Schlager-Micke

2009-05-13
23:03:24

Många storfavoriter väntar i semifinal 2

De riktigt stora elefanterna i årets Eurovision väntar nu imorgon och Sverige ska vara glada över att de slipper slåss i det här getingboet. Semifinal två bjuder på såväl det bästa som det sämsta i år - det är bara att hoppas att produktionen inte är sämre än det sämsta bidraget men jag tar inget för givet längre.

Nåväl, ett tips ska jag försöka mig på i alla fall. 10 ska gå vidare, men det här startfältet kan jag inte dela in i säkra, troliga och chansningar. Jag tror helt enkelt på följande länder till final: 

Norge
Årets storfavorit ska ju bara till final och inget talar emot det. Att norske Alexander skulle missa final är ju ungefär som att Carola skulle missa final i Melod.......förresten, glöm den jämförelsen.

Ukraina
Jag tycker personligen att detta är en av årets sämsta låtar men ukrainarna kan sin sak i den här tävlingen. De jobbar envist på att förvandla ESC till en tävling där man inte ska behöva ha på ljudet under sändning - bara se TV-bilden. En seger i finalen vore en katastrof för ESC men till final går de likt förbannat.

Azerbaijan
En modern sommarplåga med orientaliska inslag som lyckas förena det mesta i de här tre minuterna. En stor konkurrent till Norge om slutsegern.

Grekland
Gay-ikonen Sakis Rouvas har till skillnad från 2004 en riktigt bra låt den här gången och då kan det ju bara inte gå snett.

Albanien
En av årets absolut bästa låtar. Om nu bara lilla Kejsi Tola klarar av att leverera den här fartiga dängan så bör det absolut vara final.

Litauen
Låten är ingen hit och Litauen inget land som brukar lyckas men de har haft en oförskämd tur i år i fördelningen av röstande länder. De har fått med båda sina grannar Estland och Lettland + Irland som av någon anledning alltid ger Litauen höga poäng. De har 30 poäng redan där och behöver bara ca 15 poäng till för att gå vidare. Det tror jag de klarar.

Moldavien
Ett ösigt, skönt, galet Balkanparty som kommer att smitta av sig på TV-tittarna. Det här blir man glad av och blir man glad röstar man.

Estland
Jag har inte riktigt förstått storheten med den här låten men enligt alla odds så ska Estland äntligen klara att kvalificera sig till final i år. Så många oddssättare kan rimligen inte ha fel och jag kan tänka mig att juryn räddar den här låten om TV-tittarna sviker.

Danmark
Medans många länder alltid skickar solo-brudar så är nog Danmark det enda landet som aldrig skickar tjejer att tävla. De skickar alltid en kille och i år heter hans Niels Brinck. Låtar i mid-tempo som den här är definitivt inget givet segerrecept utan här hänger det på att han ska göra det som hans kollega Simon Mattew lyckades med förra året - att bli personlig med TV-tittaren. Med för det krävs det närbilder och de verkar inte existera i den här bildproduktionen. Men hur som helst så är det lite mer som talar för, än emot, ett danskt avancemang.

Nederländerna
De blev fullständigt hyvlade av ett åldersfascistiskt inför-råd i SVT:s program. Få sa något om låten utan slutsatsen var att om man är gammal så ska man veta sin plats. Jag vet att jag är ute på lite hal is här när jag tippar denna vidare men jag kan inte låta bli att gilla den här låten. Och om de lyckas förmedla någon slags glimt i ögat i sitt framträdande så har de definitivt chansen. De går trots allt ut sist och låten är en perfekt avslutare med sitt över-mastodontiska slut.


Kommentarer:
#1: Brita

Hej Micke! Har du tänkt på att Nederländernas låt låter precis som "sköna sommar" från solstollarna? Jag tror det är därför du inte kan låta bli att gilla den!!?

2009-05-14 @ 07:52:02
#2: Anonym

Jag tror att Ungern kan ha en chans att nå final och att Cypern har en chans att bli juryns val.

Anledningen till Irlands höga poäng till Lettland och Litauen är nog i första hand diaspora - de har haft en hel del inflyttning därifrån framförallt sedan Baltstaternas EU-inträde.

Jag tycker f.ö. det är anmärkningsvärt att Litauen fick 12 poäng av OGAE Rest of the World i inför omröstningen. Har den låten något som vi i Europa av någon anledning missar?

2009-05-14 @ 12:23:34
#3: Micke A

Missade namnifyllandet, men ovan var min post iaf :)

2009-05-14 @ 12:24:32
#4: Sofia

Heja Norge och Azerbajdzjan säger jag!

2009-05-14 @ 12:43:45
#5: Fisken

to 09-05-14 17:30 Kupong skapad to 09-05-14 17:30 1.55 105.00 SEK 162.75 SEK öppen

105.00 SEK 162.75 SEK



Nu har jag lyssnat på ditt råd och satt mina sista ören på Albanien - måtte det hålla!



2009-05-14 @ 17:31:32
#6: Micke

Är det föräldrapenningen som är satt på spel nu fisken? Jag hoppas jag inte blåser dig på några slantar. Go albania!

2009-05-14 @ 18:22:52
#7: Fisken

Det blir inga leksaker till barnen om inte

Albanien tar sig vidare!

2009-05-14 @ 19:56:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: