Schlager-Micke

2013-03-18
19:15:00

Sverige får startnummer 16 i ESC
Idag lottades Sveriges startnummer i finalen av ESC i Malmö och det blev startnummer 16. Sverige är det enda land som lottar fram sitt startnummer i årets ESC. När det gäller de övriga länderna kommer SVT att bestämma startordningen och detta har aldrig hänt i ESC tidigare. Strax ska jag säga vad jag tycker om det men först om startnummer 16, är det ett bra startnummer? Ja det tycker jag. I ESC är inte själva startnumret särskilt avgörande däremot spelar det stor roll var i startfältet man är. Jag förstår om detta låter motsägelsefullt men faktum är att om man ska vinna ESC bör man ligga i den senare delen av startfältet. 
 
Min blogg-kollega Pierre Bengtsson har studerat detta närmare och sammanfört sina siffror i ett utmärkt blogginlägg som du kan läsa här:
http://www.pierresschlager.com/2012/12/hur-viktig-ar-startordningen-i.html#.UUdRY6XWFfg

Av de 140 låtar som gått till final sen semifinaler infördes i ESC (2004) har 56 (40%) gått vidare med ett startnummer i den första halvan i startfältet. För de som tävlat i den andra halvan i startfältet har utdelningen varit bättre, där har hela 84 låtar (60%) gått till final. Startnummrena i finalen ger samma mönster. Inget startnummer är heligt och garanterar framgång. Men vinnarna finns till en absolut majoritet i den senare halvan av startfältet. Det som kan vara lite smolk i glädjebägaren för Robin är att just startnummer 16 aldrig har vunnit ESC. Men för det första ser jag det mest som en slump och för det andra har jag inga direkta förväntningar på att Sverige ska vinna i år. Om vi kan komma topp-5 är det fantastiskt bra!

Så till det kontroversiella faktum att SVT bestämmer startordningen i årets ESC. Detta bryter en tradition som varit sen tävlingens början, att alla startnummer lottas. Jag är inte helt överraskad att det är just SVT som bryter denna  heliga regel. SVT har ett fantastiskt självförtroende när det gäller att arrangera den här tävlingen. Melodifestivalen är Europas mest ambitiösa uttaging och man kan säga att SVT tränar upp sin arrangörsduglighet genom att producera ett "mini-ESC" varje år i form av MF. Är det några som är övertygade om att de är rätt personer att förändra ESC så är det SVT. 

Den förutbestämda startordningen handlar givetvis om att göra ett bättre TV-program och historien visar att lottningen kan vara förrädisk ur TV-synpunkt. Se bara på de låtar som inlett de senaste årens finaler i ESC
 
2012: Engelbert Humperdinck - Love will set you free (ballad)
2011: Paradise Oskar - Da da dam (ballad)
2010: Safura - Drip drop (ballad)
2009: Sasha Son - Love (soulballad)
2008: Nico & Vlad - Pe-o margine de lume versuri (ballad)
2007: Maria - Rijeka bez Imena (Balkanballad)
2006: Six4one - If we all give a little (ballad)

Man kan lugnt säga att de här startlåtarna skiljer sig ganska mycket från de låtar som brukar inleda delfinaler och finaler i MF när Christer Björkman bestämmer ordningen. Jag kan garantera er att Christer Björkman inte hade tänkt tanken att sätta någon av dessa låtar som startnummer 1 om han fått bestämma. Och risken är ju givetvis att en del tittare ger upp redan efter en låt när hela tävlingen inleds med en såsig ballad som sällan är särskilt bra. Så rent TV-mässigt lär det bli betydligt bättre nu när startordningen bestäms, men då snackar vi just TV-mässigt. 
 
Det här är ju en tävling och för mig är ESC i första hand en tävling och i andra hand ett TV-program. För mig försvinner en stor del av charmen med ett stort ögonblick om det känns regisserat. Det blir som när en amerikansk skådespelare börjar gråta på exakt rätt ställe i ett tacktal. Det berör mig helt enkelt inte. I min drömvärld är alla segerreaktioner som Robin Stjernbergs reaktion när han vann MF. Genuint galet och känslosamt.  
 
Hur kommer de länder reagera som kommer att placeras väldigt tidigt i startfältet? Har de rätt om de hävdar att alla inte tävlat på samma villkor? ja, lite kanske. Och även om Sveriges startnummer nu lottats så kan man inte säga att SVT är maktlösa gällande att påverka Sveriges chanser heller. En viktig sak i en startordning är ju låten som kommer före respektive efter. Om de låtarna är svaga och i en helt annan genre höjs värdet på det egna bidraget och i det här fallet är det ju fritt för SVT att bestämma vilka dessa låtar ska vara. 

Efter att ha varit lite nyfiken på den här idén om förutbestämd startordning så lutar jag mer och mer åt att det är en dålig idé. Alla ska tävla på samma villkor men jag är inte säker på att det land som Christer Björkman placerar på startnummer 2 upplever att de tävlar på samma villkor. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: