Schlager-Micke

2010-03-11
17:42:37

Tippning av finalen
Med två dagar kvar till finalen börjar det blir dags att knåpa ihop ett tips. Det talas mycket om hur svårtippad årets final är och det är den verkligen. Samtidigt hade finalen kunnat vara ännu mer oviss om man inte infört systemet med att avslöja vem som fick mest röster i varje delfinal. Då hade svenska folket troligen haft den klara uppfattningen att Darin och Peter Jöback måste ha fått flest röster i sina delfinaler och att finalen i första hand skulle vara en tuppfäktning de emellan. Så lär det knappast bli. Därför hoppas jag att de återgår till inte avslöja vem som fått flest röster till nästa år. Nu har ju folk blivit förvarnade om både Timoteij och Anna Bergendahls popularitet redan innan finalen och det lär bli betydligt färre höjda ögonbryn om någon av de skulle vinna än de annars hade blivit.  

Något som dock gör årets final speciellt svår att tippa är att sex av elva jurygrupper är utlänska. Nyligen presenterades vilka dessa länder var som skulle få avge sina röster i den svenska finalen. Det är Ryssland, Irland, Norge, Grekland, Serbien och Frankrike. Det ska bli oerhört intressant att se hur de lägger sina röster och hur mycket deras röster skiljer sig från de svenska jurygrupperna. Om det hade varit det vanliga jurysystemet tror jag att Darin, Salem Al Fakir och Peter Jöback hade legat bäst till men nu blir det väldigt mycket mer ovisst om den saken.

Jag betygsätter och tippar låt för låt efter startordningen. Nu kör vi.

1. Darin - You´re our of my life
Jag förstår inte alls storheten med den här dussinballaden som inte berör mig överhuvudtaget. Den innehåller inget nytt eller spännande och i jämförelse med Peter Jöback tycker jag inte alls att han levererar på samma sätt. Men Darins popularitet är stor och med hjälp av en hel del jurypoäng kan det nog bli en hög placering.

Betyg: 2
Tippad placering: 3


2. Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar
Pernillas schlagerpastish och konfettiregn gläder många konservativa fans. Även om jag kan gilla mycket från förr så tycker jag att man här plockat gammelschlagerns sämsta ingridienser till en smet som inte smakar något vidare. Pernilla är visserligen väldigt proffsig men samtidigt väldigt opersonlig på scen.

Betyg: 2
Tippad placering: sist


3. Andreas Johnson - We can work it out
Kanske den låt det pratats minst om inför finalen, upplagt för skrällvarning? Nej, knappast. Andreas har den otacksamma rollen att ha en låt i samma genre som Darin och Peter Jöback och jag har svårt att tro att hans rockballad kommer engagera särskilt många tittare.

Betyg: 2
Tippad placering: 9


4. Timoteij - Kom
Till skillnad från Andreas är Timoteij-tjejerna ensamma i sin genre med sin folkmusikpop och jag tycker nog att de har finalens starkaste refräng, utan att för den delen blåsa mig av stolen. De vann säkert mycket på sin utstrålning senast och nu när hälften av jurygrupperna är internationella får de ses som en dark horse i slutkampen. Men utgångstipset får bli att de hamnar strax utanför pallen.

Betyg: 3
Tippad placering: 4


5. Peter Jöback - Hollow
Peter är ett superproffs och gör allt rätt i rutan. Nummret är storslaget med all rök och alla laserstrålar och hjärtdunkningarna i slutet är effektfulla. Men låten saknar en stark refräng och utan en sådan, samt med konkurrens från liknande låtar tror jag inte herr Jöback har med slutsegern att göra.

Betyg: 3
Tippad placering: 6


6. Ola - Unstoppable
Låten är ett resultat av ett skickligt pop-hantverk och liksom Olas alla hits så är det mycket radiovänligt. Men nu är det ju tittarna och inte lyssnarna som röstar och som visuellt nummer lämnar Ola mycket att önska. Hur avslappanad man än är i rutan så räcker det inte att bara "ha kul på scen" i en sådan här typ av låt.

Betyg: 3
Tippad placering: 8


7. Jessica Andersson - I did it for love
I första delfinalen kunde man se en smått förtvivlad Jessica i uppsatt hår och jag tyckte direkt att låtskrivarna borde ha gett den här låten till någon annan. Men i Andra chansen var den en Jessica i utsläppt hår som plötsligt var helt avslappnad och nu satt allt som en smäck. Jag tycker att den här låten är finalens bästa. Men majoriteten lär inte hålla med mig om Jessica får nog vara mycket nöjd om hon lyckas komma på den övre halvan.

Betyg: 4
Tippad placering: 7


8. Salem Al Fakir - Keep on walking
Salems naturliga chosefria stil går hem i alla läger och då han tävlar med en låt med stark refräng så blir han givetvis livsfarlig. Enda problemet med låten är att den bara är en enda lång refräng som man hinner bli trött på innan låten är slut, men Salem är helt klar en vinnarkandidat.

Betyg: 3
Tippad placering: 2


9. Anna Bergendahl - This is my life
Annas avskalade singer/songwriterballad är visserligen skön bakgrundsmusik men ingenting som berör mig i större utsträckning. Men uppenbarligen har Annas tårfyllda framförande gått genom rutan och den artist som är personlig och sårbar med tittarna (som Sanna Nielsen var 2008) kan räkna med dröser av tittarröster. Låten är inte någon personlig favorit men jag tror att den drar det längsta strået på lördag.

Betyg: 3
Tippad placering: seger!


10. Eric Saade - Manboy
En klassisk Kempe-schlager som vi lärt känna hans låtar under senaste åren. Nummret är snyggt och effektfullt med en riktig kalldusch på slutet.  Även om Eric framför låten bra så tycker jag att hans avsaknad av personlighet gör att han inte kommer upp i Måns Zelmerlöv-klass. Det vore onekligen en paradox om en så typisk 00-schlager skulle vinna detta år då trenden har varit att man vänt upp och ner på de sedvanliga vinnarrecepten och låten är väldigt svårtippad men jag gissar att den inte når ända fram.

Betyg: 3
Tippad placering: 5
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: