Schlager-Micke

2010-11-15
18:48:02

Ändra röstningssystem i webbjokern!

Finalen av webbjokern avgjordes för en vecka sedan men diskussionen efteråt har knappast gällt de två bidrag som tog plats i MF 2011 utan snarare röstningsförfarandet i webbjokern. Rejäl fart tog diskussionen då en av de tävlande, Fredrik Hanefalk, skrev på sajten Poplight att han själv stod bakom 70% av de 27 000 röster hans låt fick i tävlingen. Det räckte till en topp-10-placering men inte mer. 70% av 27 000 röster! Det kostar tiotusentals kronor och Fredrik är knappast ensam om att ha tömt sina privata konton för en plats i Melodifestivalen. Systemet med webbröster under en lång period är som upplagt för att man köper en plats i tävlingen snarare än att man röstar om den.

Jag har hela tiden försvarat webbjokern som tävlingsidé. Redan under MF 2009 efterlyste jag speciella platser avsedda för alla de musiker och artister i Sverige som inte är kopplade till de stora musikbolagen eftersom de i praktiken är chanslösa i den öppna klassen till tävlingen. Jag tycker fortfarade att webbjokern fyller sin funktion i tävlingen. Att man uttökade till två bidrag från webbjokern i år var positivt. Liksom att man hade en direktsänd final med tittarröster. Men det räcker inte.

Det säger sig självt. Över 200 låtar fanns att lyssna och rösta på när tävlingen startade. Inte ens en schlagernörd som jag orkar lyssna igenom ens en bråkdel av de låtarna för att bilda mig en uppfattning. De röster som tillkommer då är i bästa fall röster som kommer från de tävlandes vänner som vill vara schyssta mot sin polare. I sämsta fall är det röster som kommer från de tävlande själva.

Jag är inte främmande för att ha en hel delfinal i MF bestående av webbjoker-tävlande, men urvalsprocessen måste förändras radikalt. Någon slags urvalsjury måste sålla bland de bidrag som kommer in för att få bort köpeslaget. Och när man väl bestämt sig för att ha en final i webbjokern så ska den sändas i någon av SVT:s huvudkanaler. Enligt uppgift såg 62 000 personer finalen av webbjokern. Jag har fler lyssnare en vanlig morgon i P4 Halland...

Kommer då SVT att förändra något i webbjokern? Ja de kommer säkerligen att göra justeringar. Men så länge antalet röster trots allt är stort så kan ju SVT hänvisa till att tävlingen är en succé. Att sen majoriteten av rösterna kommit till på ett lika demokratiskt sätt som ett parlamentsval i Zimbabwe är en annan sak.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: