Schlager-Micke

2010-03-15
19:20:34

Bobby Ljunggren historisk - igen

Jag intervjuar Bobby Ljunggren efter hans seger 2008 med Hero

För två år sedan skrev jag ett blogginlägg med rubriken "Bobby Ljunggren historisk". Då hade han som första upphovsman genom tiderna lyckats ta en trippel eftersom han var med och skrev såväl 1:an Hero som tvåan Empty Room som trean Lay your love on me. En historisk bedrift och dessutom med tre helt olika typer av låtar vilket visar på Bobbys bredd som låtskrivare.

Nu, 2010, lyckades Bobby vinna ännu en gång och det verkar som att allt Bobby tar i blir till guld. Segern i lördags var Bobbys femte genom tiderna vilket gör att han tangerar Lasse Holms rekord i antal segrar. Något som jag aldrig någonsin trodde skulle kunna hända eftersom Lasse Holm varit överlägsen i den här statistiken så länge jag kan minnas.

Som gammalt Lasse Holm-fan så måste jag ändå säga att Bobby i mina ögon inte bara tangerar Lasse utan har gått förbi. På lasses tid hade han bara nio andra bidrag att tävla mot (varav några av de nio ibland bestod av hans egna låtar). Nu finns det 31 konkurrenter och att lyckas dominera på det sätt Bobby gjort under det gyllene 00-talet är en otrolig prestation. Jag förstå inte hur den mannen gör men lyckas gör han uppenbarligen - i alla fall så länge vi talar Sverige. I Eurovision har Bobby en tredjeplats som bäst med Jan Johansens Se på mig och plumpen i protokollet är väl Charlottes 18:e plats med Hero. I det avseendet lyckades Lasse Holm bättre. Hans fem låtar placerade sig 8-3-3-5-7 vilket är ett stabilt och imponerande facit.

Och visst är det lite motsägelsefullt att detta år då de klassiska hitsen lyst med sin frånvaro, då de smalare mer alternativa låtarna varit framgångsrika och då de stora stjärnorna stannat hemma. Att även detta år står denne Bobby Ljunggren där som vinnare. Den ende som kan konkurrera i form av framgång är Fredrik Kempe och han kom 3:a med Manboy. När allt kommer till kritan var mycket sig likt trots allt.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: