Schlager-Micke

2013-05-17
16:34:00

Nordisk succé och fullbordat balkan-fiasko
Så fick vi de sista tio finalisterna till morgondagens final och det blev följande:

Azerbajdzjan
Georgien
Grekland
Norge
Island
Armenien
Malta
Finland
Rumänien
Ungern

Jag prickade in åtta av tio finaister. Missarna var Ungern och Armenien. Ungerns Kedvezem är en mysig avskalad låt som jag gillar men då jag tyckte artisten totalt saknade utstrålning så hade jag räknat bort den. Men kul att en låt på ungerska går till final. Armeniens avancemang var inte lika kul. Det var lika tråkigt som obegripligt. Lonely planet var i mitt tycke den mest ointressanta låten av alla igår och även om Armenien ofta lyckas gå till final så trodde jag inte att det skulle gå den här gången. 

Roligast igår var att Islands fantastiskt vackra Eg a Lif gick till final. Även Norge tillhör mina favoriter men där var jag aldrig orolig att den skulle missa final. I feed you my love är årets modernaste låt och numret är otroligt snyggt. 

Jag misstänkte ju att fanfavoriten San Marino skulle ryka och tyvärr tyckte jag att de sjabblade bort en hel del genom att välja helt fel snabbrepris. Dessutom var det inte direkt till deras fördel att de gick ut så tidigt. Man hann helt enkelt glömma bort den. 

Rumänien har ju varit en snackis här nere i Malmö. Denna kitchiga opera-disco är ju en låt som tigger om stryk men den triggar samtidigt igång det som på många sätt är Eurovisions hjärta - starka åsikter. Jag tycker i grunden att det är en rätt bra låt, sen är det svårt att koppla bort operafalsetten. Men av låtar som kan klassificeras som pajasbidrag så är det väldigt välgjort, det får man ge dom. Sångaren Cezar kan tyckas vara fullständigt i avsaknad av självdistans på scenen men när jag hörde honom på presskonferensen efteråt så var han den som hade mest intressant att säga. 



Danmark fortsätter att vara huvudfavorit till segern imorgon. men jag börjar se Nederländerna som ett allt större hot och tror även att Georgiens storslagna ballad kan komma riktigt högt. Den är kanske ett större hot än Azerbajdzjan. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: