Schlager-Micke

2014-05-11
22:05:00

En minnesvärd seger
Det blev en minnesvärd final i Köpenhamn igår med en ännu mer minnesvärd vinnare. Precis som jag gissade så var det Österrikes Conchita Wurst som tog hem allting med sin Rise like a phoenix. En låt som jag inte alls fastnade för första gången jag lyssnade på den men det tog skruv när jag tittade på ett liveklipp från Österrikisk TV där hon framförde låten. Det var så klockrent, närvaron var så total och rösten var helt fantastisk! Eftersom jag redan då fick vinnarfeeling på låten så tittade jag på oddsen för Österrikisk seger och det var 65 gånger pengarna så det tyckte jag var värt ett spel. 
 
Att just en artist som Conchita Wurst vinner ESC i år känns symboliskt på flera sätt. Det är en tydlig signal mot den intolerans som sprider sig i Europa just nu, inte minst med de ryska anti-gaylagarna. Men utan en stark låt och en så fantastiskt bra artist så hade den givetvis inte vunnit. Om allt bara hade handlat om att rösta fram det bästa budskapet så hade ju lika gärna Island kunnat vinna som hade ett lika tydligt budskap om tolerans och att alla ska få vara den de är i sin text. 

 
 
Sanna Nielsen sjöng Sverige till en tredjeplats och det är jag mycket nöjd med. Min känsla innan finalen var ju att Sanna inte kan konkurrera med Österrike och då fanns ju risken att hon skulle falla bort helt. Men tredjeplatsen igår var Sveriges 6:e tredjeplats och den 12:e gången Sverige hamnar topp-3 i ESC. Det sistnämnda är ett facit som bara överträffas av Storbritannien och Frankrike. Och att Österrike nu vinner efter 48 års väntan är nästan rörande. Österrike har vid flera tillfällen avstått från att delta i ESC för att de tycker att de ändå är chanslösa. Självförtroendet har inte varit på topp men det blir intressant att se vad den här segern betyder för ESC-intresset i Österrike nu framöver. Jag reser mer än gärna dit nästa år!

När det gäller min egen tippning är jag synnerligen nöjd då jag prickade rätt på platserna 1-4. Min 5:a var dock en rejäl missräkning men det är en miss jag är ganska glad för. Azerbajdzjan har ju radat upp höga placeringar sen deras debut 2008. Att de skulle tokfloppa fanns inte på kartan för mig men det kan bero på att EBU nu kontrollerar röstfusk på ett helt annat sätt än tidigare efter avslöjandet förra året. Då visade det sig att azererna betalat folk att rösta på dem i små länder. Malta hade t.ex. gett Azerbajdzjan 12 poäng fyra år i rad innan fusket avslöjades. Nu när Azerbajdzjan fick tävla på samma villkor som alla andra så fick de 0 poäng från Malta och slutade på 22:a plats. Det känns som ett steg i rätt riktning även om det definitivt finns fler brister att åtgärda. 
 
Hälften av poängen i omröstningen kommer ju från jurygrupper på fem personer och hälften från telefonröster. I några länder (Azerbajdzjan, Armenien och Georgien) visade det sig att de svåraste konkurrenterna på förhand, Sverige, Österrike och Nederländerna hamnade mellan plats 20-25 hos juryn. Folket däremot placerade dem betydligt högre. Det handlar inte om tycke och smak utan ren taktik. I Georgiens fall var det så tydligt att EBU faktiskt valde att ogiltigförklara deras juryröster. Alla fem jurymedlemmarna hade nämligen samma länder på plats 1-8. Den som tror att den röstningen gick rätt till behöver nog tänka om...
 
Norden fortsätter att befästa sin position som ESC:s starkaste region. Alla fem nordiska länder tog sig till final och alla hamnade topp-15 av 37 länder. Det är imponerande! Mest överraskad är jag över Islands 15:e plats. Jag trodde att de skulle slåss i botten. 

Isländska Pollapönk i sina färglada kostymer stod för en överraskande stark framfart i årets tävling
 
Stämningen i arenan var magisk med den mest bejublade vinnaren i modern tid i tävlingen. Det som gav visst smolk i glädjebägaren var dock buandet mot Ryssland. Jag tycker inte att det är okej. Oavsett hur illa jag tycker om Putins maktgalna politik gentemot Ukraina och de ryska anti-gaylagarna. De två systrarna har ingenting med det att göra och det är en oerhört mycket bättre protest att vifta med regnbågsflaggor under deras bidrag (som många gjorde) än att bua. 
 
Sammanfattningsvis så är det med glädje jag lämnar Köpenhamn och årets upplaga av ESC. En bra vinnare, en bra placering för Sverige, många bra låtar och nästan inga dåliga låtar alls i finalen. Några personliga favoriter som Malta och Rumänien hade gärna fått hamna högre, för att inte tala om Israel som givetvis borde ha varit i final. Men som helhet så var det starka låtar i topp-10. Nu ser jag fram emot att se hur det såg ut i TV. Jag har ju bara varit i arenan så det är ju ni TV-tittare som vet vad som egentligen hände :)



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: