Schlager-Micke

2013-03-02
13:07:44

Dags för Andra chansen
Dags för andra chansen ikväll och traditionen säger att Andra chansen är den mest svårtippade av alla deltävlingar. Detta eftersom låtarna som tagit sig hit alla bedömts som relativt likvärdiga och att låtarna ställs mot varandra i dueller. Nu är systemet lite ändrat i år då alla 8 låtarna framförs i rad, precis som i en vanlig delfinal. 5 går vidare, och sen blir det dueller mellan 1:an och 4:an respektive 2:an och 3:an. 
 
Att hitta något mönster för hur folk brukar rösta i andra chansen är hopplöst. Frågan är vilka låtar som växer på en andra lyssning och vilka som sjunker. Robin Stjernberg har lägst odds inför AC och vann gårdagens publikundersökning. Dock med liten marginal och med ett litet underlag. Caroline af Ugglas har en låt som jag tror växer på en andra lyssning. Behrang Miri är ju min personliga favorit och den har alla möjligheter att ta sig till final om folk är på det humöret. Tyvärr verkar de inte ha ändrat i numret inför tävlingen ikväll och det är den stora nackdelen. Numret är helt enkelt för rörigt. 

De låtar jag räknar bort från slutstriden är Eric Gadd och Coockies ´n beans. Och jag är ytterst tveksam till Anton Ewald. För mig är den monoton och opersonlig och bristen på Antons solosång är inte oproblematisk. Dessutom har han klar konkurrens av Martin Rolinski och Robin Stjernberg som också är killar i lite samma genre. När flera trängs i samma fåra brukar minst en knuffas bort. Jag tror att det blir Anton. Det problemet har inte Caroline af Ugglas som är helt ensam med att ha en avskalad låt med personlig text och dessutom den enda solotjejen i startfältet.

Min gissning är att Caroline af Ugglas, Martin Rolinski, Robin Stjernberg och Behrang Miri möts i duellerna. Då hoppas jag att vinnarna heter Behrang Miri och Martin Rolinski men tyvärr tror jag att det kan bli precis tvärtom. 

Kommentarer:
#1: Anonym

Jag tippar nog samma topp fyra som du gör. Erik & Tone samt Anton skulle kunna lyckas också, framför allt de förra. Jag tror, liksom du, att Anton har för stor konkurrens när det gäller röster från Behrang och Martin.

Om man tittar historiskt på andra chansen verkar det som att det oftast är den äldre publiken som har mest makt: Sonja Aldén, Caroline af Ugglas, Jessica Andersson, Sara Varga, Top Cats m.m. Rösterna känns rätt mycket "Melodikrysset" om man säger så. Det borde ju visserligen borga för Ö-vik-artisterna; de som de flesta klassar som chanslösa... Ja, inte blev jag mycket klokare efter det här inlägget. ;)

2013-03-02 @ 16:32:09
#2: Eulenspiegel

Det var alltså jag som skrev inlägg #1.

2013-03-02 @ 16:32:36
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: