Schlager-Micke

2012-02-25
13:50:07

För en gångs skull har nog Malmöpubliken rätt
Det finns en oskriven regel som vi schlagerfantaster lärt oss att nöta in under de senaste årens Melodifestivaler. Arenapubliken vet vad de snackar om - förutom i Malmö. De senaste tre åren har mönstret varit detsamma. Publikundersökningarna från fredagens genrep har visat sig stämma relativt bra eller mycket bra överallt - förutom i Malmö. De låtar som vunnit publikundersökningen i Malmö har alltid floppat. De har inte ens gått till final via Andra chansen. Vad det beror på har jag ingen aning om men det faktum att Danny vann gårdagens publikundersökning överlägset borde ju ge honom skrämslehicka. Eller inte. Det är snarare ett krystat sätt att hitta något som talar emot Danny när inget annat gör det. För Danny kommer att gå till final ikväll. Det kan inte ens snurriga Malmöbor ändra på. Hans nummer ser ut att vara något alldeles extra och låten är defivitivt tillräckligt stark.



Jag intervjuade Danny på telefon i somras i P4 Göteborg och det är svårt - för att inte säga omöjligt - att inte gilla denna ödmjuka och spontana kille. Men en sak var han tydlig på. Han var inte en glad och nöjd tvåa som sa det tvåor ofta säger efteråt att "jag är glad att jag slapp all press som det skulle innebära att tävla för Sverige i ESC". Han ville vinna då och han vill det ännu mer i år. Sen finns en klar risk att historien upprepar sig för Danny i år för i nuläget verkar slutsegern i Globen helt och hållet stå mellan två artister, Danny och Loreen.

När det gäller min tippning för ikväll så är den stora frågan vem eller vilka som gör Danny sällskap till Globen. För mig står det mellan Charlotte Perelli, Dynazty och Christer Sjögren/Lotta Engberg. Ingen har någonsin besegrat Charlotte Perelli i Melodifestivalen. Hon gör alltid sitt jobb på scenen men är refrängen tillräckligt stark? Jag är tveksam. Dynasty representerar den genre som nästan alltid är framgånsrik i den här tävlingen - rock. När de dessutom har en riktigt bra låt borde deras chanser vara goda, eller tycker folk det räcker med Dead by April?

Christer Sjögren och Lotta Engberg har fördelen att de, liksom Dynazty, är ensamma i sin genre och också otroligt folkkära och inte heller uttjatade i det här sammanhanget. Christer har bara varit med en gång tidigare och Lotta var senast med för tio år sen. Jag står dock fast vid att deras låt är medioker och meningslös och dessutom framfört på fel språk.

Hanna Lindblad, Axel Algmark
och de smått parodiskt dåliga OPA borde hamna på platserna 6-8. Kvar blir nu bara Lisa Miskovsky som gör den silkeslena gittarpop som hon brukar göra och som absolut ingen kommer att må dåligt av. Men hooken i låten är smått obefintlig så frågan är hur många som minns den. Jag hör den mer än gärna om jag befinner mig på ett SPA men i det här sammanhanget känns det mer tveksamt.

Nej jag gissar på Danny och Dynasty i final. Perelli och Christer & Lotta till Andra chansen och Lisa på den där nesliga femteplatsen.

Kommentarer:
#1: Sejr Volmer

Jag vågar mig på en liten skrällgissning. Jag tror faktiskt att Miskovsky kan skrälla sig till en finalplats. Jag tror att hennes avskalade låt kan framstå som en behaglig utstickare bland alla bombastiska shownummer. Plus att jag har en känsla att Christer & Lotta kan floppa. Folk talar om bidraget som charmigt gammaldags. Och charmigt gammaldags har jag absolut inget emot, men jag upplever att låten saknar lite av det. Främst på grund av att den är på engelska; jag tror den hade gynnats av att vara på svenska med typiska svensktoppsrim. Dessutom saknar den de utmärkande, konservativa dansbandsschlager-elementen som sådana här låtar kräver. Så även om jag uppskattar den, tror jag att många kommer att uppleva den som mossig (fast på ett ocharmigt sätt).



Gissning:



FINAL

Danny

Lisa Miskovsky



ANDRA CHANSEN

Charlotte Perrelli

Dynazty



5. Christer & Lotta

6. Axel Algmark

7. Hanna Lindblad

8. OPA

2012-02-25 @ 18:57:15
#2: Micke A

Snyggt jobbat att pricka in skrällen, Sejr! :)

2012-02-25 @ 22:21:43
#3: Sejr Volmer

Tack så mycket. Borde kanske ha spelat på det. Hade bara fel på C & L samt Charlotte P., och trodde faktiskt in i slutet att Charlotte skulle slå dem. Dock grämer jag mig inte över resultatet. Det kanske verkade som om jag tycker illa om "gamlingarnas" bidrag, men det var mer en gissning på hur resten av folket skulle uppfatta den. Tycker dock fortfarande att den borde ha varit på svenska.



Frågan är ju hur det nu blir framöver. På Aftonbladets omröstning leder Miskovsky ganska stort över Saucedo, som gjorde ett ganska platt framträdande. Dessutom ställs han ju mot "Ledin Jr." vars låt är i samma stil, med samma slags nummer. Jag tror Dannys segerstjärna kan ha dalat lite efter ikväll. Vi får se.

2012-02-25 @ 23:55:39
#4: Micke

Mycket imponerande att du prickade in Miskovsky Sejr! Det var det verkligen inte många som gjorde innan sändningen. Med tanke på den här framgången och det höga röstantalet ikväll så kan hon nog komma ganska högt i Globen. Men det känns som att folk röstade på uttrycket och den känsla Lisa förmedlar snarare än själva melodin, för jag tycker fortfarande att den är svår att komma ihåg - ävenn om den är ganska fin

2012-02-26 @ 00:59:32
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: