Schlager-Micke

2010-02-27
15:07:43

NEO briljerade på genrepet

Linus "NEO" Ingelsbo. Ska han trolla fram en finalplats med sin guldstav ikväll? Foto: Andreas Nilsson Melodifestivalklubben

Efter tre veckor som varit som en enda lång likvaka i årets Melodifestival så tänder det för första gången till ikväll. Startfältet i Malmö tillhör inte historiens bästa delfinal, långt därifrån, men det är en stor uppryckning jämfört med det vi fått höra tidigare i år. Här finns äntligen det jag efterfrågat - de riktiga hitsen, de riktiga hookarna och det intressanta är att de inte finns hos storfavoriterna på förhand, Peter Jöback och Pernilla Wahlgren. Årets stora utropstecken för min del är NEO. Håll utkik på startnummer tre ikväll.

För första och enda gången i år så är jag pressackrediterad och därmed på plats på genrepet som hölls i Malmö arena igår kväll. Arenan var fullsatt och publiken var som genrepspublik brukar vara, d.v.s. halvseg. Det är alltid en väldigt skillnad på publiken i sändning och på genrepet (utom möjligtvis i Göteborg där är publiken alltid som uppskruvade duracellkaniner, jag önskar att hela Sverige vore så).

Men startfältet i Malmö är starkt och mina förväntningar var som högst satta på startnummer tre, NEO och låten Human frontier. Det talas oändligt mycket om Mika-kopplingar här. Något som NEO var ganska trött på när jag pratade med honom efter genrepet men jämförelserna saknar ju inte helt logik. NEO är nästan parodiskt lik Mika till utseendet och båda sjunger falsett i glatt sprudlande uptempo-nummer. Samtidigt tycker jag att Human frontier musikaliskt ligger närmast BWO på sitt bästa humör och den här låten är just det jag saknat under hela MF-turnén - en riktigt sprakande hit. Någon större tilltro till finalplats vågade jag dock inte ha eftersom jag vet att allt för många inte delar min musiksmak men jag blev desto gladare när jag fick se publikundersökningen efter genrepet. 840 personer tillfrågades och resultatet innebar att NEO fick överlägset flest röster! Fler än Peter Jöback och Pernilla Wahlgren tillsammans!! Kan detta verkligen stämma, undrar ja smått chockerat. Men publikundersökningen brukar stämma ganska väl överens med slutresultatet och jag hoppas verkligen att det gör det den här gången. NEO är mannen som kan rädda årets festival om han går hela vägen.

Peter Jöback går ut sist av alla och gör ett majestätiskt nummer där han liksom äger scenen på ett sätt som bara en riktig stjärna kan. Han gör allt rätt. Sången sitter perfekt, låten är som gjord för honom och kameror har han kunnat fånga i sömnen sen han var 18 år. MEN, jag tycker fortfarande att refrängen i hans bidrag Hollow är för tam. Men jag skulle bli mycket förvånad om herr Jöback skulle missa en finalplats.

Den största positiva överraskningen för mig är gruppen Lovestoned som med sin Ace of base-inspirerade sommarreaggae ger bra vibrationer. Man har svårt att inte ryckas med i sommarlunken när de glada Lovestoned intar scenen. Skrällvarning!

Skrällvarning men åt fel håll är det för Pernilla Wahlgren. Hennes Jag vill om du vågar är en gammal hederlig praktschlager men tyvärr på tok för förutsägbar. Pernilla har de senaste dagarna drivit en "rädda schlagern"-kampanj eftersom hon tycker att det varit på tok för få schlagers med i tävlingen de senaste åren. Jag har full sympati för hennes uppfattning men tror att detta schlagerförsök riskerar att motverka sitt syfte. När folk hör Jag vill om du vågar så riskerar de att tänka att "var det så här Melodifestivalen lät förr?? Då var det ju fan inte bättre förr..."

Kommentarer:
#1: Fisken

Neo lät ju som Musse Pigg på LSD, kändes inte genuint för fem öre. Tycker Begendahl var klart bäst i det här startfältet som i övrigt var svagt. Låten "Idiot" och Py Bäckman var ju parodi på musik, tyvärr dålig sådan, ska det vara uselt ska det vara uselt med klass, som Christer Sjögrens "I love Europe".



Mitt tips är att Darin eller Bergendahl tar hem det i Globen.

2010-02-27 @ 23:19:01
#2: Micke

haha. Musse Pigg på LSD. Du blir allt vassare på dina formuleringar måste jag säga fisken

2010-02-28 @ 18:39:45
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: