Schlager-Micke

2013-05-14
14:23:00

Min tippning inför semifinal 1
Nu har jag sett genrepet till den första semifinalen i såväl arenan som i presscentret på TV och det är en mycket snygg produktion som SVT bjuder på. Petra Mede känns stabil och är lite nedtonad jämfört med hur hon brukar vara när hon dyker upp i rutan och det är nog bra eftersom 99% av tittarna inte har någon relation till henne sen tidigare. Inslagen i programmet känns proffsiga och bra och även presentationerna inför varje land känns sammanhållet med den animerade fjärlien (årets ESC-symbol) som guide. Men nu till det viktigaste, det som gör att jag tycker att ESC är den bästa underhållning man kan få på TV, hur kommer det att gå?

Danmark är den stora favoriten att vinna hela tävlingen i år och självklart kommer Emmelie de Forest att dansa sig barfota vidare till finalen utan minsta problem. Men hon har defintivt konkurrens av länder som gjorde minst lika starkt intryck på mig igår. Man kan tycka vad man vill om Rysslands ballad-pekoral What if, men numret är väldigt effektivt. Solklar finalplats. Jag tror även att Ukraina är given i final. Det var de tre självklara. 
 
Vidare så tror jag att Nederländerna går vidare. Anouks framträdande är knappast publikfriande men det här är så mycket jurylåt en låt kan bli och juryn sitter på hälften av poängen. Hon behöver knappt några telefonröster för att gå vidare. 

Belgiens Love kills är den låt som växt för mig mest under veckan och jag tycker nu att det är en av årets bästa låtar. Roberto Bellarosa är knappast någon van scenartist och han har problem med nerverna på scen. I det här fallet tror jag dock att hans valpighet kan vara en fördel som ger sympatipoäng, låten är stark och han har ett bra startnummer. Jag tror den går vidare. 

Montenegros Igranka är en låt jag enligt konstens alla regler borde avsky men något gör att jag inte kan motstå den. Den kommer knappast få särskitl mycket poäng från norra Europa eftersom vi knappt tycker att detta är musik. MEN låten är en stor hit nere på Balkan. Den har närmare en och en halv miljon visningar på Youtube och såväl Slovenien, Serbien och Kroatien röstar i den här semifinalen. Jag tror att rösterna kommer att räcka till en finalplats. 

Vidare så tror jag även att Moldavien och Irland går vidare sen är det svårare. Efter mycket tvekan sätter jag Estlands Birgit i final. Låten är vacker men ganska anonym och har ett dåligt startnummer. Men Birgit sjunger fantastiskt bra och numret är tilltalande. Det kan nog gå trots allt.

På den sista finalplatsen väljer jag mellan Österrike, Kroatien och Serbien. Jag har varit inne på Österrike eftersom jag inbillar mig att det är en jurylåt men poängen räcker kanske ändå inte till. Nej jag sätter Kroatiens stämsång där. Det är trots allt fyra ex.jugoslaviska länder med i den här semifinalen. Så trots att Serbien enligt alla odds tippas gå vidare så gissar jag att de kan bli det enda riktiga fiaskot i semifinal 1. 

Så jag tippar följande 10 till final:

Danmark
Ukraina
Ryssland
Nederländerna
Moldavien
Montenegro
Belgien
Irland
Estland
Kroatien





Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: