Schlager-Micke

2010-06-08
17:11:07

Pajasbidragen har lämnat ESC

En av 00-talets märkligaste trender i Eurovision Song Contest var de så kallade "pajasbidragen". Låtarna som inte var mycket till låtar utan mer eller mindre spexnummer. Jag börjar se detta som en passerad epok i tävlingen för under förra årets tävling hade i princip alla sådana inslag försvunnit, liksom i år. Tråkigt tycker kankse vissa, skönt tycker jag. Och framförallt är jag överraskad över att pajastrenden försvann så snabbt. Det är bara några år sen som man befarade att hälften av alla bidrag i ESC skulle vara pajasbidrag i framtiden och man diskuterade huruvida Sverige borde skicka Robert Gustafsson istället för en seriös artist eftersom det är humor (eller "humor") som verkar gå bäst hem i Europa.

Pajastrendens kulmen nåddes 2007 i Helsingfors. Storbritannien tävlade med låtsas-flygvärdinnor, Rumänien sjöng en skämttext på massa olika språk i tokiga hattar, operasångarna från Lettland hade ännu tokigare hattar på sig och Frankrike tävlade med en låt med blandad skämt-franska och skämt-engelska. Störst framgång av pajasbidragen nådde dock det mest skruvade nummret av de alla - Folie-tanten Verka Serduschka från Ukraina som var nära att ta hem hela tävlingen men slutade tvåa. Frågan är hur utvecklingen i ESC hade blivit om Ukraina hade vunnit det året. Jag har svårt att tro att de här pajasbidragen skulle försvunnit så snabbt då.

Dessutom hade det varit ett väldigt problem för ESC:s trovärdighet om Verka Serduschka hade gått segrande. Och för mig som fan hade det varit väldigt svårt att försvara tävlingen inför den kritiska allmänheten, i alla fall i Sverige. Jag minns att jag drog en lättnadens suck när Serbien drog längsta strået det året med Molitva. Då behövde jag bara försvara tävlingen från all kritik om att "det är ju bara öststater som röstar på varann". Om Ukraina hade vunnit så hade det snarare blivit kommentarer som "du kan väl inte ta den där tävlingen på allvar som har en dansande folie-transa som vinner, det säger ju sig självt".

Men året efter, 2008, så misslyckades alla skämtbidrag med att gå till final (förutom Spaiens dataspels-reaggae som var direktkvalificerad). Hur kunde det vända så snabbt? Förmodligen för att uppdelningenn i två semifinaler gynnade de mer kvalitativa bidragen. Nu blev det 17-18 låtar i en semifinal istället för 30 och man behövde inte vara jätteextrem för att sticka ut från mängden och få en telefonröst. Eftersom plötsligt mer än hälften av låtarna gick vidare så kunde mer sofistikerade, anonyma låtar ha en chans och kvalitetsskillnaden i finalen har därefter varit enorm jämfört med åren innan.  

2007 var som sagt kulmen på 00-talets pajastrend men de som verkligen fick fart på den här trenden var Österrike. Tillsamman med Litauen har de en sak gemensamt - de har alltid floppat under de senaste 20 åren förutom en gång, när de skickat en riktigt tramsbidrag. I Österrikes fall var året 2003 och de tävlade med komikern Alf Poier som skickade det mest urflippade bidraget i ESC:s historia dittills och det räckte ända till en 6:e plats. Så här såg det ut då


Kommentarer:
#1: Susanne

Hej!

Jag hoppas att du eller någon av dina läsare kan hjälpa mig! Jag och min man ska vara toastmasters på ett bröllop på lördag och brudparet är schlagerfans. Vi tänkte därför ha ett schlagertema och letar nu efter intro-låten för melodifestivalen som har använts de senaste åren. Det är inte den låten som är den klassiska eurovision-låten. Den här är med disco-aktig och användes, om jag kommer ihåg rätt, första gången när Peter Settman var programledare. Någon som vet vilken jag menar och kan hjälpa oss att hitta den? Tack!

/Susanne

2010-06-14 @ 20:24:26
#2: Micke

Hej Susanne!

Den låt som använts som signatur till MF under 00-talet är Relight my fire med Dan Hartman. Kolla upp den!



Man har ibland även använt en låt med the Attic, är osäker på vad den heter dock.



//Micke

2010-06-15 @ 14:06:01
#3: stege

inte ett inlägg på månader. tagga till nu

2010-10-29 @ 19:58:55
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: