Schlager-Micke

2010-04-19
20:51:53

I´m still alive
Om ni nu hade hunnit bli oroliga så kan jag meddela att jag fortfarande är fullt levande även om jag varit synnerligen dålig på att uppdatera den här bloggen. Jag måste medge att schlageryran varit betydligt mindre för min del i år jämfört med tidigare. Men jag hoppas att det tillfälliga nykterhetstillsåndet botas inom kort. Kanske redan på söndag då jag ska till Göteborg för den årliga "inför-träffen" med Melodifestivalklubben. Då ska vi kolla på samtliga ESC-bidrag i år och sätta de traditionsenliga poängen 1-12. Än så länge har jag bara hört mindre än hälften av låtarna i år och det som slår mig hittills är att låtarna i år spretar betydligt mindre än de gjort de senaste åren. Genremässigt låter det betydligt mer traditionellt vilket innbär en hel del vanliga poplåtar (helt "okonstiga" poplåtar och bara det är ju lite konstigt...) samt en hel drös med ballader.

En av de låtar jag fastnat för hittills är Frankrike. Det är et land som brukar blanda högt och lågt i den här tävlingen, men de senaste åren har det mestadels varit högt. I år tävlar de med en genre som jag tycker har saknats på tok för mycket i ESC - en sommarplåga. Ni vet de där triviala, glada, enkla låtarna som doftar strandpartaj och stadsfestival. Som inte talar till intellektet utan till ett svettigt dansgolv. Varför har de varit så sällsynta i tävlingen? Go Frankrike!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: