Schlager-Micke

2010-05-26
14:40:19

Få sensationer i svag semifinal

”Lägg ner skiten” står det i båda kvällstidningarna idag efter den första semifinalen i årets Eurovision. Jag kan hålla med om att den här semifinalen var ovanligt svag. Inte en enda riktigt stark låt, möjligtvis med undantag för Serbien. Men minnet hos den arga pöbeln verkar inte vara särskilt långt. Förra året var de flesta överens om att finalen var den starkaste på länge, ja, kanske till och med den starkaste någonsin i ESC. Nu vill folk ”lägga ner skiten”...Anders Nunstedt vill ändra systemet i semifinalerna till något slags seedningssystem. Hur baseras den seedningen undrar man då? Ska någon person avgöra vilka låtar som är ”bra låtar” och sätta hälften i ena och hälften i andra då? Nunstedt ger inget svar. Nej, lägg ner det där skitsnacket om att lägga ner skiten. Ibland blir det otur i lottningen genom att det blir kvalitetsskillnad i semifinalerna och tyvärr blev det så i år. För semifinal två är betydligt starkare än den här.


Jag var betydligt mer irriterad över det dåliga arrangemanget i arenan igår än kvalitén på låtarna. Det jag upplevde igår stärkte för mig mitt argument från Melodifestivalen - nämligen att tävlingen ska ses framför TV:n. Scenen i Telenor arena var så låg att man knappt såg den om man reste sig upp. Och reste man sig upp så fick man titta mellan de fem kameramännen som stod rakt framför scenen och skymde sikten för de som satt bakom. Ljudet i arenan var under all kritik. Storbildsskärmarna bör inte kallas storbildsskämar utan bara ”skärmar”. Med kikare mot skärmarna hade man kanske sett lite mer. Man hörde inte vad programledarna sa och under låtarna så var det bara sången som hördes bra.


Jag förstår inte varför ESC måste hållas i gigantiska arenor år efter år när de aldrig är fyllda förutom i möjligtvis finalen. Läktarna i arenan igår gapade tomma och det var tomma platser överallt runt där jag satt. Som tur vad så kommer jag att sitta betydligt bättre under semifinal två och finalen. Då sitter jag nästan vid scenen så då tror jag att upplevelsen blir helt annorlunda jämfört med igår. Inte minst för att låtkvalitén är högre.


Rent tippningsmässigt gick det däremot bra igår. Jag ligger just nu i delad ledning bland de 102 personer som deltar i Melodifestivalklubbens tippning. Den enda riktiga plumpen i protokollet var Bosnien som jag inte alls hade räknat med till final. Ryssland var jag dessvärre helt säker på i final eftersom den hade några givna höga poäng igår från Vitryssland, Estland och Lettland. Särskilt mycket mer behövs inte för att ta sig till final.


Serbien var bäst igår. Jag gillar allt mer det reaggae-liknande balkan-partyt med Milan Stankovic och det var kul att Belgiens stillsamma singer/songwriter-ballad gick vidare. Faktiskt den första gången Belgien går vidare från en semifinal. Men jag tror inte att någon i den här semifinalen har någon chans att vinna på lördag. För imorgon kliver Israel, Azerbaijan, Kroatien, Armenien och för all del Sverige upp på scenen. Jag återkommer med tippning inför semi två.

 

 


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: