Schlager-Micke

2010-02-22
10:57:01

Charmig skräll i ännu ett trist startfält

Ursäkta att jag uppdaterat bloggen så dåligt nu mitt under brinnande Melodifestivaltider. Dels så måste jag villigt erkänna att OS tagit fokus från MF för min del under veckan som varit. Dels för att årets Melodifestival håller på att bli den sömnigaste på år och dar. Ja, den svagaste Melodifestivalen sen delfinal-systemet infördes 2002 rentav, jag återkommer till det.

Först om lördagens delfinal i Göteborg där jag var på plats i Scandinavium. Jag satt på rad 7 på främre parkett så sikten var riktigt bra (bortsett från en man med gigantiskt huvud som satt snett framför mig, men sådant är ju svårt att förutspå..). Den här gången hade jag faktiskt inte hört någonting av låtarna innan själva tävlingen. Inte ens en-minuters-klippen på webben så jag körde verkligen taktiken "inte öppna julklapparna innan julafton" den här gången. Men jag blev inte särskilt imponerad av det gick fick se och höra i Scandinavium. Alcazar hade sitt svagaste bidrag i tävlingen hittills. Som alltid gör de en fullt kompetent scenshow men "hooken" i Headlines känns för svag. Jag var heller inte särskilt imponerad av den största favoriten, Darin. You´re out of my life känns som en dussinballad som man hört förr. I balladgenren var jag i så fall mer imponerad av Ertik Linders bidrag. Visst, det är präktigt så det räcker och blir över men jag tyckte att kören och stämmorna gav låten den tyngd den behövde. Men att Darin inte fick flest röster var fullt förståeligt, även om det var överraskande.

Och på tal om överraskningar så var ju tjejgruppen Timoteij årets första riktiga knall. Inte mig emot. Jag gillar draget i låten och de Sarek-vibbar det gav. Men refrängen når inte upp till Sareks Genom eld och vatten men tjejerna gick verkligen genom rutan och i ett så jämntjockt trist startfält så var det på tiden att de ruskade om ordningen lite. För årets Melodifestival är som sagt svag.  

Det har inte berott på att det varit för många kalkoner som skämt ut tävlingen. Ett sådant problem är väl närmast ett lyxproblem i jämförelse med årets problem. För nu handlar det om mer grundläggande problem. Var är hitsen? Var är stjärnorna? Var är snackisarna? Jag tycker inte att något bidrag i år har gett känslan av vinnare. En känsla som man normalt sett får flera gånger under en MF-turné. Den sista delfinalen brukar av tradition vara den starkaste och det är bara att hoppas att det stämmer med råge den här gången.


Kommentarer:
#1: Fisken

Tror mer det handlar om att mediahypen inte varit vad den brukar inför och under årets schlager. Som du nämner så har OS tagit fokus från tävlingen, det gäller nog inte bara dig utan både utrymmesmässigt i kvällsblaskorna och att svenska folket i allmänhet är rätt intresserade av OS. Sen tror jag folk i allmänhet (och kanske även media) har lessnat lite på att vi de senaste åren har floppat totalt i Europa, det har tagit udden av alla dessa deltävlingar och engagemanget i stort tror jag. Men, jag tycker att helgens tävling hade två utropstecken med i startfältet, båda gick till final och Darin borde ro hem det här nu, jag tror också att den låten kommer ha en bra chans i ESC småningom (även tjejgruppen kan passa rätt bra där).

2010-02-22 @ 18:02:08

Håller med! Tyvärr är ju startfältet i Malmö årets sämsta. Åtminstone efter en genomlyssning.

2010-02-22 @ 23:05:04
#3: Anonym

Jag tror inte att Darin kommer att ta hem det hela i Globen, historien talar helt emot det. Alla låtar som vunnit finalen sen 2002 fick också flest röster i sin delfinal. Visst kan det ske en ändring i år men jag har svårt att tro det med tanke på hur uddlös Darins ballad var. Och att det inte bara räcker med namnet för att vinna det har bevisats tillräckligt många gånger i den här tävlingen.



Rimligen borde vinnaren vara någon av de fyra låtar som vunnit sina delfinaler och där hittar jag ingen egentlig vinnare - inte än så länge i alla fall.

2010-02-23 @ 17:36:01
#4: Fisken

Tror att Darin har en låt som växer med ytterligare en lyssning. Kan det ha varit så att folk struntade i att rösta på honom för att han var så förhandstippad att ta sig vidare?

2010-02-23 @ 20:35:44
#5: Micke

Det argumentet att folk "glömmer att rösta" brukar ofta framföras nära stora artister inte vinner i MF men om man ser till hur det röstas i delfinalen respektive finalen så brukar det sällan vara någon stor skillnad. Så det finns ingen grund för att TV-tittarna skulle agera på det sättet. I så fall glömmer det att rösta på den kända artisten även i finalen

2010-02-23 @ 22:09:57
#6: Brita

Till skillnad från dig Micke ;) så tyckte jag att Darins låt var riktigt riktigt bra och kände att äntligen en bra låt i årets melodifestival! Jag tror på den i ESC och nu hoppas jag bara att den vinner i Globen, även om statistiken nu talar emot det... Om det inte kommer något bättre på lördag förstås?

2010-02-23 @ 22:54:53
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: