt. Och det är inte vilka kläder som helst som hon bär. Till och med jag som inte bryr mig särskilt mycket om kläder blir riktigt impad av hennes kreationer.

Hon har också begåvats med ett riktigt bra manus. Ett manus som hon jobbat ihop med den mycket sympatiske Edvard af Sillén. En DJ och schlagernörd som fått en allt större roll som Christer Björkmans kronprins i Melodifestivalproduktionen.

De så kallade vykorten inför varje bidrag är som tur vad befriade från massa putslustigheter. Eller inte helt befriade, men det känns ändå skönt att det inte ska bakas in skämt i varje sekvens.


2009-02-06
16:43:19

Alcazar får svårt att nå finalen
Efter att följt repetitionerna under fredagen då alla artister repar med de scenkläder de ska ha imorgon så förändras vissa intryck lite. En del menar att kläderna betyder allt, en del säger att det inte betyder något. Jag säger att det är en del av helhetsintrycket som absolut bör synka med låtens innehåll som helhet. Snygga kläder gör inte att en medioker låt går vidare. Men ett katastrofalt klädval kan göra att en riktigt stark låt hamnar i andra chansen eller till och med utanför. Ainbusk och Patrik Isaksson lyckades exempelvis båda med det i samma delfinal förra året och exemplena kan göras oändliga.

Jag fruktar dessvärre att Alcazar har trampat i det klaveret nu. För det finns en gräns över hur bögigt ett framträdande kan vara innan det börja skrämma bort röster. Alcazar har tidigare haft problemet att de är så proffsiga och koreograferade på scen att de snarare känns opersonliga och kalla. De har gått till final först då deras mest hängivna fans har lagt ner halva sin månadslön på att ringa in de från andra chansen till globen. Och Stay the night är inte starkare än deras två tidigare bidrag som båda hamnade i andra chansen.



Annars så är det en hel del problem under repetitionerna. Marie Serneholt blev igår överfallen av ett galler som firades ner i helt fel tidpunkt. Caroline af Ugglas har röstproblem, hör illa i hör-snäckorna, tappar snäckorna, ja allt möjligt trubbel. Och Shirley Clamp höll igen rejält idag men där har det nog snarare med rutin än dålig form att göra. Shirley vet att hon inte ska bränna för mycket krut innan det gäller. Chalrotte Perrelli var precis som Shirley inte alls imponerande på repetitionerna i Karlskrona innan TV-kamerorna slogs på.

Det visuellt snyggaste nummret är Tick Tock med Nina Söderquist och Disconnect me med Marie Serneholt så TV-mässigt blir det en alldeles utmärkt inledning och avslutning.

2009-02-06
15:55:16

Schlagernörden Petra Mede


Petra Mede äntrade scenen i Scandinavium för en fotosession för några timmar sen och därefter följde den första presskonferensen med henne. Det är ett väldigt stort intresse förstås när det gäller Petra eftersom hon är årets största nyhet då sensations-artisterna lyser med sin frånvaro i startfältet. Presskonferensen med Petra var i så kallat speed-dating-system då alla fick tre minuter var med Petra. Eller tja, alla är väl fel att säga. Vissa är mer jämlika än andra när det handlar om Melodifestivalen. Aftonbladet och Expressen blir alltid särbehandlade och får mer tid eftersom SVT är medvetna om att de är mest beroende av deras rapportering för att bibehålla det höga intresset. Men nu ska jag inte vara gnällig för Petra Mede var väldigt trevlig att prata med måste jag säga. Hon har ju gjort sig känd för ganska många "under-bältet-vitsar" i bland annat Parlamentet och sånt väcker ju alltid ilska hos en del.

Men om man ska utröna av hur reaktionerna brukar bli vid stora förändringar - inte minst i Melodifestivalen - så ser man ett tydligt mönster. Efter det första programmet kommer hon säkert att få mycket kritik, sen efter några program kommer folk att vänja sig och till slut är folk nöjda. Så var det för Lena PH, Kristian Luuk och inte minst när systemet med delfinaler infördes 2002.

Om ni vill lyssna på intervjun så finns den på www.melodifestivalklubben.se

2009-02-06
15:02:47

"Underhållning" med Claes Eriksson på kommunfesten

De senaste årens festplats för kommunfesten i Göteborg, Stora Teatern, var i år utbytt mot festlokalen vid kajplatsen i närheten av operan. Men precis som tidigare år var maten densamma. Göteborgarna är stolta över sina kräftor, räkor och sin hummer. Det märktes inte minst när huvudrätten skulle bäras in av serveringspersonalen. De bar in de väldiga faten till tonerna av bombastisk storslagens symfonimusik, nästan som en radiojingel men upphöjt till tio. De väldiga hummrarna på faten och den storslagna entrén var utan tvekan kvällens klo...(förlåt, men vi är ju ändå i Göteborg.....)

Kommunfesterna är normalt sett ganska stillsamma tillställningar. Inga artister - och kanske inte pressen heller för den delen - vill bränna allt krut så tidigt på veckan. Det är ju en fest på lördag som är desto roligare. Lite underhållning bjöds det dock på och det var den gamle galenskaparen Claes Eriksson som stod för den. När han uppträdde kändes det som att man kastats tillbaka till 60-talet. Ett antal revy-sketcher och en varité uppvisning följdes av ett jongleringsnummer. Roligt tyckte vissa. Humor 35 år efter att den var rolig tyckte andra.

Framåt halv 12 började gästerna att droppa av. Det är en dag imorgon också. Och inte minst på lördag.


Claes Eriksson från Galenskaparna & After shave kör sin klassiska Bara B.en


2009-02-05
15:50:07

Alcazar gör allt rätt
Sex av åtta artister har repeterat nu i Scandinavium och sist ut av dessa sex var Alcazar. Det är inte riktigt samma uppsättning som tidigare utan Magnus Carlsson och Annikafiore men med Lina Hedlund, men de är sig lika. Få artister i Sverige är bättre på synkad dans och effektiv scenshow och deras nummer inleds hur snyggt som helst då de stiger upp mot en stor skärm med texten Alcazar. Men låten känns tjatig redan efter andra lyssningen. Jag kan inte hjälpa det, men jag känner inte att det är något starkt startfält här i Göteborg. Melodierna är lite för monotona eller lite för förutsägbara.



Nu missade jag iof två av 6 nummer då jag satt på en lång intervju med Hallands nyheter. En reporter därifrån intervjuade mig om det mesta som hade med schlager att göra. Det är lätt att bli FÖR avslappnad och snacka på FÖR mycket när det gäller ens favoritämne. Jag hann komma in på nördiga klubbträffar, svensk-älskande spanjorer i Eurovision, mina egna försök att komma med i Lettiska uttagningen och min förkärlek för siffror och statistik. Jag vet inte om det kommer att bli någon slags porträttartikel men han hade blocket fullt med anteckningar när han var klar i alla fall.

Annars är det mesta sig likt här i schlagerbyn. Studiomannen Henrik von Zweigbergk drar sköna lines mellan repen, aftonbladets Markus Larsson sjunger ut sina åsikter vitt och brett och korvarna i pressrummet är alltid lika efterlängtade. Men Bert har inte synts till än.

2009-02-05
13:53:15

Dramatiskt rocknummer inleder Melodifestivalen

På plats i Scandinavium är det fullt upp med det mesta. Inte minst repetitioner som pågår hela dagen. Först ut var Nina Söderquist som framför sin Tick tock och det rockiga intrycket förstärks rejält av scenshowen. Nina kommer att ha lite svart läderstil på lördag och är omringad av fyra dansare som alla gör rörelser som sekundvisare som tickar i takt när hon sjunger tick-tick-ticking away. Mycket effektfullt. Man kommer också att se massa urverk och klockor i bakgrunden på skärmen under låten vilket förstärker helhetsintrycket. Jag gillar det här, men frånvaron av en tydlig refräng och det faktum att låten är lite för tung för svenska folket gör att jag fortfarande tvekar om något slags avancemang.


Nina med de fyra dansarna. Dock inte med de ordinarie scenkläderna. De kommer att synas på repet imorgon


2009-02-04
20:31:32

Shirley Clamp lär sjunga sig rakt in i globen

För några timmar sen klev jag in på hotell Scandic Opalen i Göteborg för den första uppspelningen av låtarna till delfinalen i Göteborg. Det är en lite lägerkänsla man får när man ser alla bekanta ansikten i den samlade pressen. För TT, Aftonbladet, Expressen ja all media skickar i princip alltid samma folk så det blir som ett resande sällskap som umgås ett antal veckor i sträck. Även om det i mitt fall enbart rör sig om Göteborg som pressackrediterad.

När alla hade bänkat sig i lokalen plockade SVT:s pressansvarige Helena Brodén fram den beryktade bergssprängaren och spelade upp de 8 bidragen som ska tävla på lördag i Göteborg. Här kommer mina omdömen och betyg på låtarna i skala 0-5, beskrivna i startnummerordning.


1. Tick tock
Nina Söderqvist


Melodifestivalen 2009 får en flygande start genom rockrökaren Tick tock. Låten är en slags symfonirock som påminner lite om finska nightwish men med en betydligt mörkare röst hos sångerskan. Om man väntar på en tydlig direkt refräng som väntar man förgäves men jag tycker låten har ett skönt driv och en härlig energi. En mycket bra starter. Låten är troligen lite för okonventionell för att samla tillräckligt med röster men med en dramatiskt och effektfullt scenshow kan den i bästa fall slåss om en andrachansen-plats.
Mickes betyg: 4



2. Welcome to my life
Jonatan Fagerlund


Den här låter klassisk gitarrbaserad P4-pop som många säkert har hört förr. En ganska typisk startnummer 2, d.v.s. en trevlig låt som inte stör men knappast en låt man minns heller. Ganska ointressant.
Mickes betyg: 2


3. Med hjärtat fyllt av ljus
Shirley Clamp


Det här har ni garanterat hört förr. Balladmästaren Bobby Ljunggren har varit framme igen och det hörs. Låten börjar i moll och övergår i en stor pampig refräng i dur och när man sen hör ord som skuggor och änglar då vet man att det är klychornas mästare Ingela Pling som skrivit texten. Shirley kommer garanterat leverera på scen och det här är en typisk låt som "går hem i stugorna" som man brukar säga. Den har egentligen allt som krävs för att gå direkt till final. Men vänta er inga musikaliska överraskningar bara.
Mickes betyg:3



4. Jag tror på oss
Scotts


SVT:s Helena Brodén kunde förkunna en liten reklam-chock till den samlade pressen inför Scotts bidrag. De har nämligen med märket Hugo Boss i texten som kommer att höras i studioversionen men i sann Boogaloo-anda har det bytts ut lagom till på lördag. Det här är dansbandsvänlig radiopop med en generande fjantig text som får Thomas G:son att framstå som en litterär mästare. Rim som "motorn hackar, höga klackar" ackompanjerar den något hackiga uppbyggnaden av låten. Men Scotts är uppenbarligen väldigt folkkära vilket gör den här låten svårbedömd.

Mickes betyg; svag 3


5. You´re my world
Emilia

Drygt 10 år efter Big big world kommer Emilia med en låt som inte alls påminner om den gamla trall-dängan från -98. You´re my world börjar i en jazzig bossanovastil och man ser framför sig Emilia sittandes på en barstol på en scen i en rökig pub. Men i refrängen övergår den plötsligt till gladpop vilket gör att låten ger ett splittrat intryck. Flera försök görs för att flörta med schlagerfansen då man dammat av den gamla "Give me your love"-hacket i höjningen. Försöken att förena det konventionella med det alternativa gör att den känns snygg men något platt och efteråt vet man inte om man suttit i en rökig pub eller varit en cabarépublik när man lyssnat till You´re my world.

Mickes betyg: 2

6. Stay the night
Alcazar


Det här gillar jag. Alcazar har närmat sig BWO när de här kokat ihop en riktig discorökare. Den börjar "klubbigt" följt av en skön synthslinga och i refrängen kommer ett ganska oväntat tonartsbyte, dock ingen klassisk höjning. Refrängen är kvällens mest direkta och säkerligen den som flest kommer att minnas. Alcazar har haft förtvivlat svårt att gå direkt till final tidigare. Kanske för att de uppfattas som lite väl opersonliga och professionella. Men Stay the night är deltävlingens bästa låt.
Mickes betyg: stark 4



7. Snälla snälla
Caroline af Ugglas


Hittills har startfältet bjudit på relativt konventionella tongångar men här blir det andra bullar. Det här var den enda låten som framkallade skratt och visst hån inne i pressrummet, förmodligen mest beroende på texten som är ett försök att förmedla bitter svartsjuka. Ordet snälla upprepas väääälidigt många gånger och den här typen av nummer tenderar lätt att bli väldigt pretto. Musikaliskt är den spännande och avskalad med vackert pianokomp i en gungande 6-takt men TV-tittarna lär inte vara så snälla snälla mot den.......

Mickes betyg: 2


8. Disconnect me
Marie Serneholt


Lite James Bond-uppbyggnad i introt och det låter en hel del Britney. Britney efter Max Martin-tiden bör väl tilläggas för det här låten har många r´n b-tendenser. Det är en dramatisk produktion som gör att man förväntar sig mycket av scenshowen. Och en maffig scenshow kommer att behövas för melodin är inte särskilt tydlig och frågan är hur Marie egentligen låter live.
Mickes betyg: 2


2009-02-04
11:01:16

På väg till Göteborg
Om några timmar bär det av till Göteborg för min del och den första delfinalen i årets Melodifestival. Jag kommer att vara pressackrediterad i Göteborg och ska försöka att rapportera så mycket jag bara kan till er bloggläsare. Mina första intryck av låtarna som ska tävla kommer ni att få redan ikväll då jag ska till Scandic Hotel i Göteborg för att få höra låtarna uppspelade i studioversion. Melodifestivalen är ju en i högsta grad visuell tävling så själva studioinspelningen säger ju långt ifrån allt. Alla (ja till och med Adis black widow) sjunger ju rent i studion, men desto färre gör det på scen. Men man hör ju direkt vilka låtar som har hitpotential och är tillräckligt direkta för att fastna på en gång. För tittarna får ju bara höra låten en gång innan de slänger sig på luren.

2009-02-02
20:44:09

Danmark skickar Ronan Keating-kopia
Danmark var länge mitt absoluta favoritland i ESC då de alltid envisats med att skicka hurtfriska bidrag som låter 100% Skara upphöjt till två. Men på senare år har kvalitén på deras bidrag sjunkit som en sten och deras uttagningar har varit, minst sagt, "mindre bra". I lördags avgjordes årets danska final och vinnare blev Niels Brinck med låten Believe again. Det har gjorts kopplingar till Ronan Keating angående den här låten och de kopplingarna är inte särskilt långsökta. Ronan är nämligen själv en av låtskrivarna. Men Niels sjunger betydligt gnälligare och sämre än Ronan Keating, ja riktigt otekniskt faktiskt. Skicka grabben till en sångpedagog! Trots detta tycker jag att Belive again som låt är ett steg i rätt riktning för danskarna. Skön gitarrpop med sommarfeeling. 

Eller vad tycker ni?