Schlager-Micke

2013-02-21
20:23:00

Finns frälsaren i Malmö?
Årets Melodifestival har varit en ren ökenvandring och nu väntar jag på att de 40 dagarna i öknen är över och att himlen öppnar sig. Ja det fick bli en lite storsvulstig inledning på den här texten för läget inför den sista deltävlingen i år är något jag inte varit med om tidigare. I vanliga fall är frågan vilken av alla finallåtar som kommer att vinna. Nu är frågan om vi överhuvudtaget har en låt i final vi kan utse till vinnare.
 
Detta har gjort mig smått nervös inför genomlyssningen av bidragen i Malmö. Jag har helt enkelt satt mitt hopp till denna sista delfinal. Helst ska det finnas fyra riktigt bra låtar här, som alla kommer topp-4 på lördag och att de två AC-låtarna från Malmö sopar banan med alla menlösa låtar (med undantag för Martin Rolinski) som hamnat i årets AC. Detta är mitt drömscenario men nu ska vi inte gå händelserna i förväg (den uppmaningen var enbart till mig själv). Nu ska jag skriva vad jag tycker om de åtta låtarna som tävlar på lördag utifrån den minut jag hört. 
 
1. Army of Lovers - Rockin' The Ride 
Det är jättekul att Army of Lovers ställer upp i tävlingen och de serverade många fantastiska låtar på 90-talet, men det här var inte mycket till låt utan mest ett urflippat shownummer. Jag har inget emot naivt trallvänliga låtar och jag har alltid gillat Alexander Bards vilja att "provocera den goda smaken" som han själv uttryckt det. Men då måste han bygga upp provokationen med något bättre än denna tjatiga nanana-historia. 

2. Lucia Piñera - Must be love 
Kopplingarna till Rolling in the deep har nämnts och de är inte långsökta. Det här påminner mycket om Adele men det känns inte lika starkt. Men Lucia verkar onekligen duktig och jag får ge det här några lyssningar till. 

3. Robin Stjernberg - You 
Idol-Robin kan definitivt sjunga och det är ju lite kul att han ställs mot Idol-domaren som så ofta sågade honom, Alexander Bard. Nu känns det som lite väl mycket wailande för min smak (wailande i sig är förvisso redan där för mycket för min smak) och jag hoppas att inte hela låten blir en wail-orgie. Robins röst borde kunna användas bättre än så. 

4. Sylvia Vrethammar - Trivialitet 
Sylvia har aldrig lyckats i Melodifestivalen och det skulle förvåna mig stort om hon skulle lyckas nu. Man får iof det man förväntar sig av henne, men det är kanske just det som är problemet. Mys-bossa har väl inte en jättepublik kanske och den här låten blåser en knappast av stolen men all heder till att Sylvia kör sin grej. 

5. Ralf Gyllenhammar - Bed on fire 
Här är det väldigt synd att klippet slutar innan låten verkligen kommer igång. Uppbyggnaden vid pianot och pyrot som kommer känns spännande och det här känns inte plastigt eller tillrättalagt. Ralf gör, precis som Sylvia, sin grej. Rockpubliken är normalt sett den mest lojala i de här sammanhangen och rocklåtar floppar ytterst sällan. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka av det jag sett men jag ser fram emot att höra hela låten och se hela numret.  

6. Behrang Miri - Jalla Dansa Salwa 
Redan när jag läste omdömena om den här låten så växte mitt intresse eftersom den jämfördes med Frankrikes bidrag 2010, Allez ola olé. En av mina absoluta favoriter och jag blir inte besviken. Det här är bra! Jag får en lyckokänsla av den här typen av partylåtar som andas sommar och karneval. Heja!

7. Therese Fredenwall - Breaking the silence
Årets Lisa Miskovsky-låt tillhör "Svensktoppen Nästa"-vinnaren Therese Fredenwall. Men då det var nyhetens behag när Lisa dök upp förra året så känns det här lite mer slätstruket. Men Therese sjunger bra och verkar ha en förmåga att fånga kamerorna så det ska nog inte räknas bort allt för lätt. 

8. Ulrik Munther - Tell The World I'm Here 
Sist ut i sista delfinalen. Ulrik Munther har fått det heliga startnumret och då blir ju förväntningarna därefter. Min spontana känsla för låten var att refrängen inte var riktigt så stark som jag hade hoppats men numret ser mäktigt ut. Att Ulrik får avsluta delfinalerna genom att ta med tittarna på en resa i universum känns elegant. I det här klippet kommer man in lite tvärt i låten och missar hela uppbyggnaden, så den känns lite svårbedömd. Men Ulrik har en förmåga att locka röster. Det har han visat i såväl Lilla Melodifestivalen som förra årets MF. 
 
 

Kommentarer:
#1: Brita

Spännande! Jag såg precis några av klippen och reagerade på en grej på Army of lovers klipp... Vem är det egentligen som sjunger?? Man får väl inte ha förinspelad sång i ESC, men är det tillåtet i Melodifestivalen numera? Såg inga körsångare nämligen men man hör ju klart och tydligt att det är någon fler än Bard, La Camilla eller Jean Pierre Barda som sjunger... :)

2013-02-21 @ 22:27:48
#2: H.

Är det inte dags för någon förändring nu. Tyvärr lär det väl inte ske med tanke på tittarsiffrorna som slår rekord på rekord, men ändå.

Ska det vara så svårt att få ut 32 bra låtar varje år? Och går inte det, ja, då kanske det inte ska vara så många som 32 låtar som tävlar.

Nej, egentligen vill jag att några nya ska få komma in mello. Nu har Christer Björkman styrt med järnhand i tio år. Vi börjar kunna låtarna, startordningarna, producenterna, programledarna, skämten, och så vidare.

Visst hade det varit kul om några med andra tankar kom in och fick ha hand om allt ifrån låtuttagningen till artister och uppträdanden.

Tyvärr som jag skrev innan så lär det inte bli så. När Björkman lämnar in, misstänker jag att det är Edward af Sillén som tar över. Och då blir det "inom familjen" igen. Nej, jag vill ha någon utomstående!

2013-02-22 @ 13:44:51
#3: Nisse

Vad är grejen med Ralf? Minuten var, som du skrev, intetsägande. Var "den starka låtens" refräng när Ralf vrålade ett enda ord? Jag hoppas på Ralf och vill att tre minuter ska vara bra. Men om klippet säger allt - ja då förstår jag inte varför det pratas om given final för honom.
Vad är grejen med Robin? Jag vet att falsksång inte hörs lika bra på plats i arenan varför journalisterna kan ha missat detta. Men även du, som sett klippet, skriver att han kan sjunga. Jag hörde oerhört många sura och falska toner på minuten. Dvs varför anses han ha en bra chans? Falsksång brukar inte gå vidare. Kom ihåg var du läste det först och vem du ska tacka för tipset.
I övrigt? Gillar din blogg.

2013-02-22 @ 14:34:42
#4: Jerry

Håller med Nisse, Robin kan sjunga?! Lyssnar vi på samma kille?!!

2013-02-23 @ 18:32:40
#5: Micke

När det gäller Robins sångröst syftade jag på det jag hörde från honom när han var med i Idol, snarare än enminutsklippet. Där levererade han ofta väldigt bra sång medan hans svaghet låt i artisteriet. Jag tyckte att det lät bra på det jag såg igår men är ändå glad att den inte gick direkt till final. Så stark var inte låten.

Som jag skrev efter enminutsklippen så tyckte jag det var omöjligt att recensera Ralfs låt eftersom den avbröts innan den kom igång. Men med tanke på att de som var på plats var väldigt imponerade så litade jag på dem i det här fallet.

2013-02-24 @ 16:22:48
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: