Schlager-Micke

2010-11-09
16:56:23

Webbjokern - vilken retro-TV!
Gårdagens sändning av webbjokerfinalen blev en mycket intressant upplevelse för mig. Och då handlade det inte i första hand om de två bidrag som gick vidare (de återkommer jag till) utan snarare själva TV-sändningen.

Jag har i många år tyckt att Melodifestivalen varit en genomproffsig TV-produktion. Kameraklippen, vykorten, programledarna, ja, det mesta sitter som en smäck - och det är just där man förlorar det genuina och spontana i ett TV-program.

Jag kan med stor glädje damma av gamla inspelningar av Melodifestivaler från 80-talet och njuta av den frihet som programledarna hade. De kunde fisa i sändning om de så ville eller bara slänga käft helt manusfritt till höger och vänster. De var "untochable" i så motto och vissa av de (exempelvis Lennart Swahn och Harald Treutiger) gjorde verkligen precis som de ville också. I dagens slimmade TV-värld tillåts inte sådana utsvävningar vilket gör att det sällan blir dåligt, men också sällan så där underbart spontant som det kunde blir förr.

Gårdagens sändning av webbjokern gav mig en väldoftande flashback till det oskyldiga 80-talet i TV-rutan. Igår var det skakiga kameror, en liten trång lokal, lampor som slocknade, roddare som syntes i bild då de plockade bort mickstativ och inte minst - en programledare som kunde vara sitt underbara spontana, nonchalanta jag utan att behöva kompromissa med produktionen. Han VAR ju produktionen. Som jag berättat tidigare så är Henrik von Zweigbergk en underhållare av sällan skådat slag utan att till synes behöva anstränga sig. Jag vek mig av skratt i TV-soffan när han munhöggs med de tävlande, studiopubliken (förlåt middagsgästerna), Måns Zelmerlöv och Christer Björkman.
Snacket med sångaren i bandet Billy (som ägnar sig åt att uppträda med Gyllene tider-covers) var höjdpunkten.
- Kommer du bli en ny Gessle?
- Absolut
- Jaha, så de andra i bandet får inte en spänn med andra ord..
Oväntat, respektlöst och vansinnigt roligt.

Henrik von Zweigbergk i all ära, nu till musiken. Den starkaste låten i startfältet tyckte jag var Englas Don´t stop. Hon visade sig dock vara alldeles för långt efter i antalet röster inför sändningen för att på allvar kunna konkurrera. Synd, för låten är riktigt bra.

Hallänningen Jonas Mattsson hade en klar ledning inför finalen och han levererade med bravur i pole position. Jonas verkade inte allt för tagen av direktsändningen eller det faktum att han var i ledning utan förmedlade med stor säkerhet sin glada sommardänga On my own.

Några som inte levereade var gruppen Billy som hade en finalplats inför sändningen igår. De var tveklöst sämst på scen och sångaren Daniel Wollbratt var så övertänd att personalen på Golden hits borde stått beredd med brandsläckaren. Som tur vad förpassades deras Tusen nätter från finalplatsen som istället gick till en av mina favoriter, Julia Alvtegens Better or worse. Julia visade verkligen att hon kan sjunga live och jag tycker att den här låten faktiskt slår de flesta av bidragen i den senaste Melodifestivalen.

Kommentar:
#1: Patrikuna

Greetings. This site is so full of information

2011-05-24 @ 12:42:00
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: