Schlager-Micke

2012-03-08
21:12:53

Uppdrag granskning om Christer Björkman
Igår handlade Uppdrag granskning om Melodifestivalen i allmänhet och Christer Björkman i synnerhet. Jag har förstått att UG jobbat på en grankning om Melodifestivalen tidigare men valt att inte gå vidare eftersom de inte hittade något. Den slutsatsen borde de kanske ha dragit den här gången också för ett mer uddlöst reportage har jag nog aldrig sett i UG.

Tesen var den vanliga - att Christer Björkmans makt är för stor och att det inte är en demokratisk tävling. Kritiken som framfördes var också den man hört förut, dessutom från samma personer. Jag hade åtminstone väntat mig något hemligt dokument eller inspelat samtal som hade bevisat att SVT valt att utse en vinnare från början eller att vissa personer måste hållas borta från tävlingen. Men där var det tomt. Jo förresten, ett samtal spelades upp. En inspelning som låtskrivaren Henrik Bie hade gjort när han pratade med SVT-chefen Eva Hamilton, men inte heller där kom det fram något nytt eller chockerande.

Det var snarare mer komik än granskning när man fick se Janne Josefsson springa runt på en av presskonferenserna och pressa artisterna på vad de tyckte om Christer Björkman. Ingen sa ett ont ord. Antiklimax för Janne med andra ord.

Det var egentligen bara två kritiker de kunde vaska fram, Henrik Bie och Sandra Bjurman. Sandra Bjurman var en av upphovsmännen till Azerbajdzjans vinnande bidrag förra året, Running scared och hennes argument var märkliga. Hon tyckte att det var skandal att inte hon fått välja artist till hennes låt som Christer Björkman var intresserad av att ha med i tävlingen. Skulle det vara en nyhet att det är Christer som väljer artistern till låtarna?

Om Melodifestivalen hade varit ett företag så hade det varit motsvarande ett företag som gått med mångmiljonvinst år efter år. Inga andra TV-program är i närheten när det gäller tittarsiffror och röstningssiffror. Och en vd för ett framgångsrikt företag brukar ofta bli hyllad, men i det här fallet gäller motsatsen. Ständigt vrider man och vänder på Christer Björkmans maktposition men jag har svårt att se problem med den. Visst, jag tycker inte att alla Björkmans idéer varit strålande genom åren men de gånger jag träffat och intervjuat honom så får jag alltid samma intryck - ingen tar den här tävlingen på större allvar och som Christer själv sa i programmet, "Det är ingen mänsklig rättighet att vara med i Melodifestivalen".

Kommentarer:
#1: Jon

Instämmer

2012-03-08 @ 21:53:57
#2: H.

Mycket bra skrivet. Håller helt med. Förstår inte att dom kunde med att sända ut det. Pinsamt.



Man hade ju ändå hoppats på nåt smaskigt.

2012-03-09 @ 19:17:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: