Schlager-Micke

2011-03-10
11:54:54

Låten Arja Saijonmaa ratade
För några dagar sen släpptes en Melodifestivalbox innehållande årets låtar, CD-skivor med utvalda bidrag från Melodifestivalen, en bok skriven av Christer Björkman om hans tio år vid rodret samt en CD med demoversioner av låtar som tävlat i MF. Den sistnämnda är jag extra sugen på att införskaffa eftersom man blir väldigt nyfiken på hur låtarna lät ursprungligen, innan de framfördes i sitt färdiga format.

En låt som är med på skivan är låten Om natten som Jessica Folcker framförde i MF 2005. Den låten sjöng Arja Saijonmaa in på demon och faktum är att jag gjorde en intervju med Arja hösten 2004 i samband med att jag gjorde ett längre radioreportage som handlade om finsk schlager. Intervjun var på telefon och faktum är att jag inte kunde använda någonting av den (trots att den var närmare 30 minuter) eftersom Arja var extremt omständlig och svarade på allt annat än det som var mina frågor. 

I slutet av intervjun kom vi in på Melodifestivalen och att Arja skulle tävla kommande år och hon berättade då att hon valde mellan två låtar. Då hon märkte att jag var något av en schlagernörd så fick intervjun en märklig vändning då hon helt plötsligt fick ett väldigt förtroende för mig. Hon började beskriva de två låtarna hon valde mellan och ville att jag skulle ge råd om vilken hon skulle välja! Något som var ganska svårt då jag inte hade hört någon av låtarna...

Arja hade bara några få dagar kvar på sig att välja och hade oerhörd beslutsångest. Men hon sa att den ena låten var lite melankolisk och kanske behöver flera lyssningar medans den andra var lite mer direkt och uppkäftig. Mitt svar var väl att "man har ju bara en lyssning så då kanske den andra passar bättre". Den andra låten var Vad du än trodde så trodde du fel. Den valde hon - och kom sist! Den första låten var alltså Om natten som sen Jessica Folcker tog sig an.

Trots det nesliga resultatet för Arjas del så tycker jag att hon valde rätt låt. Vad du än trodde så trodde du fel tycker jag var en av de bästa låtarna 2005 och att den kom sist i en av tidernas sämsta delfinaler (Linköping 2005) är ju en ren skandal!

Min bloggkollega Oscar Ohlsson har haft vänligheten att lägga upp ett YouTube-klipp med demoversionen av Om natten, insjungen av Arja Saijonmaa. Och med risk för att tala i egen sak så står jag fortfarande fast vid att Arja valde rätt låt 2005.


Kommentarer:
#1: Oskar

Det var som tusan Micke, jag funderar faktiskt själv på ibland varför den kom på sista plats. Var faktiskt på plats den kvällen i Linköping och såg detta och faktum var att jag tänkte samma sak. (Fasen vilken dålig delfinal) Sundell vem är det? Ohlsson om jag får be:)



2011-03-10 @ 19:50:51
#2: Micke

Oj! Har du bytt efternamn? Det var mer än jag visste. Hur komemr det sig att du bytte bort ditt kulturklingande efternamn Sundell?

2011-03-11 @ 09:51:28
#3: Morie

inte för att jag vill vara sån, men den här låten är INTE med på schlagerboxens demos, utan fanns istället med på arjas cd vad du än trodde så trodde du fel som kom ut 2005. men vi kan ju alla tro fel ibland :)

2011-03-11 @ 12:38:07
#4: Oskar

Morie: Det stämmer alldeles utmärkt, vilket fodralet även visar, det jag menar är att hon sjöng en annan låt och officiellt kan man säga att hon gjorde demon till "om natten"

2011-03-11 @ 18:39:47
#5: kajsa

Hej! :)



Var med och tävla på skrh.blogg.se om att bli veckans blogg !

allt som du behöver göra är att kommentera inlägget ! :)



Lycka till / skrh.blogg.se



fin blogg btw! :)

2011-03-11 @ 18:53:49
#6: lovisa

Hej är allt bra?:)



Just nu har jag en tävling där du kan vinna en sjukt snygg svart plånbok från www.brandsinfashion.com!

Om du vill kika hur den ser ut samt anmäla dit kan du klicka på länken:

http://lavitadilovisa.blogg.se/2011/march/vinn-snygg-planbok.html

2011-03-11 @ 19:03:36
#7: Felicia

allt bra? :)

2011-03-11 @ 19:40:59
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: