Schlager-Micke

2013-02-09
14:33:00

Svårtippat värre i Göteborg
Det känns som att jag skrivit den här rubriken förr. Startfältet i Göteborg är alltid lite speciellt under en MF-turné. Det är ofta jämntjockt, glatt och folkligt - så också i år. Och jag vet inte hur mycket jag har flyttat upp och ner låtar i tippningstabellen. De låtar som faller mig mest i smaken är Sean Banan och Swedish House wives, men i det sistnämnda fallet måste jag utbringa en stor floppvarning. 

För frågan är vilka röster som blir över till hemmafruarna. "Schlagerfansen röstar ju på det" säger vissa. Ja, men vi snackar inte om en av Sveriges största röstningsgrupper här, plus att denna skara (som jag själv anser mig tillhöra) knappast är överens om musiksmaken i alla lägen. 
 
Genrepspubliken brukar ge en fingervisning om var det ska landa och gårdagens publikgenrep gav följande resultat. 

1. Sean Banan - Copacabanana 289 röster 
2. Anton Ewald - Begging 180 röster 
3. Louise Hoffsten - Only the dead fish follow the stream 70 röster 
4. Erik Segerstedt & Tone Damli - Hello goodbye 66 röster 
5. Swedish Housewives On top of the world 43 röster 
6. Felicia Olsson - Make me no 1 35 röster 
7. Joacim Cans - Annelie 30 röster
8. Rikard Wolff - En förlorad sommar 23 röster 

Att Sean Banan skulle vinna genrepet var ganska givet. Det är festligt, galet och extremt publikvänligt. Men jag tror att det går vägen för bananen i år. Han får avsluta startfältet med ett nummer som är så galet att alla blir tvungna att ta ställning till det. Tillräckligt tror jag kommer att gilla det. Och även om det är en lite farlig taktik att köra på ett liknande koncept som året innan så känns detta svårt att värja sig mot. Oddsen pekar även i riktningen att Anton Ewald går vidare. Personligen gillar jag inte Begging. Jag tycker att det är monotont och tråkigt men har ju inte sett honom på genrepet och dansa kan han ju uppenbarligen. 

Inget bidrag kan egentligen räknas bort ikväll. Louise Hoffsten bedömde jag som den enda chanlösa låten men kommer man trea i genrepet kommer man knappast sist. Ja ni märker. Jag vet inte vad jag ska tro längre men måste ju gissa på något. 

Så det får bli Sean Banan och Anton Ewald till final och sen gissar jag på att Joacim Cans kan knipa en andra chansenplats, trots det magra resultatet i underskningen. Vi talar ändå om en genre som brukar fungera och en artist som är folkkär. Mer än så vågar jag inte gissa. Och en bra illustration över min splittring inför ikväll är väl att jag både spelat pengar på att Swedish House Wives ska gå till final och samtidigt sa till Metro idag att de är kvällens största floppvarning..Jag vet inte vilken Micke Olofsson som är mest trovärdig

Kvällens tävling ser jag hemma i min lägenhet i Göteborg. Som en av Melodifetivalklubbens få "arenahatare" spelar det ingen roll att tävlingen är några kilometer bort - MF ses bäst framför TV:n. 

Kommentarer:
#1: Eulenspiegel

Jag var på genrepet igår och tyckte att Ewalds framträdande kändes förvånansvärt nedtonat. När den här typen av låtar framförs brukar det istället vara mycket effekter och liknande på scen. Dessutom sjöng knappt, i allafall inte något jag uppfattade. Precis som du tycker jag att det börjar lukta flopp kring hemmafruarna. Det känns som ett ganska uttjatat koncept som folk nu till slut har tröttnat på. Att Sean Banan kommer topp fyra är tveklöst, men frågan är om det räcker till en finalplats. Låten påminner mig extremt mycket om den fruktansvärda sommarplågan "Dragostea din tei".

Jag tippar topp 4 (utan inbördes ordning):
Begging
Make me no. 1
Only the dead fish follow the stream
Copacabanana

2013-02-09 @ 16:58:55
#2: MIcke

Jag lyckades faktiskt sätta topp-4 även om jag hade Anton i final och Louise i andra chansen. Som tur vad flyttade jag ner Joakim Cans i tippningen strax innan sändningen. Sen måste jag ju erkänna att jag gillar "Dragostea din tei" ;-)

2013-02-10 @ 22:16:32
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: