Schlager-Micke

2009-05-12
23:28:44

Sverige vidare i usel TV-sändning
Låt oss börja med det positiva från semifinal 1 som just är slut. Sverige är i final! Malena kan somna stolt i natt och Sverige har fortfarande aldrig någonsin missat en final i ESC (förutom de tre år på 60- och 70-talet då vi frivilligt valde att avstå). Det är ett fantastiskt facit och Malena gjorde ett bra jobb på scen. Däremot var det konstigt mixat med kören eftersom de hördes oerhört mycket mer nu än i Globen. Ja, de hördes t.o.m. för mycket.

Det andra positiva var att de flesta värdiga finalisterna blev just finalister. Folket röstade bra den här gången och jag fick in 8 av 10 finalister. Det var mina chansningar Makedonien och Vitryssland som inte gick hem samtidigt som Island trotsade alla mina farhågor. Yohanna var inte bara stabil - hon var helt enkelt snyggast och bäst ikväll. Kvällens drottning och en oerhört värdig finalplats för Island.

Jag som brinner så mycket för den här tävlingen kan ändå inte känna mig helt glad för kvalitén på den här TV-sändningen var under all kritik. Om man tycker att SVT:s bildproduktion under Melodifestivalen gör en åksjuk med alla glidningar, inzoomningar och kameror som ska växlas varannan sekund så var det rena söndagspromenaden i jämförelse med det vi fick se ikväll. I vissa låtar fick man nästan gissa sig till vem artisten var eftersom bildproducenten ibland knappt visade någon närbild på artisten. Turkiet blev t.ex. fullständigt sönderklippt. Dessutom verkade bildproducenten älska två typer av bilder: utzommade och extremt utzoomade. Vad är det för vits med en utzoomad bild där man ser en ödslig arena som var långt ifrån fullsatt?

Programledarna får 90-talets programledare på Z-TV att framstå som superproffs. Det var gapigt, dålig engelska, stereotypa skämt och enbart flamsigt. Lägre än så här kan inte programledarkvalitén sjunka.

Kamerateamen hade uppenbarligen inte orkat kolla upp var ländernas fanclub satt. Efter ett lands bidrag brukar det höra till att landets fans zoomas in. Nu blev det en ren slump om de lyckades pricka rätt i sin inzoomning av fansen. Amatörmässigt!

Det finns dock en fördel - TV-mässigt kan det inte bli sämre så jag ser fram emot torsdagen då startfältet dessutom är vassare än det var idag.

Kvällens bästa framträdanden

1. Island
Så vacker, så tonsäker, så bäst

2. Israel
Noa & Mia Awad lyckades med små enkla medel förvandla den anonyma fredssången till en genuin, känslosam och varm sång. Starkt jobbat!

3. Andorra
Susanne Georgi gick ut som startnummer 7 men var den första som lyckades förmedla någon slags personlighet genom rutan. Hon var lika avslappnad som låten och hade förtjänat att få gå vidare.


Sämsta framträdandet

Belgien
Copycat. Var sångaren full eller? Markoolio hade garanterat gjort en bättre Elvis-pastisch än det här buskisframträdandet.

Kommentarer:

Jag fick in 10 av 10 finalister! Härligt med Sverige i final. Snyggaste scenen någonsin. Men dåligt ljud. Och den kvinnliga programledaren behöver nog öva lite på sin franska... Skrikiga programledare med dåligt manus. Men skön mellanakt med klassiska sånger.

2009-05-13 @ 07:16:24
#2: Kitty

Jag håller med dig i allt gällande bildproduktionen. Fruktansvärd på alla sätt.



Däremot håller jag inte med om ljudet. I min TV lät Sveriges bidrag bättre än någonsin. För första gången kunde jag faktiskt höra texten i verserna. Det har jag aldrig gjort tidigare.



Malena gjorde ett superbra jobb. Snacka om bäst när det gäller. Och hon kommer att vara ännu bättre i finalen.

2009-05-13 @ 08:28:15
#3: Hasse

Jag håller med dej på de flesta punkterna vad det gäller TV produktionen. Den var undermålig både vad det gäller bildproduktion och ljudkvalité.



Härligt att Malena gick till final, det skulle blivit en "avslagen" final om hon inte gjort det.



Shirley och Edward var helt OK som kommentatorer, men tråkigt att deras ljud låg lite före när kuverten öppnades...

2009-05-13 @ 08:34:58
#4: Anton

Håller också med dig, Micke, vad gäller bildproduktion och skrikiga programledare med uselt manus. Synd att de dragit ner Malenas mick så mycket. Kören hörs lite för mycket i förhållande till henne. Riktigt tydligt blev det när nästa bidrag kom och solisten/solisterna (kom inte ihåg vilket) brummade på som om Malena skulle ha haft minsta rösten av alla.

Håller däremot inte med om Island. Tycker hon kom vidare på nåder genom hennes vackra röst, men vad var det för låt??? Fullkomligt urtråkig!

2009-05-14 @ 08:49:38
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: