Schlager-Micke

2013-05-16
15:59:00

Tippning inför semifinal 2
Här kommer min tippning inför den andra semifinalen ikväll. Den här semifinalen har hela tiden känts mer svårtippad än den första men jag har kommit fram till att jag tror följande 10 går vidare. 
 
Azerbajdzjan
Norge
Grekland
Georgien
Malta
Island
Finland
Israel
Rumänien
Albanien

De fyra första ser jag som självklara till final. Azerbajdzjan gör ett fantastiskt nummer, Norge har både den modernaste låten i tävlingen och också ett effektfullt och dramatiskt nummer. Georgien gör en sofistikerad powerballad som är svår att motstå och Grekland kommer att gå till final på ren glädje och energi. 

Maltas nummer är väldigt charmigt och jag tror och hoppas att även Islands vackra ballad kommer att gå vidare. Eythor är en av tävlingens bästa sångare och får förhoppningsvis ett visst stöd i arenan. Finlands galna ding-dong-show kommer säkert inte samla så många jurypoäng och en del tittare tycker säkert bara att det är trams men Krista är en riktig entertainer och tar kamerorna perfekt. Jag tror tittarrösterna kommer att räcka. 

Många talar om San marino här och de flesta har tippat de i final men jag gissar att de blir kvällens fiasko. Inte för att Valentina gör ett dåligt jobb och inte för att låten är dålig men jag tror helt enkelt att den kommer att glömmas bort. Detsamma gäller en av de låtar jag gillar bäst, Schweiz. Jag tror att det blir platt fall. Att stå på rad och sjunga är allt annat än TV-mässigt, trots att man har en 95-åring på scen. 

De svåraste nötterna att knäcka ikväll är Makedonien och Albanien. Makedoniens låt är väldigt speciell och svår för mig att bedöma. Esma är en romsk världsstjärna och har säkerligen många fans som tittar. Jag väljer mellan den och Albaniens pyro-party på den där sista finalplatsen men det får blir Albanien. I så fall innebär det att hela ex-jugoslavien missar final. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: