Schlager-Micke

2013-05-09
15:56:00

På väg till Malmö
Hej på er kära bloggläsare och ursäkta att jag varit så inaktiv de senaste veckorna. Nu sitter jag hur som helst på bussen ner till Malmö för årets stora äventyr. Det kommer alltså att bli 10 dagar i ESC-bubblan och det brukar vara en väldigt härlig bubbla att vara i!

Jag kommer att vara pressackrediterad för Melodifestivalklubben och kommer att publicera ett antal intervjuer på www.melodifestivalklubben.se men även publicera här på bloggen. Förhoppningsvis blir det en del filmade intervjuer som ni kommer att kunna titta på. Ackrediteringen innebär ju inte bara jobb utan även att man får tillträde till det mesta som händer i Malmö under de här veckorna. Ofta dyker det upp inbjudningar till olika delegationerns fester. Redan ikväll är det en sådan fest då jag ska på San Marinos party på Euroclub. Ska bli spännande!

Det märks att SVT har satsat på att göra detta till en händelserik upplevelse för alla fans som reser till Malmö. Det är ett fullspäckat program på både Euroclub och Eurofancafé och det kommer även att vara artistuppträdande på andra klubbar i stan så det kommer knappast att saknas saker att göra när man är här. 

Jag har inte bemödat mig att kommentera SVT:s inför-ESC program här på bloggen. Ni som följt mig tidigare år här vet ju att jag ofta varit ganska hård i bedömningarna av SVT:s inför-program. Jag har ofta upplevt den ESC-panelen som ganska flamsig och osaklig med Thomas Lundin som det lysande undantaget. Kära inför-panel- allt är förlåtet! Jag har tio gånger hellre en flams-panel som i alla fall ger poäng och skänker lite feststämning än Niklas "partydödaren" Strömstedt som lite lagom mätt trocklar sig igenom årets bidrag utan någon större entusiasm. Malin Roos imponerar inte direkt heller när hon tillsammans med Strömstedt radar upp faktafel och knappast skänker någon djupare analys till bidragen.

Nej det här var inte så himla kul Niklas

Det är tur att det finns alternativ att ta till. Finska YLE:s svenskspråkiga kanal har som vanligt sänt inför-programmet "De eurovisa" och även om produktionen är billigare än dubbeldajm på Lidl så kan de i alla fall göra riktiga analyser av låtarana och motivera vad i en låt och ett nummer som stämmer eller inte stämmer. Sen att jag ytterst sällan håller med de är en annan sak, men deras program är helt klart sevärda. Samtlliga fyra delar kan ses här:

http://arenan.yle.fi/tv/1877946

Jag kan även rekommendera P4 Malmös införprogram Robins rivaler där den kunnige programledaren Fredrik Ralstrand med två gäster i varje program går igenom bidragen i årets ESC. De programmen kan man lyssna på här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=5523892

Jag ska försöka att uppdatera er så gott jag kan här på bloggen under de här intensiva 10 dagarna som väntar. Jag kan inte säga att startfältet får mig att gå igång totalt i år. Det är inte mycket som är dåligt men inte heller mycket som är riktigt intressant och som gör att jag kommer att slänga mig på telefonen. Men min personliga favorit än så länge är nog Schweiz allsångsvänliga frälsis-rock



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: