Schlager-Micke

2013-03-06
13:32:00

Jag är inte bitter.....eller jo, kanske
Efter att ha jobbat hårt för att vara sveriges bittraste schlagerbloggare i några dagar så är det kanske dags för mig att vakna upp ur min dvala och försöka se framåt. Resan till Stockholm går på fredag och då kommer jag att vara på genrepet i Friends arena. Finalen kommer jag sen att se med andra klubbmedlemmar i Melodifestivalklubben (med de få arena-hatare som finns i klubben förutom jag själv ;). 
 
Hälften av poängen kommer, precis som de senaste två åren, att utdelas av internationella jurygrupper. Resultatet av den förändringen från SVT talar sitt tydliga språk. Åren innan 2011 var våra senaste placeringar i ESC: finalmiss, 22, 18, 18. De två åren med internationell jury innebar plats 3 och 1. Nyligen blev det klart vilka 11 länder det är som kommer att avge sina röster på lördag och det är följande:

  • Cypern
  • Frankrike
  • Island
  • Israel
  • Italien
  • Kroatien
  • Malta
  • Spanien
  • Storbritannien
  • Tyskland
  • Ukraina
I år tycker jag att SVT fått ihop en bra mix av länder som röstar. Min åsikt är att länder som normalt sett INTE röstar på Sverige ska vara majoriteten av dessa jurygrupper. Poäng från Norge och Estland får vi så att säga av bara farten..Förra året var urvalet av länder märkligt då nästan alla var länder som brukar gilla Sveriges bidrag (det gick iof ganska bra ändå...) men i år tycker jag att det är riktigt bra. 
 
Att Italien är ett av länderna känns som en självklarhet efter deras uppmärksammade diss av oss förra året. För övrigt är alla big-5-länderna med och röstar på lördag och det är också positivt. Storbritannien brukar vi visserligen få poäng från ändå men det är ändå lika kul att se hur britterna bedömer Sveriges bidrag då de tenderar att ha en "von oben"-attityd till tävlingen.
 
Ukraina är också ett viktigt land att ha med. En storhet i ESC som ofta ser tävlingen på ett mer visuellt sätt än Sverige och som brukar nå resultat. Jag hade gärna sett länder som Georgien eller Armenien här också som brukar tävla med helt andra typer av låtar än Sverige - och nå resultat. 
 
Att Malta är med bidrar kanske inte så mycket mer till förståelsen av Sveriges resultat då de ofta lever i sin egen lilla schlagerbubbla där och brukar rösta väldigt olikt övriga Europa. Och de röstar mer än gärna på Sverige. 

Hur de 11 länderna kommer att bedöma de 10 finallåtarna är däremot svårare att sia och desto mer intressant. Faller de för Yohio-hypen precis som svenskarna? Hur bedömer de humor-bidrag som Sean Banan och Ravaillacz? Det återstår att se

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: