Schlager-Micke

2012-03-11
13:26:08

Eufori!!
Det gick egentligen precis så som man hade trott, ändå var det så vansinnigt spännande. Storfavoriten Loreen stod mot tidernas mest påkostade scennummer i Melodifestivalen, Danny och Amazing. Och även om Danny inte alls hade varit ett dåligt val så fanns det en stor skillnad dem emellan, Danny är bra men Loreen är unik. Hon skulle bara vinna och som hon vann!

När poängen från tittarna skulle fördelas så framstod det allt tydligare att de övriga åtta bidragen bara fick dela på de smulor som blev över. Loreen tilldelades 154 poäng av folket. Förra årets vinnare Eric Saade fick 112 poäng av folket - och han var överlägsen den gången. Det om något vittnar om vilket stöd Loreen och Euphoria hade hos folket. Hon fick sammanlagt 670 000 telefonröster vilket är ett överlägset rekord. Det är hästlängder mer än Carola fick när hon tävlade med Evighet eller The Ark 2007. Ja faktum är att om Loreen och Euphoria varit ett riksdagsparti så hade hon varit tredje störst i Sverige! Men som sagt, trots hennes storslagna seger så var jag nervös. För jag ville verkligen inte att Sverige skulle missa chansen att skicka något så unikt och modernt som Loreens Euphoria.

Samtidigt som jag gläds med Loreen så har jag full sympati för Danny. Han har lagt ner hela sin själ på att vinna i år och han har gjort allt som står i hans makt att lyckas. Sången satt mycket bättre igår vilket stärker intrycket att han helt enkelt hade en dålig dag i Malmö och inget annat. Danny visade dessutom öppet sin stora besvikelse igår och det gör att han får ännu mer sympati från mig. Jag vill ha fler besvikna förlorare i Melodifestivalen! Det är inget fel med att vara besviken. Han har lagt ner ett halvårs arbete på detta för att vinna. Säg den idrottsman som tränar ett halvår inför ett lopp och förlorar, skulle någon bli förvånad om han eller hon är besviken? Nej, Danny är en förebild för han säger öppet det som många andra artister känner.

Jag hoppas jag får se Danny i tävlingen igen framöver men chansen att han någonsin ska vinna är inte goda. Det är oerhört svårt att leva upp till tidigare framgångar i Melodifestivalen. Fråga Magnus Carlsson, Shirley Clamp och Andreas Johnson.


Även om jag klagat en del på kvalitén i årets startfält i stort så tycker jag att finalen blev bra. Det var en bra spridning av stilar och det var dessutom starka representanter i många av genrerna. Kvällen skräll var utan tvekan Ulrik Munther. Killen är en levande framgångssaga! Han ställde upp i lilla Melodifestivalen och vann. Han vann senare MGP Nordic med samma låt, vilket ingen annan svensk gjort. Och nu kommer han trea i hård konkurrens i Melodifestivalen. Grattis Ulrik! Men du förstörde min tippning totalt..;)

Att internationella juryn inte föll pladask för Thorsten Flinck och Björn Ranelid/Sara Li var kanske inte så förvånande. Det handlar om två svenska fenomen som är okänd automlands. Att Molly Sandén skulle falla de mer i smaken var väntat, men jag hade nog trott att hon skulle få ännu högre poäng där. Och Lisa Miskovsky var sensationen som sprack. Minst antal tittarröster! Det hade jag verkligen inte räknat med.

Slutligen en stor eloge till programledartrion. Det är lätt att tro att Sarah Dawn Finer varit programledare i hundra år när man ser henne. Hon skulle stå och påa nästa låt om det så blev jordbävning. Men faktum är att Sarah är helt grön som programledare och en mer skicklig debutant är ju svår att hitta. Det skulle vara Gina Dirawi då, även om hon testat på programledarjobbet i mindre skala tidigare. Men inget som kan jämföras med det här. För mig är humor charm och tajming, snarare än skickligt skrivna manus. Och Ginas greenroom-snack har varit en fröjd att se. Helena Bergström var den svagaste länken i trion och verkade mest tagen av stundens allvar igår. Men jag är inte på humör att såga idag så hon blir godkänd hon också.


Nu riktas blickarna mot Baku och Eurovision i maj och den här gången finns det all anledning till optimism. Samtidigt är det mycket tillfälligheter som avgör Europvision. Vilka låtar tar ut varann? Vilket scenuttryck liknar det andra? Det gäller att pricka rätt på många punkter men att den internationella juryn gav genomgående höga poäng till Loreen är ju den bästa signal man kan få så här långt.

Kommentarer:
#1: Micke A

Hej och tack för igår :)

En sak man kan notera är ju att Loreen och Molly var de enda som lyckades få poäng från samtliga jurygrupper.

Har du någon aning om varför alla röstningssiffror inte har släppts än? Vi kollade efter flera ggr i natt men gav till slut upp...

2012-03-11 @ 14:07:50
#2: Patrik

Schyst rubrik på inlägget!

2012-03-11 @ 19:03:40
#3: Micke

Micke, jag har också letat febrilt efter röstsiffrorna. De brukar dyka upp relativt snabbt efter finalen så jag tycker också att det är konstigt för jag har fortfarande inte sett några röstsiffror.

2012-03-11 @ 20:07:46
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: