Schlager-Micke

2013-05-21
17:43:24

Petra Mede - en succé
Det var flera saker jag var skeptisk till inför årets ESC. Nu är det dags att utvärdera hur det egentligen blev.

Petra Mede som programledare
Jag var en av många som var lite skeptisk till valet av Petra Mede. Jag tänkte nog att hennes ironiska stil skulle var lite för svensk och inte förstås av folk utanför Sveriges gränser, men det visade sig bli alldeles perfekt. Petra höll en precis lagom ton i hela programmet och hennes sedvanliga ironi lämnade hon mestadels åt sidan. Jag hoppas att man framöver kommer att köra på en programledare i ESC. Risken för att det blir pajas-tv är oerhört mycket större med flera programledare och då programledarjobbet är ett uppdrag som lätt blir överflödigt i en sändning som ESC så är det ingen större vits att lägga detta på flera personer. Jag hoppas danskarna tar efter den svenska modellen nästa år. 

 
Malmö som värdstad
Här kryper jag ännu mer till korset och inser att jag hade helt fel med vad jag trodde först. Jag tyckte att Stockholm var det naturliga valet. Det är en större stad, en vackrare stad och med en ny nationalarena. Men att hålla ESC i en liten stad har många fördelar. Det är lättare att transportera sig. ESC märks mycket mer och man träffar på ESC-fans överallt. Dessutom var Malmö arena perfekt för ett ESC där publiken verkligen kom nära och fick vara med på riktigt och inte behöva sitta med kikare långt borta. 

Bestämd startordning
Nja, här var jag tveksam innan och den tveksamheten består. Blev programmet verkligen så mycket bättre för att SVT bestämde startordningen? I vanliga fall tar det ofta tid innan programmet kommer igång och jag tyckte inte att SVT fick fart på finalen förrän ungefär halvvägs in. Detta är ett beslut som gäller tills vidare och även om jag inte misstänker att SVT missbrukade den här makten på något sätt (och inte tror att DR kommer att göra det heller nästa år) så finns alltid risken att de här besluten hamnar i fel händer. Nej jag vill nog helst gå tillbaka till lottning. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: