Schlager-Micke

2010-11-08
14:49:09

Betyg på webbjoker-finalisterna
Ikväll klockan 21 sänds finalen av webbjokern i SVT24 samt på webben och jag tycker att de fem återstående låtarna håller högre klass än de högst placerade förra året. Något som är extra kul med kvällens sändning är programledaren Henrik von Zweigbergk. Normalt sett är Henrik studioman under MF och för oss som rapporterat från tävlingen genom årens lopp så är nog de flesta överens om att repetitionerna inte hade varit en bråkdel så kul om det inte vore för denne Henrik von Zweigbergk. Han är stor som ett hus och ser ut som en isbjörn där han lufsar runt med en pondus som ingen skulle våga ifrågasätta. Och så levererar han roliga kommentarer stup i ett och jag har många gånger tyckt att han är Sveriges roligaste doldis. Kul att han äntligen får chansen nu. Hur stor hans roll blir återstår dock att se.



Men så till låtarna ikväll. Här kommer mina omdömen:

On my own
Jonas Mattsson från Frillesås som sjunger den är sommarpop-låten var mycket optimistisk över sina chanser när vi intervjuade honom i Smakstart. Och det finns anledning till det. Han har mestadels legat i topp i webbjokern men nu är det TV-tittarna som röstar och då kan det sluta hur som helst. On my own är skönt gitarrgung i baktakt i sann Jason Mraz-anda och jag tror att det är få som mår dåligt av den här låten men jag tycker samtidigt att den har sina brister. Texten känns klyschig och smälter inte in i melodin och för mig är inte refrängen tillräckligt slagfärdig.

Betyg: 2 av 5





Tusen nätter
Det här är mer Jimmy Jansson-pop än Jimmy Jansson själv gör nästan. Med andra ord elgitarrbaserad up-tempo sjunget på ett pojkaktigt sätt. En låt som i mitt tycke är bäst första gången man hör den. Men för många tittare ikväll är det just första gången vilket kan båda gott, dessutom har den en refräng som sätter sig vare sig man vill det eller inte.  
Betyg 3 av 5






Better or worse
Jag är normalt sett inte så glad i RnB-pop men här tycker jag faktiskt att man lyckats riktigt bra. Låten känns intressant och mindre förutsägbar än det övriga startfältet ikväll och produktionen med synth-mattan är riktigt snygg. Jag hoppas att sången låter lika bra live som i den här versionen, i så fall kan den mycket väl få min röst ikväll.
Betyg: 4 av 5






I wanna be with you
Liknar på många sätt Jonas Mattssons On my own. Det är trevlig sommarreaggae som inte skrämmer bort någon. Samtidigt lockar det inte mig att rösta heller. Största problemet är texten där det går inflation i klyschor och hela låten ger ett intryck av att man hört det lite för många gånger förr. Men produktionen är det inget fel på.
Betyg: 2 av 5





Don´t stop
Om ni tycker att det varit lite väl slätkammat och "trevligt" hittills i startfältet så kompenseras det nu med kvällens mest "dirty" låt. Här är det sexigt värre, i alla fall försök till det, och jag tycker nog att det lyckas ganska bra. Don´t stop har startfältets klart vassaste refräng och bra variationer musikaliskt mellan vers och refräng vilket gör låten intressant.
Betyg: 4 av 5


Kommentarer:
#1: Damian

Jag drömmer att få Don't Stop och Better Or Worse till MF och det känns som många i schlagerland också men någonting säger till mig att Sverige kommer att underskatta både.

2010-11-08 @ 15:28:06
#2: Micke

Ja det är extremt svårt att förutse folkets röster här eftersom det är oklart hur många som egentligen kommer att kolla och hur de här artisterna kommer att kunna prestera live. Så därför har jag inte vågat mig på någon tippning.

Men det låter ju bra att vi har samma personliga favoriter:)

2010-11-08 @ 17:54:58
#3: Hasse

Tack Micke nu har jag lyssnat på inslaget från i onsdags.



Har även hunnit med att titta på SVTs filmsekvenser från repetitionerna på Golden Hits.



Jag hoppas på och att Engla med "Don´t Stop" tar den ena Melodifestivalplatsen.



Men desvärre tror jag knappast att hon kan ta in 11000 röster på Billy och desutom öka antalet med lika många röster.



En inte alltför vågad gissning är att de som redan haft bra röstningsflöde såväl dag som natt kommer att ta hem det här ganska enkelt, under förutsättning att tekniken fungerar.



Att antalet röster från allmänhetens skulle påverka resultatet överhuvud taget kan jag inte tänka mej.

2010-11-08 @ 18:56:42

I have surfed to your site accidentally and can not break away from it. It is really great!

2011-05-11 @ 14:53:06
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: