Schlager-Micke

2012-05-31
23:20:22

Var ska ESC hamna nästa år?
Det är tre städer som rent formellt slåss om att få arrangera ESC nästa år, Stockholm, Göteborg och Malmö. Jag säger formellt eftersom jag har väldigt svårt att tro att någon annan stad än Stockholm och någon annan arena än nya Friends Arena i Solna kommer att bli aktuell. Även om jag förstås skulle bli överlycklig om det placerades i min hemstad Göteborg men jag kan inte tänka mig att man väljer Scandinavium framför de alternativ som finns.

Att hålla ett ESC på en fotbollsstadion innebär förstås en gigantisk livepublik och det gäller att SVT inte gör allt för att proppa in så många som möjligt för då blir risken att många hamnar väldigt långt bort. Jag är själv väldigt kräsen när jag går på MF live. Sitter jag inte långt fram är jag hellre i TV-soffan, där ser man ju mycket bättre! På ESC brukar fördelen vara att EBU är väldigt generösa mot fansen. Vi hamnar ofta långt fram nära scenen, betydligt närmare än i Globen på MF. Men Globen är som sagt bara en viskning jämfört med Friends arena och då återstår att se hur de löser det hela OM det nu blir Friends arena som hela balunsen kommer att hållas i.

En annan sak som det redan börjat att spekuleras i är programledarna. Sarah Dawn Finer är favorit än så länge och det vore väl ett alldeles utmärkt val med tanke på hur hon ledde Melodifestivalen i år. Dessutom behöver man ju inte oroa sig för att hon inte ska behärska engelskan. Däremot skulle jag föredra att hon i så fall plockade bort den där figuren Linda Woodryff som hon använde som röstavlämnare i lördags. I en omröstning är skämt det värsta jag vet och det spelar ingen roll om det kommer från Sverige eller Österrike - Europa vill ha poängen, inget annat.


Att spekulera i namn i övrigt känns lite förhastat. Det är lång tid kvar och man har ingen aning om vilken typ av show som SVT kommer att vilja göra. Men jag tror defintivt att de kommer att göra den bra. SVT är proffs på den här typen av sändningar och ESC 2000 i Globen var en mycket uppskattad sändning bland fansen och moderniserade också sättet att producera ESC på. Men ska man se någon ESC-sändning de senaste åren som ledstjärna så är det Norges arrangemang 2010. NRK gjorde ett snyggt, proffsigt arrangemang befriat från trams och med ett spektakulärt pausnummer i finalen. Det enda minuset var att scenen var lite för låg för publiken på plats. Satt man långt bak på parkett såg man nästan ingenting men i rutan såg det väldigt bra ut.

Kommentarer:
#1: Anonym

Jag tycker precis tvärt-om! Norges arrangemang kändes låg-budget och torftigt efter Rysslands mastodontuppvisning året innan. Lägg till opersonliga programledare samt dålig scenografi (speciellt i Irland och Georgiens nummer) så har du ett ganska dassigt Esc. Tyskland förra året däremot hade i princip bara ett fel i sitt program: Stefan Raab, mannen som ger självgodhet ett ansikte.

2012-06-01 @ 10:57:17
#2: Micke

Tyskarna klantade sig ju med ljudet så att halva semi 1 knappt hördes! Dessutom var deras sketcher under all kritik och ingen av programledarna var särskilt imponerande. Ryssland lade en imponerande budget på sitt arrangemang, definitivt. Men deras bildproduktion var en smärre katastrof och programledarna i semifinalerna ännu värre. I finalen skötte de sig som tur vad bättre.

2012-06-01 @ 16:18:33
#3: P.

Skönt att någon mer håller med om att SDF:s uppträdande vid röstlämningen var rent och skärt fåneri. Verkar ju vara hyllat överallt annars, men jag kan inte förstå det roliga riktigt.

2012-06-02 @ 10:12:08
#4: Micke

Jag tycker inte att det är något fel med att göra parodi på den typen av ESC-presentatörer men det är helt fel tillfälle att göra det under en omröstning och att många hyllar det nu är ju enbart för att vi förstår det men 99% av de europeiska tittarna gör ju inte det. Jag har aldrig hört några svenskar tycka att det är roligt någon gång när någon röstavlämnare från ett annat land ska skoja till det under omröstningen. Då säger vi bara "suck!"

2012-06-03 @ 18:15:03
#5: Sejr Volmer

Jag håller med. Det är vi västkustbors tur nu att få arrangera tävlingen. Men du har säkert rätt med Friends Arena och Stockholm (eller nja, Solna).



Ett krav vad gäller programledare är väl att åtminstone en av dem kan tala franska? Så slipper vi incidenter av typen ryska semifinalen 2009. Jag tycker SDF vore ett klokt val, och jag tycker också att Linda Woodruff kan få vara med i ESC. Men jag håller helt med om att hon var väldigt malplacerad som röstningslämnare. Ska man nödvändigtvis vara rolig så borde man vara det på ett naturligt skämtsamt sätt, som den där slovenske killen som brukade vara med varje år. Och inte att man försöker föreställa någon annan än sig själv.

2012-06-03 @ 23:57:02
#6: Anonym

Globen blir det ju i alla fall inte, där kommer de ha is vid den aktuella tidpunkten, eftersom vm i ishockey håller på samtidigt. Tror att finalen i hockey vm hålls i globen söndagen efter eurovisionfinalen..



Jag hoppas själv på friends arena, ska på det där spektaklet nästa år! är så otroligt arg på mig själv för att jag inte for när det var i helsingfors, så det här tänker jag inte missa! Hoppas det blir i solna, har släktingar i stockholmsområdet och det skulle ju vara mycket billigare att bo hos dem än att bo på ett överprissatt hotell..

2012-06-04 @ 09:32:52
#7: finlandssvensken

och det var ju förstås jag som skrev förra kommentaren..

2012-06-04 @ 09:33:40
#8: Micke

Det är alltid trevligt när man kan fixa smidigt boende:) Nej Globen blir det ju som sagt inte så jag är inriktad på friends arena.



Göteborg har ju ett ytterligare problem i att Göteborgsvarvet är samma lördag som finalen. Det är inte lätt att ta sig runt i stan när den tävlingen pågår. Hamnar man på fel sida av loppet är det väldigt krångligt att ta sig tillbaka i stan och jag kan inte tänka mig att festivalarrangörerna skulle vilja ha det problemet på halsen..

2012-06-04 @ 12:31:35
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: