Schlager-Micke

2010-01-10
19:17:45

00-talets sämsta Melodifestivalbidrag
Jag anammade med glädje Britas förslag om att även göra en lista över decenniets sämsta låtar. En lista som definitivt är svårare att göra eftersom man behöver lyssna in sig igen på låtar man glömt. De sämsta låtarna har ju sällan gått varma i I-poden eftersom de är just - dåliga. Jag sa spontant att konkurrensen är minst sagt tuff men när jag kollar igenom startlistorna för decenniets tio festivaler, och i synnerhet de åtta år då det varit 32 låtar som deltagit, så är det förvånansvärt få kalkoner. Melodifestivalen här sällan sänkt sig till parodiska nivåer utan urvalsjuryn har mestadels hållit uppe en riktigt hög lägstanivå. Bara under ett vanligt Eurovision-år deltar fler kalkoner än det gjort under hela 00-talet i Melodifestivalen i mitt tycke. 

Jag har valt att plocka fram de fem sämsta bidragen och där har jag försökt att väga in så många aspekter som möjligt. Vissa låtar klingar väldigt illa i mina öron då jag inte alls förstår själva musikgenren, även om låten i sig kan vara hyfsad i sin genre. Andra låtar funkar att lyssna på på CD men föll pladask när det framfördes i tävlingen och så finns det låtar som bara är dåliga. Den här listan rymmer nog lite av varje och jag börjar med den femte sämsta låten och vandrar uppåt (om man nu kan tala om uppåt i sådana här fall...)

5. Kuddkrig - Pandang (2006)


Jag förnekar inte att det finns en viss charm i all naivitet som den här låten innehåller. Inte minst texten om att växa upp med turtles-gubbar för att snabbt inse att man blivit för gammal för stureplan. Men att gammal som ung borde sluta upp i ett härligt kuddkrig. Låtens refräng är stor lyrik:
Jag vet, om vi kommer igång
Kasta kuddar, natten är lång
Dansa salsa alla tillsammans
Ta min hand och na-na-nanana
Men som låt betraktat är den genomusel och det låter ju nästan som att killarna i Pandang "rappar falskt" hur nu det är teoretiskt möjligt.


4. Lovin your feen - Kwanzaa (2005)


En av de låtar som fått minst antal tittarröster sen systemet med delfinaler infördes 2002 och det är fullständigt välförtjänt. Det här är inte charmigt utan bara obegripligt och extremt irriterande att lyssna på.


3. Clubbin - Adis black widow (2007)


Det har funnits sämre låtar i den här tävlingen under 00-talet men jag har ta mig tusan aldrig sett ett sämre framträdande. Hade det här varit klockan två på Gröne jägarns karaoke så hade det bara varit dåligt. I det här sammanhanget är det fullständig katastrof och det var knappast så att de hade otur när det väl var direktsändning. Jag satt med på repetitionerna under den här delfinalen och där lät sången så illa varje gång att pressfolket skrattade i bänkraderna.


2. En värld som alltid brinner - Rickard Sköld (2002)


Rickard Skölds skola för att misslyckas i Melodifestivalen:

1. Välj en menlös låt som inte gör en människa glad.
2. Le inte i onödan, helst inte alls
3. Försök att efterlikna ljudet av en dörr med knarrande osmörjda gångjärn när du sjunger
4. och så det viktigaste: För vidare Christer Sandelins arv från 80-talet och sjung konstant med amerikanska rrrrr. Så att det blir "I en värld som alltid brinnerrrrrreeeeee"

check, check, check, check - så lätt gick det att göra 00-talets näst sämsta MF-bidrag


1. Ready for me - Rickard Engfors och Katarina Fallholm (2005)


Dubbelt Rickard i topp och det här är faktiskt en överlägsen förstaplats. Ingenting kan bli värre. Det här är inte musik, det är tre minuters ren tortyr.

Kommentarer:
#1: Oskar

Underbart Micke, tänkte göra en egen lista, men jag tror du prickade in de flesta i toppen:) Aftonbladet skrev 2002 om Richard Skölds bidrag: Utstrålning som en disktrasa=)

2010-01-10 @ 23:40:58
#2: Pierre

Kul lista! Och alla fem hör helt klart till de fem sämsta!

2010-01-11 @ 06:55:46
#3: Hasse

God fortsättning på det nya musikåret!



Sorry men du får bara 4 rätt av 5 möjliga.

Så här ser min lista ut:



1.Clubbin - Addis Black Widow (2007)

2.En värld som alltid brinner - Rickard Sköld (2002)

3.Lovin´ your feen - Kwanzaa (2005)

4.Yeah Yeah - The Elefantz (2006)

5.Ready for me - Rickard Engfors och Katarina Fallholm (2005)



"Ready for me" var mycket bättre live än i TV-produktionen.



Rickard Skölds låt hade jag helt glömt, kanske beroende på att det var innan jag började flacka runt Sverige på deltävlingarna. När jag tittar på den nu så platsar den lätt på 5-sämsta listan.

---------

Det är väl snart dags för release av din bok på ICA-förlaget va?

2010-01-11 @ 07:34:54
#4: Micke

Tack för kommentarerna:-)



Oscar, aftonbladets beskrivning är klockren och jag hade gärna använt den själv men det hade ju varit stöld;-)



kul att se din lista Hasse. Jag är i princip helt enig med dig. Om det hade gått att klämma in en 6:e plats så hade det blivit the elephantz. Den och pandang är helt likvärdiga i sin uselhet men det fanns lite roligare saker att skriva om Pandang så den fick dra det "längsta" strået i det här fallet.



Boken släpps preliminärt 8 mars. Jag återkommer om det när det börjar närma sig.

2010-01-11 @ 12:59:53
#5: Patrik

Dubbelt Richard och dubbelt Växjö i topp... jaja.. du har ganska bra smak ändå... säger jag som tippade engfors till final på en viss hemsida... det fick jag äta upp, men jag gillar inte alls låten så där håller jag nog med dig.. Alla FEM låtarna är dock bättre än Verka Serduschka!

2010-01-12 @ 13:52:07
#6: Oskar

Hmm...Razborka med Nicole får inte glömmas heller...för skönsångens skull;)

2010-01-13 @ 00:19:18
#7: Micke

Oskar. Razborka är nog den sämsta låten under de senaste två åren i MF. Men startfälten har år för år blivit mer och mer kalkonfria för de värsta rötäggen var med 2005-2007 i mitt tycke

2010-01-13 @ 09:21:35
#8: Kris

Jag ÄLSKAR "I en värld som aldrig brinner", i alla fall på skiva. Mycket skön pastische "Ordinary World" med Duran Duran, oh absolut ett av de bättre låtarna 2002.

Clubbin är ju hur bra som helst på skiva, och Ready for Me är också riktigt bra!!!

2010-01-18 @ 11:43:45
#9: Micke

Kris, visst var det tack vare dig som "I en värld som alltid brinner" överhuvudtaget kom med i tävlingen?

Jag förlåter dig aldrig;-)

2010-01-19 @ 22:05:53
#10: Kris

Inte BARA jag ;-)

2010-01-21 @ 17:41:11
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: