Schlager-Micke

2015-03-15
18:03:00

Utklassningen!
288 poäng!! Rekord i Melodifestivalen! Och en segermarginal på 186 poäng!! Också det rekord. Ja det här var verkligen utklassning och det känns extra bra att det är Måns som står för den. Inte i första hand för låten utan i första hand för att Måns verkligen är en artist som brinner för den här tävlingen och en artist som verkligen vill vinna! Hans ansiktsuttryck 2009 efter att folkets röster förkunnats är en klassiker. Måns såg ut att gå mot en promenadseger i finalen med sin Hope and glory. Det stora hotet inför finalen var juryn som kanske skulle sänka honom igen. Men efter de 11 jurygrupperna hade Måns en överlägsen ledning. Skulle folket verkligen kunna svika sin Måns? Svaret var ja. Måns fick bara 44 poäng av folket och slutade som mycket besviken fyra. 
 
 
 
Den här gången var det skillnad. Nu var det aldrig något snack. När internationella juryn hade sagt sitt hade Måns tilldelats 9 av 11 12-poängare! Det är helt galet. Inte ens Loreen var i närheten av det och det bör förstås betyda någonting när vi nu skickar honom till Wien. Men segerchanser och liknande pratar jag inte om nu. Det får komma sen :) Även om jag inte tycker att Heroes var den bästa låten igår så var det den bästa showen. En helt vansinnigt snygg show som passar alldeles utmärkt i ESC. I synnerhet ett år som detta när många länder skickar ballader. 
 
 
Finalen handlade dock inte bara om "Månztersegern", den handlade också om "appokalypsen". Appstrulet igår som innebar att alla appröster ströks är en skandal. Detta gör att det är lite svårt att ta hela resultatlistan igår på allvar. Visst, man kunde ju rösta på de bidrag man redan hade appröstat på, via telefon och sms under programmet men det är omöjligt att överskåda hur mycket de fem första bidragen förlorade på app-strulet. Den absoluta majoriteten av alla röster som inkommit i år är ju från appen. 
 
 
Jag har haft många synpunkter på röstningsappen under årets festival. Att ha en röstningsmetod där man kan gradera röster (som man i praktiken gör med hjärtröster) är i grunden bra. Det innebär att man inte bara röstar på den man tycker är bäst utan även på flera låtar man tycker är bra. Men detta försutsätter ju förstås att den fungerar. Det blixtrande hjärtat i rutan tycker jag bör plockas bort till nästa år. Jag vill inte ha någon förhandsinformation om slutresultatet innan det offentliggörs och det tror jag inte majoriteten av tittarna vill ha heller. Att appen la av igår under Jon Henriks framträdande är mycket illa. SVT påstår att det är en misstänkt hackerattack men jag gissar att detta är en ren mediestrategi. Det är bättre med en löpsedel där det står: "Röstningsskandal! SVT misstänker hackerattack" än löpsedeln "Röstningsskandal! Björkman: Det är beklagligt". 
 
 
Det är tur att det fanns en så stor förhandsfavorit som höll för trycket när röstningskaoset var som det var. Oavsett om man hade röstat via app, telefon eller genom att kasta stenar i en hink så hade segraren varit densamma. Personligen gillade jag ju Magnus Carlsson bäst och han hade marginalerna på sin sida när han i alla fall lyckades komma 9:a. 
 
 
Jon Henrik bör vara lika nöjd med sin andra plats som Måns är med segern. Detsamma gäller Mariette. En tredjeplats är fantastiskt bra och hade vi skickat henne till Wien är det klar risk för att den hade försvunnit i mängden bland alla låtar med liknande uttryck. Mariette kan också känna sig som en vinnare. 
 
 
 
Jag tror att de allra flesta var nöjda med sin placering igår och nöjdast var nog Hasse Andersson. Mannen som i mer än 30 år har varit synonym med låten Änglahund har nu fått en ny hit att turnera med i folkparkerna. Och igår såg hela Friends arena ut osm en folkpark när han framträdde. 
 
Jag återkommer med en mer övergripande summering av årets Melodifestival. Nu önskar jag Måns all lycka till i Wien!

Kommentar:
#1: Thove

Måns kommer säkert göra bra ifrån sig i Eurovision, samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite besviken över att vi inte skickar en joikare!
Tycker du att rätt person vann Melodifestivalen?
Jag har gjort en omröstning för att få reda på vad folk tycker: http://www.plusett.nu/omrostning-4816/tycker-du-att-ratt-lat-vann-melodifestivalen-2015

2015-03-26 @ 09:40:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: