Schlager-Micke

2012-05-23
01:42:09

Succé för de ryska tanterna i svag sändning
Så var den första semifinalen i årets ESC avklarad och det mesta gick som väntat. De ryska tanterna gjorde givetvis stor succé med sin snurrande ugn och glada partystämning och man verkligen hörde hur det gick hem hos publiken. De hördes annars inte mycket alls under sändningen, publiken alltså. Det var en anledning till att kvällens semifinal kändes aningen avslagen. En annan anledning var programledarna som var avslagna från början. Jag vet inte vem som skriver programledarmanus i ESC men sen när har det varit ett konststycke att prata franska? Här gjordes det till en stor grej vem som skulle dra det hela på franska och tanken var väl att publiken skulle skratta där men där var publikskyltarna inte tillräckligt tydliga uppenbarligen. Nej, programledarna hade inte många rätt (vilket de iof sällan har i ESC, de ska helst hålla sig borta så mycket som möjligt för att göra minsta möjliga skada) och tyvärr var det flera av kvällens nummer som lämnade mycket i övrigt att önska.

Rumänien har lyfts upp som en av favoriterna i år och jag gillar verkligen sommarfeelingen på låten men blev inte imponerad av framträdandet. Och det var ett vansinnigt slösande med pyro under nummret som dök upp helt utan syfte och sammanhang.

Ni kan bättre än så här Madinga

Inte heller de två grekiska popsnärtorna Ivi Adamou och Eleftheria Eleftheriou (hur kom man på det namnet?!) imponerade nämnvärt. Ivi lät svajig under hela låten på ett sånt sätt att man satt och var nervös under nummret att allt ska sitta och då glömmer man lätt bort låten. Och i Greklands fall lät det inte jättevackert heller. Det gjorde det kanske inte hos Jedward-tvillingarna heller men i det fallet spelade det mindre roll. De präntade effektivt in sitt varumärke som halvgalna duracellkaniner förra året och jag verkar vara en av få som tycker att deras låt i år är klart bättre än Lipstick förra året. Jag tyckte att deras nummer var kvällen bästa. Effektfullt på rätt sätt och en scenbild som stämde överens med artisterna.

Mina favoriter från Israel tog sig tyvärr inte vidare och jag anade det innan. Här handlar det om att köpa konceptet i sin helhet och många gör verkligen inte det, trots att Izabo hade en ganska skönt avslappnad attityd på scen till skillnad från många andra.

Juryn står ju för hälften av poängen och när det gäller deras favoriter kan man bara spekulera. Men min gissning är att det framförallt var Albanien och Ungern som lyftes fram av juryn.

Förutom Jedward blev jag imponerad av Moldavien. De skapade precis ett sånt balkanparty på scen som är omöjligt att motstå. Dessutom drog de vinstlotten i finalen - de får gå ut allra sist. Annars så är många platser lediga precis innan avslutningslåten och det skulle väl passa alldeles utmärkt för Loreen att gå ut där. Sämsta tänkbara nummer för Loreen vore att dra nummer 5. Då går hon ut tidigt och precis innan tanterna från Ryssland.

För min tippning gick det bra. Riktigt bra faktiskt. Faktum är att jag satte samtliga finalister ikväll så just nu ligger jag i delad ledning i Gissa resultatet, dock med väldigt preliminära siffror än så länge.

Kommentarer:
#1: Sejr Volmer

Gratulerar! Jag satte nio av tio, då jag ju inte trodde på Ungern. Fast å andra sidan skulle man kunna säga att jag satte nio av nio, då jag helt enkelt fann det omöjligt att lista ut den tionde finalisten.



Mina favoriter igår sett till framförande var Albanien och Moldavien. Och ja, jag beklagar också att de galna israelerna inte fick ett bättre öde.

2012-05-23 @ 14:22:04
#2: Micke

Tack! Albaniens framträdande har jag lite svårt att bedöma då jag inte kan relatera till låten alls. Men det är ju inget snack om att hon är en skicklig sångerska. Moldavien var riktigt vassa och de lyckades ju dra en vinstlott i form av startnummer 26 i finalen. Nu hoppas jag bara innerligt att Loreen inte får startnummer 4 eller 5..

2012-05-24 @ 00:01:46
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: