Schlager-Micke

2010-11-19
14:29:29

Linnea Henriksson - en annorlunda idol



Det återstår nu fem deltagare i årets Idol och mitt omdömde om årets upplaga är att lägstanivån varit högre än på länge. Kanske den högsta någonsin. Men det är knappast lägstanivån som sätter avtryck i tävlingen utan topparna. Jay Smith leder överlägset alla popularitetsomröstningar och om inget oförutsett händer så är han en av finalisterna i Globen om några veckor. Hans motståndare hoppas jag är Linnea Henriksson, men det är kanske att hoppas för mycket. Linnea har som få andra i Idol-historien haft en artistisk integritet som imponerar. Oavsett vilket tema som erbjudits så har hon gjort det på sitt sätt och det blir alltid riktigt bra.

Nu är jag kanske inte helt opartisk i det här fallet. Linnea är från Halmstad och har varit gäst hos mig i Smakstart vid flera tillfällen innan hon dök upp i Idol. Men när jag såg henne i rutan på idolaudition blev jag minst sagt förvånad. För hon har stått för de mest udda musikinslagen i programmet under de senaste två åren.

Vi har musiker och artister varje vecka som spelar live i programmet och normalt sett spelar de tre låtar under en halvtimme med lite snack med mig och Erika mellan. När Linnea gästade Smakstart med sitt band Prylf höll de på att spräcka alla tänkbara radiokonventioner för musik. Den första låten tog aldrig slut! Jazz- och funkband har förvisso sina egna regler när man spelar live. Det är inte direkt vers-refräng-vers-refräng som gäller. I fallet med Linneas band Prylf var det först ett gitarrsolo, som följdes av ett pianosolo, som följdes av ett percussion-solo samtidigt som Linnea stod vid mikrofonen och jazzade på med dap-di-di-do-dap-di-dap-da-da.....Det gick fem minuter, sex minuter, sju minuter och hela tiden tittade jag nervöst på klockan och tänkte "hur sjutton ska vi hinna med tre låtar!! Det var knappt så att vi gjorde och sen dess har jag alltid kommit ihåg den spelningen i Smakstart.

Samtidigt minns jag Linnea som oerhört trevlig och ödmjuk och vi pratade med henne i programmet så sent som förra veckan. Och mer lät det bli om framgångsvågen fortsätter. Det gäller dock för henne att inte välja allt för fel låtar. Förra veckan valde hon Manda Diaos Dance with somebody som jag inte tycker är särskilt stark. Ikväll ska hon bland annat framföra The winner takes it all. Min favoritlåt alla kategorier. Jag hoppas bara hon kan leverera den för annars lär hon hänga löst igen.


Kommentar:

Merci for all the wonderful writings

2012-02-07 @ 08:38:48
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: