Schlager-Micke

2009-05-11
22:09:31

Ingen solklar finalplats för Malena
En dag kvar till den första semifinalen i årets Eurovision och jag tycker att båda semifinalerna i år håller högre kvalitet än de båda semifinalerna förra året. Då fanns det enormt mycket skit i startlistan men den gången slutade det så lyckligt att i princip allt skräp resandes bort till finalen som till slut höll hög klass. I år tror jag finalen per automatik kommer att bli bättre än de senaste två årens, ja kanske de senaste tre årens finaler. Så pass mycket bra låtar finns det i år. Men nu ska jag ägna resten av texten åt det som min hjärna ägnat stora delar av den senaste tiden åt - att tippa. 

10 låtar ska gå vidare från semifinalen. 9 av de röstas fram av TV-tittarna, den tionde väljs av en jury. Vi börjar med de säkra finalisterna. 


3 Säkra

Turkiet
Det finns några få länder som i princip skulle kunna skicka en kossa som idisslar på scen och ändå gå till final eftersom de har så stor egen befolkning i så många länder som röstar på sitt eget land. Turkiet är ett av de länderna. Men att de går till final i år beror inte bara på att de är Turkiet. De har en riktigt bra låt, Turkiets bästa bidrag sen 2004, och i finalen är de troligen med i topp-5.

Armenien
.....är ett land med nästan samma förutsättningar som Turkiet. Så även om jag inte fattar nånting av den här låten (som de fortfarande inte kan bestämma sig för vad den ska heta..) så är det en given finalplats.

Bosnien
En stämningsfull, dramatisk, melankolisk låt som passar perfekt med att gå ut sist i startfältet. Jag hör redan nu hur applåderna kommer att dåna under instrumentalpartiet efter första versen. Grattis Bosnien!


4 Troliga


Finland
Bara grejen att vår melankoliske granne bjuder på glad E-type-disco är i sig värt en finalplats men faktum är att låten är riktigt bra. Lose control bjuder på kvällens vassaste refräng och de har dessutom ett bra startnummer. Lite oroande dock att höra rapporterna från Moskva att det inte riktigt funkar på scenen för Waldo´s people, men jag tror att det räcker ändå.

Sverige
Jag tror inte att det är stor risk att folk glömmer bort Sverige i år. Operadisco kan ju knappast beskyllas för att vara hissmusik. Samtidigt är det en genre som inte testats ofta i de här sammanhangen och Malena har fått ett uselt startnummer när hon går ut efter Vitrysslands pampiga nummer. Men jag är säker på att Malena kommer att göra bra ifrån sig och hon går genom rutan så jag tror att det blir final för Sverige.

Malta
Att jag tror Malta går vidare beror på två skäl. Nej, det handlar inte om sångerskan Chiaras fantastiska facit i ESC tidigare med en andra och en tredje plats. Det skiter folk fullständigt i. Det beror inte på låten för den är inte särkskilt bra. Utan det beror på att Chiara har en förmåga att sjunga rakt in i folks hjärtan och förmedla en genuin känsla. Det andra argumentet är startnummret. Det passar perfekt för en powerballad att ligga i slutet. Men jag gråter knappast tårar om hon floppar.

Portugal
Förra året bröt de sin förbannelse och gick till final. Den första portugisiska framgången på länge i ESC och den var synnerligen välförtjänt. I år är jag inte lika imponerad av deras bidrag. Det är inte pampigt och "hookigt" men däremot ganska mysigt. Och tack vare att de går ut sent kommer folk att komma ihåg de. Med ett tidigt startnummer tror jag det hade varit goodbye.


3 chansningar

Vitryssland
Oddsen talar helt emot att Vitryssland går vidare och de har inget bra facit under de senaste åren att gå vidare från semin. Men jag gillar verkligen den här låten. Killen må se ut som en golvmopp men han sjunger bra och han lär få enormt jubel från publiken nu är ESC arrangeras hos Vitrysslands enda kompis, Ryssland. Jag säger final.

Makedonien
Appropå semifinalhistoria så har Makedonien en fantastisk förmåga att alltid krångla sig vidare till final. De har gjort det varje år utom förra året. Men då berodde det på att Sverige tog deras plats genom att vara juryns val. Hade TV-tittarna fått bestämma hade de varit i final även då och något säger mig att de lyckas krångla sig dit i år igen med de här pudelrockarna.

Israel
Nej, jag tror inte att folket röstar vidare den här mediokra trallen till final men jag har en känsla att de kan bli juryns val som den tionde finalisten. Jag hoppas innerligt att juryplatsen går till Island istället, men det är inte omöjligt att det blir Israel.


3 floppar

Schweiz
Oddsen är låga för att Schweiz ska gå vidare och även om jag kan gilla den här lite synth-rockiga Kent-dängan så är det knappast någon musik som brukar generera många röster i ESC. Nej, jag tror juryn är deras enda chans.

Island
Det tar emot att säga för jag tycker att Island förtjänar en ny finalplats även om sångerskan är relativt blek - men jag befarar en flopp.

Montenegro
Den låt jag gav 12 poäng i inför-röstningen. Okej, bäst av alla är den kanske inte men refrängen är riktigt bra och det är en grym floor-filler. Synd bara att jag inte tror att övriga Europa håller med mig...


Kommentarer:
#1: Micke A

Jag håller inte alls med dig om Malta! För mig är "What if we" det i särklass bästa som den otroligt begåvade Chiara har levererat till ESC, den knäcker både "The one that I love" och "Angel" med hästlängder. Otroligt maffigt arrangemang, får rysningar när det stegrar sig mot slutet! Och texten är jättefin.

Portugal önskar jag gärna i final och visst vore

det väldigt roligt om den önskan kunde infrias! Den

är som en skön smekande atlantbris på något sätt

och tilltalar verkligen romantikern i mig.

Israel och Vitryssland tror jag inte ett dugg på,

tror inte någon av dem har mycket att hämta vare

sig hos jury eller publik, däremot skulle jag flytta upp Montenegro en kategori. Det är ju en helgjuten popdänga och inte är det väl omöjligt att juryn kan ha förbarmande över den?

Nu tror jag ju inte den går vidare, men jag kan bara inte låta bli att hålla en liten tumme för Belgien också... ;)

2009-05-12 @ 00:11:13
#2: Micke A

Hmm.. kul format det blir med copy and paste från wordpad!

2009-05-12 @ 00:12:10
#3: Madde - Gylleneskor

Nej vad roligt! Jag håller precis med dig som du placerat in länderna i dem olika "kategorierna". Men jag har ändå gjort min lista om vilka jag tror går vidare...

2009-05-12 @ 14:11:39
#4: Micke

Jag är väldigt spänd på hur Belgien kommer att se ut på scen. Det känns som den kan toppa likaväl som floppa - för låten är en sån där som jag inte kan bestämma mig för om jag gillar eller inte.



Madde, coolt att vi lyckats tippa helt lika. Bara hoppas att vi båda har rätt också;-)

2009-05-12 @ 19:16:07
#5: Fisken

Så här går det:



Går Iceland till final? Schlagerfestivalen Nej 4.00



Går Belarus till final? Schlagerfestivalen Ja 2.30



Går Armenia till final? Schlagerfestivalen Nej 7.25



Går Belgium till final? Schlagerfestivalen Ja 3.55



Går FYR Macedonia till final? Schlagerfestivalen Ja 2.40



Går Sweden till final? Schlagerfestivalen Ja 1.35



Går Finland till final? Schlagerfestivalen Ja 1.70



Insats 201.00 SEK Möjlig vinst 582.50 SEK



Nu får vi fan hoppas att jag kammar hem det då det är Johns barnbidrag som jag bettar med här...



2009-05-12 @ 19:42:34
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: