Schlager-Micke

2013-02-24
15:49:00

Skicka Ralf Gyllenhammar till ESC
Gårdagens delfinal blev något så unikt som en skrällfri delfinal och det är jag väldigt glad för. Nu var det ju skarpt läge och vi hade inte råd att "skoja till resultatlistan mer". Finalen saknade potentiella vinnare, nu skulle de bara dit! Min stora favorit, Behrang Miri hade förstås gärna fått ta en finalplats men jag ser väl ingen potentiell ESC-deltagare i den låten så jag får lägga krutet på att den tar sig till final via AC istället.
 
Finns frälsaren i Malmö frågade jag innan delfinalen. Ja, jag tror i alla fall att den slutgiltiga vinnaren kan ha funnits här, Ralf Gyllenhammar. Bed on Fire är inte den bästa rocklåt jag hört, långt därifrån, men när han framförde den igår var det som att ingen kunde motstå den. Den brinnande flygeln, den svulstiga kompositionen och inte minst Ralfs mäktiga stämma. Allt blev stort, gigantiskt och det kändes som att finalen äntligen fick ett riktigt intressant tillskott. 
 
Att Ralf skulle gå till final var givet och given var även Ulrik Munther, men jag kan inte säga att hans tre minuter igår övertygade på mig. Numret är väldigt snyggt i rutan och Ulrik paketerar varan bra (för att tala marknadsföringssvenska) men jag tycker inte att Tell the world I´m here är något mästerverk. Jag hör ingen vinnare i den på samma sätt som i Ralf Gyllenhammar. Och trots all framgång för rocklåtar i MF under 2000-talet så har fortfarande ingen rocklåt vunnit MF eller ens varit riktigt nära att göra det. Därför tycker jag att det vore uppfriskande att skicka Bed on fire ett år som detta när de övriga låtarna i finalen knappast har ESC-vinnar-status.

 
 
Ralf Gyllenhammar i all ära. Gårdagens bästa låt var Jalla dansa sawa av Behrang Miri. Låten gör mig glad långt in i själen och har en smittsam refräng som ökar karneval-faktorn i tävlingen med ungefär 500%. Jag tyckte dock att de rörde till framträdandet lite väl mycket. Jag förstår tanken. Att texten och budskapet i låten "alla ska med" skulle synas på scenen genom att dansare och kör skulle vara klädda helt olika. Och även om man kan tycka att det är en sympatisk tanke så blir det inte per automatik bra TV. Jag tror att låten hade tjänat på synkad klädsel och synkad koreografi. Gärna någon trivial, barnslig dans a´la macarena eller las ketchup  (jag höll på att skriva a´la Gosa men någonstans går gränsen..) som hade förstärkt låten i rutan. Nu hoppas jag att den kan ta sig vidare från Andra chansen i alla fall. 

 
Army of Lovers reunion slutade inte helt oväntat med platt fall. Jag tycker inte Rockin' the Ride förtjänade ett bättre öde och varför mimar la Camilla till sin monolog? Det måste väl ha varit betydligt enklare att prata live än att mima prat??

En period under sändningen trodde jag faktiskt att Sylvia Vrethammar skulle bli kvällens överraskning. Jag insåg att mys-bossa har sin plats i tävlingen och trivsel-faktorn kan i alla fall inte ha sjunkit under hennes tre minuter i rutan. 

Programmet som helhet var riktigt bra igår. Danny blir allt mer stabil och Gina har ju en fantastisk förmåga att kunna "prata på uppstuds" i ett sammanhang där det borde vara fullständigt omöjigt. Inledningen med parodin på de senaste årens skrikiga ESC-programledare var briljant. Och det var snyggt att få in Petra Mede i det sammanhanget.

Sen är det lite märkigt varför SVT väljer att plagiera en befintlig sketch som de gjorde i Ginas snack med Sarah Dawn Finer. Jag hade inte sett originalsketchen från People's choice awards 2012 så det störde mig inte under själva sändningen. Men det borde finnas tillräckligt med bra manusidéer på SVT för att inte behöva låna något från ett annat sammanhang. 

I Melodifestivalklubbens egen elitserie, Gissa resultatet, har det gått stadigt uppåt för mig. Från att ha varit på en blygsam 94:e plats efter delfinal 1 har jag klättrat och nu är jag 11:a. Nu gäller det att bibehålla tempot. 
 
Jag kan inte säga att vi har ett sprudlande Andra chansen och en bländande final framför oss. Detta är trots allt ett väldigt svagt MF-år. Men det tändes i alla fall en strimma hopp igår, i samma stund som det tändes en rejäl eld på flygeln. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: