Schlager-Micke

2012-01-25
14:47:36

Tillbaka igen!
Hej hej på er tålmodiga läsare (och alla ni andra också för den delen) som för länge sen tröttnat på att läsa min statistik om hur juryrösterna fällde Sverige i senaste Eurovision Song Contest. Ja, jag brukar ju göra uppehåll på min blogg när schlagersäsongen är över i och med ESC och det där uppehållet har tenderat att bli längre och längre. Ursäkta min seghet. Jag har känt att när jag börjar en ny bloggsäsong så vill jag kunna göra det regelbundet uppdaterat. Därför tvekade jag att börja blogga igen redan i höstas och satsar istället på att köra för fullt nu när schlagersäsongen ligger så nära in på. Men även om hösten är lågsäsong för schlagern så hände en hel del på det planet ändå.

Bland annat den schlagergala som hölls på mitt initiativ på Melodifestivalklubbens lokala träffar i November. Upplägget var att vi i klubben skulle utse en mängd vinnare i olika kategorier i schlagerhistorien. Det var tidernas värsta falsksång, bästa pausnummer, roligaste citat, bästa tonartshöjning med mera. Och inte minst kategorin med rubriken "varför?" Där hamnade det mest obegripliga inslaget i MF och ESC:s historia och Estlands bidrag 2008, Leto Svet, vann där en klar seger. Inte helt oförtjänt..Vi får se om schlagergalan återkommer i framtiden på klubbens lokala träffar.




Men nu står ju en ny Melodifestival för dörren och det ska som alltid bli väldigt spännande att följa hela cirkusen igen. Den första delfinalen är ju mindre än två veckor bort, i Växjö, där jag kommer att vara på plats. Jag kommer däremot inte att vara pressackrediterad i år på någon deltävling eller finalen, men jag kommer att tycka till minst lika mycket ändå. Och det är väl lika bra att jag börjar med en gång för det har gjorts en del ändringar inför tävlingen i år (så är det i och för sig varje år, det här är tävlingen som vägrar stå still).

# Telefonrösterna nollställs inte efter den första röstningsomgången
En bra förändring! Det här gör att man slipper tänka "den kommer ändå att gå vidare, jag röstar i nästa omgång" när man hör en bra låt och ser ett bra nummer. På så sätt känns det mer demokratiskt. 

# Samtliga fem som gått vidare deltar i den andra röstningsomgången
Det här är ju egentligen inte en förändring utan en tillbakagång som det var tidigare och det känns logiskt. De senaste åren har ju vinnare utsetts redan efter en röstningsomgång och framförallt innebär det att..

# .....Ingen vinnare presenteras i delfinalerna
Äntligen! Ni som följt min blogg vet att jag från dag ett avskytt idén med att man ska offentliggjöra vem som fått flest röster i en delfinal. Det har ju inneburit att spänningen och ovissheten minskat radikalt inför finalen eftersom alla slutliga vinnare i MF sen 2002 också vunnit sin delfinal. Det har bara funnits fyra tänkbara kandidater till segern istället för tio, helt i onödan. Nu är vi tillbaka i den underbara ovissheten - precis som det ska vara!

# Man lottar duellerna i andra chansen
Tidigare har spelschemat i andra chansen varit uppritat från början och placerats efter när AC-deltagarna ropats upp i sina delfinaler. Nu lottas allt förutsättnignslöst. Nästan i alla fall. Vid lottningen kommer man inte avslöja vilka som är treor resperktive fyror. Man kommer också se till att ingen trea och fyra från samma deltävling möter varandra i samma kvartsfinalsduell. Däremot kan det bli så att två bidrag från samma deltävling kan mötas i en semifinalsduell. Jag tycker egentligen inte att detta har någon större betydelse. Ofta talas det om att den ena halvan är svårare än den andra men det finns ingen garanti för att det inte kommer att hända igen. Och de här förändrignarna i AC kommer ju ändå inte att påverka slutsegern i tävlingen.

När jag kollar igenom artistlistan finns det också många intressanta namn - på många sätt. Trevliga återséenden som The Moniker, Sonja Aldén, Danny och Charlotte Perrelli. Efterlängtad comeback av Lasse Holm och Lotta Engberg. Spektakulära och roliga debutanter som Thorsten Flinck och Di leva.

och så Björn Ranelid....

Jag återkommer med mer kommentarer om detta var så säkra!

Jag säger som programledarna brukar göra i Melodifestivalen. Nuuuuuuuuu kör vi!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: